2023-11-18, 09:26
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Jag grävde av min fiberkabel - fick det på hemförsäkringen.
Jag grävde av inkommande elen - fick det på hemförsäkring.
Jag fick översvämmad källare - fick det på hemförsäkring med råge (extremt mycket betalade dom ut).

Jag är inte alls benägen att hålla med dig för fem öre.
Du har en vanföreställning att hemförsäkring bryr sig om din nedrunkade datorstol och det är inte alls vad det faktiskt handlar om.
Där hade du tur. Alla tre exempel har jag bekanta som varit med om och som inte fått ett öre av hemförsäkringen.

Försäkringsbolag är bedrägliga.
Citera
2023-11-18, 09:31
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Där hade du tur. Alla tre exempel har jag bekanta som varit med om och som inte fått ett öre av hemförsäkringen.

Försäkringsbolag är bedrägliga.

Jag hade varit nöjd med att få ersättning för nålfiltsmattan i källaren, resten hade inget reellt värde ansåg jag.
Besiktningsmannen sade att han ska se till att jag får full ersättning för mattan.
Och det fick jag plus 110t kr. Chocken var total.
Citera
2023-11-18, 09:38
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverigedemokratern
Statistiskt sett så lönar sig aldrig någon försäkring då försäkringbolag inte skulle kunna finnas om de vore olönsamma.

De flesta försäkringsbolag drivs inte av vinstsyfte.

Så så var det med det.

Försäkringar kostar småpengar, så jag undrar hur fattig man är om man ens funderar på att spara in på så bra saker....
Citera
2023-11-18, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinkksad
Ja men det är som ni skriver, det täcker mycker mer än lösöre, men varför har jag en försäkring på 1.5 miljoner i lösöre när jag knappt kommer få ut 100 000 efter åldersnedräkning, jag har inte sagt till mitt försäkringsbolag att jag har 1.5 miljoner i lösöre, allt är ju helt värdelöst när jag förlorar allt ändå så de där 1.5 miljonerna låter fint men är värt 0 när det väl kommer till kritan.

Jag vill ju ha en hemförsäkring som täcker allt det andra, skit i mina saker, de är alla 5 år eller äldre, på 4 år så har ju jag betalt mer i premie än vad jag får tillbaka.
Det är ju inte försäkringsbolagets fel att du har gamla prylar i bostaden.
Citera
2023-11-18, 09:54
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Fråga alla på forumet som startat trådar om att hyresvärden kräver 300 000 spänn av dem för att de somnade i duschen utan hemförsäkring och grannen nedanför vaknade med blött tak. Det var en användare utan hemförsäkring som hade gått och lagt sig efter ett bad och inte märkt att det var stopp i avloppet, så badvattnet rann ut i hallen och förstörde både hennes och grannens lägenhet, och eftersom användaren saknade hemförsäkring så blev det jävligt dyrt att fixa (+ att hon blev vräkt).

Precis, det där händer titt som tätt.
300kkr lätt billigt
Citera
2023-11-18, 09:57
Medlem
En sak man sällan tänker på gällande hemförsäkring som räddade mig.
Min hemförsäkring tog ambulans/sjukhuskostnad/ambulansflyg för mig när jag skadade mig utomlands. Vet i fan hur det hade slutat om jag inte haft en hemförsäkring där.
Citera
2023-11-18, 10:26
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Glömmer du en kastrull på spisen och orsakar en eldsvåda eller en packning går sönder i ditt badrum och det blir vattenskada är hemförsäkring bra att ha. Vattenskada eller eldsvåda kostar många många tusen.. Oftast är det inte för att dina prylar går sönder hemförsäkringen är till för, det är för skada du orsakar på annans egendom tex. din hyresvärd, bostadsrättsförening eller din granne.

Kände faktiskt en snubbe en gång som fick läcka på vattensängen och inte hade hemförsäkring kostade runt 150k då och det var 35 år sedan. Räkna upp det till dagens värde. (Dock finns ju inte vattensängar i dag )

Helt rätt!

det är precis därför man skall ha hemförsäkringen , dvs stora skador vid brand, översvämning mm
En brandskada blir oftast en s.k totalskada på lgh och kostar ca 1 miljon återställa inklusive saneringar och skador utanför lägenheten i ventilationssystem och trapphus.
Denna kostnad tar hyresvärdens försäkring först och sedan ställs kravet vidare av försäkringsbolaget mot hyresgästens försäkringsbolag.
Har man hemförsäkring får man dessutom ersättning för alternativt boende på tex hotell under första tiden, en större summa som skall täcka nya kläder, sängkläder, hygienartiklar etc

Saknas hemförsäkring... ja då är man illa ute och då riktas det vad jag vet skadestånd rättsligt mot hyresgästen av försäkringsbolagen och ev hyresvärden.
skuldsättning för livet blir det om vederbörande saknar medel.
Citera
2023-11-18, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
En bekant hade en hyresgäst för ett par år sedan som mot anmodan ej skaffade hemförsäkring. ”Det händer ju aldrig något.” Vederbörande fick sedermera hosta upp nästan 100 000 kr ur egen ficka för att åtgärda en vattenskada (rivning av kök, byte av all parkett, ommålning m.m.). Dessutom fick denne stå för hotellkostnaderna ur egen ficka under de veckor torkning av stomme pågick. Detta för att vara dumsnål och komma undan 199 kr månaden.

/AI

Hur hade denna vattenskada uppkommit?, är det rör eller annat som börjar läcka så är det fastighetsägaren som ska stå för notan, tappar man en 10L hink med skurvatten som rinner ner under golvet blir det annan sak.
Citera
2023-11-18, 10:58
Medlem
VincentLels avatar
Instämmer om att hemförsäkring oftast är onödigt på prylar. Om man inte köper väldigt dyra grejer då som håller värde efter flera år. (Man får kolla vad de står i hemförsäkringen).

Men om lägenheten brinner ner, får mögel, börjar läcka osv så e de ju skönt att dom fixar allt och man inte behöver bli ruinerad på 100k, 250k.... 500k??

Min hemförsäkring kostar ca 117 kr i månaden, helt ok för en lgh.

Då ingår bl.a. försäkring mot inbrott, reseskydd, rättskydd, om de blir brand/vattenläcka, om ens saker går sönder.
Citera
2023-11-18, 11:24
Medlem
HaveFuns avatar
Av alla försäkringar måste nog hemförsäkring vara den minst korkade.
Citera
2023-11-18, 11:25
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Glömmer du en kastrull på spisen och orsakar en eldsvåda eller en packning går sönder i ditt badrum och det blir vattenskada är hemförsäkring bra att ha. Vattenskada eller eldsvåda kostar många många tusen.. Oftast är det inte för att dina prylar går sönder hemförsäkringen är till för, det är för skada du orsakar på annans egendom tex. din hyresvärd, bostadsrättsförening eller din granne.

Kände faktiskt en snubbe en gång som fick läcka på vattensängen och inte hade hemförsäkring kostade runt 150k då och det var 35 år sedan. Räkna upp det till dagens värde. (Dock finns ju inte vattensängar i dag )

Jodå... Jag och frugan har haft och har fortfarande vattensäng sedan snart 40 år.
3 sekunders googlande/ https://www.kilamobler.se/sangar-och.../vattensangar/
Citera
2023-11-18, 11:44
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Hemförsäkring och bilförsäkring är väl de försäkringar man bör ha (om man har hem och bil) Försäkring på telefonen, tvn osv. det är bara rent lurendrejeri och mjölka folk på pengar.

Pajar du glaset på din telefon som lätt kan kosta 3000 spänn att laga så får du ut kanske 800kr i ersättning efter självrisken och ålders avdrag. Kan ju verka uselt ifall du har en dyr premie men säg du kokar torrt i en kastrull och köket brinner.

Då är det inte bara din soffa som måste köpas ny utan rubbet som finns i ett hem från jackan som hänger i hallen till underkläderna i garderoben. Inventarier, all elektronik... Möbler, mattor, gardiner. Ta bara allt du har i ett badrum från tandborste till dyrparfymen du köpte.

Vid en totalskada som exempelvis en brand och allt du har i din lägenhet försvinner då fattar du väl att det blir stålar. Fan en sketen matkasse med det absolut nödvändigaste kostar ju 500 spänn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in