Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-15, 08:21
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Då smärtprovocerar dem genom att dra knogarna mot revbenen tills du vaknar. Ingen är avsvimmad hur länge som helst. Kanske finns fler metoder. Nypa någon i armen osv.
När polis möts av akutsituationer som kan vara tex hjärtattack med mera så måste polis tillkalla ambulans och de får inte begå övergrepp genom att ens nypa i armen. Läs lagen.
Citera
2023-11-15, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanJordanien
Det tror jag bestämt inte att det hade blivit men såklart lättare jämfört med om man knivhugger polis men då blir straffen därefter. Om man hotar, slåss eller spottar så hot eller våld mot tjänsteman.
Spjärnar man emot så våldsamt motstånd men bara livlösa kroppar på gatan så fort visiteringar är tänkta att påbörjas så möts polis av personer som de måste tillkalla ambulans för.

Smärta mot livlöst hjälplösa människor kan vara grova tjänstefel, är inte lagligt.

Bara för att ambulans tillkallas betyder det inte att man blir släppt från polisens misstankar, sedan att smärtstimulera är en vanlig metod för att kolla vakengrad och görs v både polis och ambulans, faktum är att det ingår i medvetandesänkta patienter man inte får kontakt med (vanligaste i Sverige är RLS eller GCS skalan). Förövrigt så tror jag poliserna uppskattar ifall man svimmar eller spelar lelös, enklare att visitera och ev sätta handfängelse på.
Citera
2023-11-15, 08:28
Medlem
Heisenburgs avatar
Citat:
Jag har kollat i lagen men hittar inga fall att någon blivit dömd för våldsamt motstånd om de svimmat och kanske dessutom tex kissat eller bajsat ner sig så jag förmodar att det inte handlar om juridik, dvs att det är lagligt eller att uppsåtet i vart fall omöjligt kan bevisas och beivras.
Varför svimmar inte alla kriminella som vill försvåra eller hindra polisarbetet vid gripanden istället för att göra motvärn och dömas för våldsamt motstånd? Är plötsliga svimningar och urinkastningar något ni tror kommer bli en ny trend vid ingripanden för att försvåra eller sabotera polisens arbete? Merarbetet för polis skulle bli ganska avsevärt om alla gjorde så. Vad anser ni?
Ja, jag skulle verkligen vilja ha i mina papper att jag pissat ner mig vid gripandet om jag skulle sitta av en volta till...

Citera
2023-11-15, 08:29
Citat:
Det tror jag bestämt inte att det hade blivit men såklart lättare jämfört med om man knivhugger polis men då blir straffen därefter. Om man hotar, slåss eller spottar så hot eller våld mot tjänsteman.
Spjärnar man emot så våldsamt motstånd men bara livlösa kroppar på gatan så fort visiteringar är tänkta att påbörjas så möts polis av personer som de måste tillkalla ambulans för.

Smärta mot livlöst hjälplösa människor kan vara grova tjänstefel, är inte lagligt.

Varför skulle man behöva utöva smärta mot hjälplösa människor?

Om en person får ont av ett polisingripande är det till 99% dennes eget fel som spjärnar emot och då tvingar polis att använda mer våld. Skulle alla bara ligga eller sitta lite snällt skulle ingen få ont av ett ingripande.

Snacka om att du har konstig uppfattning om polis.
Senast redigerad av priz 2023-11-15 kl. 08:34.
Citera
2023-11-15, 08:31
Citat:
När polis möts av akutsituationer som kan vara tex hjärtattack med mera så måste polis tillkalla ambulans och de får inte begå övergrepp genom att ens nypa i armen. Läs lagen.

Berätta gärna vilken lag det står i. Då jag själv har gått i vår eminenta polishögskola ett antal år sedan kan jag vittna om att vi fick lära oss just smärtprovokation för akutsjukvård. Då polis ofta är först på plats är det viktigt att se om en avsvimmad person reagerar på smärta eller inte så ambulanspersonalen kan förbereda sitt.
Senast redigerad av priz 2023-11-15 kl. 08:36.
Citera
2023-11-15, 08:43
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Berätta gärna vilken lag det står i. Då jag själv har gått i vår eminenta polishögskola ett antal år sedan kan jag vittna om att vi fick lära oss just smärtprovokation för akutsjukvård. Då polis ofta är först på plats är det viktigt att se om en avsvimmad person reagerar på smärta eller inte så ambulanspersonalen kan förbereda sitt.
Visa du istället mig var i polisens befogenheter smärtprovocering ingår av akutfall som obetalbart behöver akut vård.

--> https://lagen.nu/avg/jo/4649-2019 Var finner du det i tex den länken eller allmänt i lagen.nu
Citera
2023-11-15, 08:44
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Varit med om det 2 ggr. Att de använder knogarna mot revbenen. Annat de gör är att trycka till en med handbojor mot dörren när man sitter i polisbilen så att det blir märken och gör ont i handlederna. En sådan situation gjorde att jag fick damp en gång så försökte hoppa ur bilen. Det ledde till att de plågade mig en halvtimme till med fotbojor på utöver handbojorna. Visade på för stor smidighet i benen och förmodligen blev de rädda att jag skulle trycka upp foten i snutens fejs efter att jag attackerat bildörren.
Citera
2023-11-15, 08:46
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Det där är helt fel. ”Hjärtattack med mera” är inte någon gemensam grupp. Är personen medvetslös så ska smärtstimulering användas.

Det är inte något övergrepp utan en helt legitim metod för alla; såväl läkare, polis, väktare som privatperson.

Om uppsåtet inte är att skada eller skapa obehag utan att rädda liv och lem är det förstås helt legitimt.

Smärtstimulera genom att nypa patienten i till exempel käkvinkeln och/eller gnugga kraftigt din knytnäve på patientens bröstben.
Citera
2023-11-15, 08:59
Ambulans skall tillkallas vid akutfall utan fördröjning vilket bland annat hjärtattack är.
Citera
2023-11-15, 10:24
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Folk gör ju motstånd för att de vill komma undan. Att ”svimma” innebär ju att man i princip ger upp.
Inte nödvändigtvis... När du är i en lägenhet och hela insatsstyrkan stormar in så vet du att det är kört och att det inte finns en chans att undkomma. Men dom flesta kriminella kommer "put up a fight" oavsett.
Citera
2023-11-15, 10:37
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ambulans skall tillkallas vid akutfall utan fördröjning vilket bland annat hjärtattack är.

Precis, den ena polisen påkallar Ambulans. Den andra inleder givetvis HLR och där ingår medvetandechek i första steget, exempelvis genom smärtstimulering.

Men OnT: Givetvis gör kriminella våldsamt motstånd i stället för att simulera svimning, inte direkt statusskapande och respektingivande att svimma så fort farbror blå lägger handen på.
Citera
2023-11-15, 10:51
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Folk gör ju motstånd för att de vill komma undan. Att ”svimma” innebär ju att man i princip ger upp.
Hur tråden kan fortsätta efter detta smärtsamt uppenbara svaret är fan otroligt, det är väl ändå självklart att man gör motstånd för att fly, inte för att göra livet lite irriterande för enskild polisman? Vad i helvete….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in