• 1
  • 2
2023-11-18, 00:31
Medlem
Jag har varit med om olika olyckor och har därför varit med om hur ofördelaktig hemförsäkringen är. Min fråga är varför måste man har en hemföräskring som hyresgäst? Oftast så betalat du flera tusen per år i försäkring som sen inte kommer att täcka ett enda öre av vad du äger på grund av åldern av ditt ägda lösgods.

Du har en soffa som är 100% funktionabel men är 7 år gammal = 0 kr ersättning
Din dator är några år gammal, du får inte ens 1000 kr för den
Detta fortsätter oändligt sålänge dina saker inte är 1 år eller yngre.

Det här kan fortsätta, jag sitter på en försäkring med 1.5 miljoner i ersättning för lösöre men när man tar bort åldern på saker jag äger så ska jag vara glad om jag ens får 100 000 kr om allt skulle förloras.

Så min fråga är, varför ska jag betala ett överpris på en försäkring för något som inte kan ersätta det jag egentligen äger, finns det några bättre sätt att försäkra sig på för hemförsäkring än bara baserat på ens lösöre? Jag vill ju åt allt annat som ingår.
Citera
2023-11-18, 00:37
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinkksad
Jag har varit med om olika olyckor och har därför varit med om hur ofördelaktig hemförsäkringen är. Min fråga är varför måste man har en hemföräskring som hyresgäst? Oftast så betalat du flera tusen per år i försäkring som sen inte kommer att täcka ett enda öre av vad du äger på grund av åldern av ditt ägda lösgods.

Du har en soffa som är 100% funktionabel men är 7 år gammal = 0 kr ersättning
Din dator är några år gammal, du får inte ens 1000 kr för den
Detta fortsätter oändligt sålänge dina saker inte är 1 år eller yngre.

Det här kan fortsätta, jag sitter på en försäkring med 1.5 miljoner i ersättning för lösöre men när man tar bort åldern på saker jag äger så ska jag vara glad om jag ens får 100 000 kr om allt skulle förloras.

Så min fråga är, varför ska jag betala ett överpris på en försäkring för något som inte kan ersätta det jag egentligen äger, finns det några bättre sätt att försäkra sig på för hemförsäkring än bara baserat på ens lösöre? Jag vill ju åt allt annat som ingår.

Lösöre är en sak, men om du skulle råka orsaka en brand, vattenskada eller liknande så kan det bli löjligt dyrt för dig, särskilt om det drabbar andra.
Citera
2023-11-18, 00:39
Medlem
Onanikrems avatar
Glömmer du en kastrull på spisen och orsakar en eldsvåda eller en packning går sönder i ditt badrum och det blir vattenskada är hemförsäkring bra att ha. Vattenskada eller eldsvåda kostar många många tusen.. Oftast är det inte för att dina prylar går sönder hemförsäkringen är till för, det är för skada du orsakar på annans egendom tex. din hyresvärd, bostadsrättsförening eller din granne.

Kände faktiskt en snubbe en gång som fick läcka på vattensängen och inte hade hemförsäkring kostade runt 150k då och det var 35 år sedan. Räkna upp det till dagens värde. (Dock finns ju inte vattensängar i dag )
Senast redigerad av Onanikrem 2023-11-18 kl. 00:42.
Citera
2023-11-18, 00:39
Statistiskt sett så lönar sig aldrig någon försäkring då försäkringbolag inte skulle kunna finnas om de vore olönsamma. Om försäkringar lönar sig för dig beror till största del vad du upplever för trygghet i dem eller om du är förföljd av oturen utan att försäkringsbolagen kan räkna ut det innan du tecknar försäkringarna.
Citera
2023-11-18, 00:47
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverigedemokratern
Statistiskt sett så lönar sig aldrig någon försäkring då försäkringbolag inte skulle kunna finnas om de vore olönsamma. Om försäkringar lönar sig för dig beror till största del vad du upplever för trygghet i dem eller om du är förföljd av oturen utan att försäkringsbolagen kan räkna ut det innan du tecknar försäkringarna.
Sedan har vi dem som säger att försäkringar är onödiga som du, ja visst för 90% som inte drabbas är de kanske onödiga, de 10% som råkar ut för vattenskada eller eldsvåda. betyder det kanske att överleva eller hamna på gatan.
Citera
2023-11-18, 00:50
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Sedan har vi dem som säger att försäkringar är onödiga som du, ja visst för 90% som inte drabbas är de kanske onödiga, de 10% som råkar ut för vattenskada eller eldsvåda. betyder det kanske att överleva eller hamna på gatan.
För just de som oturen drabbar är hemförsäkringar viktiga men ur bolagens perspektiv bara pengamaskiner. Du kan tex vara med i facket 50 år men inte fan bör du inbilla dig att facket hjälper dig mer än vad som är minimalt enligt vad de måste för den sakens skull. Allt handlar om att krama pengarna ur dig. There is no such thing as a free lunch.
Citera
2023-11-18, 00:54
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverigedemokratern
För just de som oturen drabbar är hemförsäkringar viktiga men ur bolagens perspektiv bara pengamaskiner. Du kan tex vara med i facket 50 år men inte fan bör du inbilla dig att facket hjälper dig mer än vad som är minimalt enligt vad de måste för den sakens skull. Allt handlar om att krama pengarna ur dig. There is no such thing as a free lunch.
Nej då, men har du inte försäkringen så hosta upp 5 - 600k för renovering och skaffa en ny hyresvärd, kan du inte det har du en väldigt jobbig framtid att se fram emot. Är flera lägenheter drabbade av din vattenskada kan det kosta miljoner, du betalar..
Citera
2023-11-18, 00:55
Medlem
Ja men det är som ni skriver, det täcker mycker mer än lösöre, men varför har jag en försäkring på 1.5 miljoner i lösöre när jag knappt kommer få ut 100 000 efter åldersnedräkning, jag har inte sagt till mitt försäkringsbolag att jag har 1.5 miljoner i lösöre, allt är ju helt värdelöst när jag förlorar allt ändå så de där 1.5 miljonerna låter fint men är värt 0 när det väl kommer till kritan.

Jag vill ju ha en hemförsäkring som täcker allt det andra, skit i mina saker, de är alla 5 år eller äldre, på 4 år så har ju jag betalt mer i premie än vad jag får tillbaka.
Citera
2023-11-18, 00:59
Medlem
olasvenssons avatar
Hemförsäkring är förhållandevis billig. Vissa hemförsäkringar täcker även vid resor.
Citera
Medlem
Onanikrems avatar
Hemförsäkring och bilförsäkring är väl de försäkringar man bör ha (om man har hem och bil) Försäkring på telefonen, tvn osv. det är bara rent lurendrejeri och mjölka folk på pengar.
Citera
Citat:
Nej då, men har du inte försäkringen så hosta upp 5 - 600k för renovering och skaffa en ny hyresvärd, kan du inte det har du en väldigt jobbig framtid att se fram emot. Är flera lägenheter drabbade av din vattenskada kan det kosta miljoner, du betalar..
Jo men det är klart men det var inte det jag sa... Om envar hade levt en miljard år så hade alla gått minus på sina hemförsäkringar. Därmed inte sagt att inte jag tycker dem är viktiga. Jag har en massa försäkringar som aldrig kommer komma mig till nytta men jag vet det men betalar för känslan av tryggheten de ger mig.
Vilket åtminstone för mig tillsvidare känns ok även om jag vet att jag statistiskt sett går minus på dem varje månad.
Citera
2023-11-18, 01:00
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Lösöre är en sak, men om du skulle råka orsaka en vattenskada eller liknande så kan det bli löjligt dyrt för dig, särskilt om det drabbar andra.

Citat:
en packning går sönder i ditt badrum och det blir vattenskada.Vattenskada kostar många många tusen.
Är det hyresgästens ansvar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in