Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-11-16, 13:49
  #1
Medlem
Jag jobbar på två arbetsplatser. En dag på vardera ställe per vecka. Tidigare har det varit på olika dagar, men nu har en av arbetsplatserna ändrat på min arbetsdag och lagt den på samma dag som den andra. Jag sa att jag inte kunde eftersom en krock uppstod, men fick ett nej och att jag måste komma ändå. Jag sjukanmälde mig och har inte gått till det jobbet sedan dess. Jag har även sagt upp mig för att jobben inte gick att kombinera. Arbetsgivaren har hotat med skadestånd samt sagt att de utgår ifrån att jag sjukanmält mig på andra jobbet också. Kan de ta reda på om jag gjort det?. Jag har inte sagt var jag har mitt andra jobb.
Hur kommer jag ur denna fälla?. Facket har inte kunnat hjälpa mig.
Citera
2023-11-16, 13:57
  #2
Medlem
Ekofetts avatar
Surfarn, har du något avtal som förbjuder dig att jobba två jobb samtidigt? Eller som förbjuder dig att jobba för konkurrent?
Citera
2023-11-16, 14:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekofett
Surfarn, har du något avtal som förbjuder dig att jobba två jobb samtidigt? Eller som förbjuder dig att jobba för konkurrent?

Nej
Citera
2023-11-16, 14:11
  #4
Medlem
Ekofetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Nej
Då borde det inte vara något problem. Vad har din arbetsplats för policy om någon ringer och frågar efter dig? Talar de om detaljer när någon främmande ringer?
Citera
2023-11-16, 14:15
  #5
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Jag jobbar på två arbetsplatser. En dag på vardera ställe per vecka. Tidigare har det varit på olika dagar, men nu har en av arbetsplatserna ändrat på min arbetsdag och lagt den på samma dag som den andra. Jag sa att jag inte kunde eftersom en krock uppstod, men fick ett nej och att jag måste komma ändå. Jag sjukanmälde mig och har inte gått till det jobbet sedan dess. Jag har även sagt upp mig för att jobben inte gick att kombinera. Arbetsgivaren har hotat med skadestånd samt sagt att de utgår ifrån att jag sjukanmält mig på andra jobbet också. Kan de ta reda på om jag gjort det?. Jag har inte sagt var jag har mitt andra jobb.
Hur kommer jag ur denna fälla?. Facket har inte kunnat hjälpa mig.

Normalt får ett företag 2 veckor på sig att ändra arbetstid. Men kollektivavtal kan säga annat. Ofta har man rätt att äga upp sig inom denna tid om man inte accepterar ändring av arbetstid (t.ex. om man bryter mot konkurrensklausul vilket sker i detta fall).

Om det i anställningskontraktet står specifierat vilken arbetstid man skall arbeta så innebär en ändring en ändring av anställningskontraktet, och då gäller i regel 4 veckor och arbetstagaren har då rätt att säga upp sig inom denna tid.

I detta fall verkar det som man lagt ändringen för tidigt och då finns det ingen skyldighet att arbeta under denna tid.

Givetvis bör man ta kontakt med fackets jurist (inte själva facket för de vet i regel inget).
Citera
2023-11-16, 14:18
  #6
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekofett
Surfarn, har du något avtal som förbjuder dig att jobba två jobb samtidigt? Eller som förbjuder dig att jobba för konkurrent?

Sådana avtal finns bara för anställningar över halvtid. Det är inte möjligt att enligt svensk lag ha det vid deltidsanställningar på mindre än 50%. Är man anställd mer än 50% så har man då en huvudarbetsgivare som dikterar villkoren.
Citera
2023-11-16, 14:20
  #7
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Nej

Du kan naturligtvis sjukanmäla dig hos hur många arbetsgivare som helst om du är sjuk, arbetsgivarens/arbetsgivarnas enda möjlighet att ta reda på om du sjukskrivit dig är väl att kontakta den andra arbetsgivaren och fråga dom.
Är dock tveksam till att den upplysningen får lämnas ut, i vilket fall så skulle det vara gravt oetiskt av arbetsgivaren att göra det.
Försäkringskassan kommer INTE att dela den typen av upplysningar.

Naturligtvis kan du inte söka sjukpenning för två arbeten samtidigt, om arbetstiderna kolliderar med varandra. Möjligen skulle den biten kunna vara en anledning till kontakt mellan arbetsgivarna, då dom ska betala din sjukpenning dom första 14 dagarna, och kan du arbeta på det ena stället så är du troligen frisk nog att jobba på det andra stället också..
Citera
2023-11-16, 14:39
  #8
Medlem
Vilken typ av anställning har du? Vid en s.k timanställning ingår du rent formellt en ny vistidsanställning vid varje nytt arbetspass och du kan således tacka nej. Annars, kolla vad som står i ditt kollektivavtal om sådant finns, annars är det arbetstidslagen som gäller.
Citera
2023-11-16, 14:56
  #9
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Vilken typ av anställning har du? Vid en s.k timanställning ingår du rent formellt en ny vistidsanställning vid varje nytt arbetspass och du kan således tacka nej. Annars, kolla vad som står i ditt kollektivavtal om sådant finns, annars är det arbetstidslagen som gäller.

Det är nog 20% deltid, för vid timanställning har man inte detta problem och har rätt att tacka nej till hela eller delar av schemor.
Citera
2023-11-16, 16:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Vilken typ av anställning har du? Vid en s.k timanställning ingår du rent formellt en ny vistidsanställning vid varje nytt arbetspass och du kan således tacka nej. Annars, kolla vad som står i ditt kollektivavtal om sådant finns, annars är det arbetstidslagen som gäller.

Tillsvidareanställning på 20 % på respektive plats, men avtal står det inte vilken veckodag jag ska jobba utan endast att jag ska jobba 20 % per vecka.
Citera
2023-11-16, 16:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekofett
Då borde det inte vara något problem. Vad har din arbetsplats för policy om någon ringer och frågar efter dig? Talar de om detaljer när någon främmande ringer?

Det vet jag inte. Jag har inte heller berättat var jag jobbar någonstans på det andra stället. Jag tänkte mest på om de kan få reda på det via några myndigheter.
Citera
2023-11-16, 16:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Normalt får ett företag 2 veckor på sig att ändra arbetstid. Men kollektivavtal kan säga annat. Ofta har man rätt att äga upp sig inom denna tid om man inte accepterar ändring av arbetstid (t.ex. om man bryter mot konkurrensklausul vilket sker i detta fall).

Om det i anställningskontraktet står specifierat vilken arbetstid man skall arbeta så innebär en ändring en ändring av anställningskontraktet, och då gäller i regel 4 veckor och arbetstagaren har då rätt att säga upp sig inom denna tid.

I detta fall verkar det som man lagt ändringen för tidigt och då finns det ingen skyldighet att arbeta under denna tid.

Givetvis bör man ta kontakt med fackets jurist (inte själva facket för de vet i regel inget).

Jag har två månaders uppsägningstid. Facket säger att arbetsgivaren borde förhandlat om ändring av arbetsdagen med hänvisning till medbestämmandelagen. Tidigare hade jag ingen fast dag utan bestämde själv varje vecka när jag skulle jobba, men nu under hösten har arbetsgivaren plötsligt velat ha en fast veckodag varje vecka och då uppstod problemet, så jag var tvungen att säga upp mig, men det verkar inte vara över på långa vägar och i 6 veckor har nu arbetsgivaren stått på sig om att jag ska jobba uppsägningstiden ut till december och skitit i att jag har ett annat jobb den dagen sen långt tidigare
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback