Regel 0.06 och dess efterlevnad.
Den första var kanske riktad till mig. Minns inte att jag sett den.
Den andra berör 0.06
Kan du som admin förklara lite mer om den regeln?
Jag killgissar och misstänker att den kom till en gång i tiden för att folk skrev sina klagomål i trådarna.
Kanske startades trådar lite här och var med klagomål på moderering.
Så kom 0.06 till för att dessa klagomål inte skulle störa de vanliga trådarna och Klagomål & Kritik skapades för detta ändamål.
Så långt, om jag gissar rätt, är allt rimligt och konstruktivt.
Men sedan har det hänt något.
Det brukar sägas att regel 1.06. Användarnas anonymitet, är FlashBacks viktigaste regel.
En annan väldigt viktig regel måste vara 1.08. Personangrepp.
Även 1.04. Uppvigling och hot måste vara högprioriterat.
Dessa tre känns som om de ska modereras och slås ner på utan undantag.
Men 0.06? Den är naturligtvis trevlig o bra för att undvika tjafs, men är den extremt viktig för FlashBack och dess varande?
Men från mitt enkla perspektiv förekommer det att de tre viktigaste ibland släpps igenom.
Men aldrig 0.06
Jag har skrivit några inlägg i FlashBack (meta) och K&K och dessa bemöts ofta med total tystnad. Ingen verkar våga eller vilja kommentera vilket får mig att tro, kanske felaktigt, att de träffar huvuet på spiken och att det blir lite skamligt att bemöta dom. Låt oss hoppas att detta är fel och att det finns andra orsaker.
Jag skapade till och med en tråd en gång om en annan situation och av misstag råkade jag komma in på en 0.06 vilket var dumt.
BLAM, varning och hela tråden försvann trots en konstruktiv diskussion med en del moderatorer som kommenterat. Så inte bara mitt 0.06-inlägg försvann, utan hela tråden!
Varför är det så känsligt att som moderator bli kritiserad?
Inte ens i chatten släpps den fri, där samtliga(?) andra regler släpps fria. Chatten lever ju ett eget liv utan topic och massor med trams. En del menar att 0.06 = 0.03 men berör moderatorsåtgärder. Dock existerar inte 0.03 i chatten, men andas man 0.06 så.....
Även 1.06 och definitivt inte 1.08, som kanske förekommer nästan varje dag, modereras inte i chatten.
Känslan som dyker upp är att moderatorskollektivet ska skyddas till varje pris och 100% från att kritiseras, medans en o annan 1.06 eller 1.08 kanske inte är lika viktiga.
"Vilken eller vilka av dessa varningar anser du vara felaktig?"
Jag tycker kanske inte att någon varning var fel.
Men inlägget som skrevs och som genererade varning 2, var inte helt uppåt väggarna.
Det var kanske felaktigt placerat, men innehållet var till vissa delar rimligt.
Det innehöll en grov felaktighet dock:
Inte för att något någonsin sker när användare klagar på moderatorer här på Flashback,
Det gör det. Det händer verkligen saker!
Skribenten varnas omedelbart bums och inlägget raderas (om det inte skrivs i K&K och följer regelverket för klagomål till punkt och pricka).
/VV
Citat:
Varning 1 (0.03.) gäller följande trådstart:
admin
Varning 1 (0.03.) gäller följande trådstart:
2023-09-13, 21:30: "Viktor du har hållt på i 20 år? Ni andra också!Varning 2 (0.06.) gäller följande trådstart:
Har du skrivit än bok än? Vad är grejen liksom? Att älta samma saker med dina meningsmotståndare. Samma fråga går till alla gamla hökar här. Oavsett vad, känner ni inte att ni har fastnat i ett totalt meningslöst tidsfördriv som inte berikar er längre."
2023-09-27, 08:50: "Någon moderator raderar inlägg i tråd om raderade inlägg av modetator EarieyeVilken eller vilka av dessa varningar anser du vara felaktig?
Igår kväll skrev jag i tråden här (FB) Eerieye på V&M är en partisk moderator! att en liknande sak hade hänt mig som för TS. Det är ju relevant för att kartlägga moderatorns karaktär ifall samma beteende upprepar sig kontinuerligt mot andra användare eller om det eventuellt bara är undantagsfall och exempel av lite lat/snäll moderering där man inte skickar iväg varningar eller PMs för inlägg som hen anser är på gränsen, eller nått. Inte för att något någonsin sker när användare klagar på moderatorer här på Flashback, i alla fal inte i det öppna - med undantagsfall när någon riktigt reko mod själv erkänner fel typ.
Nåväl, inget mer med det tänkte jag och la mig lite senare.
Vaknar idag och kikar över samma tråd och ser då att det inlägg jag skapat nu är borta.
Lite väl att ett inlägg i en tråd om raderade inlägg raderas.
Fast lite roligt ändå."
admin
Den första var kanske riktad till mig. Minns inte att jag sett den.
Den andra berör 0.06
Kan du som admin förklara lite mer om den regeln?
Jag killgissar och misstänker att den kom till en gång i tiden för att folk skrev sina klagomål i trådarna.
Kanske startades trådar lite här och var med klagomål på moderering.
Så kom 0.06 till för att dessa klagomål inte skulle störa de vanliga trådarna och Klagomål & Kritik skapades för detta ändamål.
Så långt, om jag gissar rätt, är allt rimligt och konstruktivt.
Men sedan har det hänt något.
Det brukar sägas att regel 1.06. Användarnas anonymitet, är FlashBacks viktigaste regel.
En annan väldigt viktig regel måste vara 1.08. Personangrepp.
Även 1.04. Uppvigling och hot måste vara högprioriterat.
Dessa tre känns som om de ska modereras och slås ner på utan undantag.
Men 0.06? Den är naturligtvis trevlig o bra för att undvika tjafs, men är den extremt viktig för FlashBack och dess varande?
Men från mitt enkla perspektiv förekommer det att de tre viktigaste ibland släpps igenom.
Men aldrig 0.06
Jag har skrivit några inlägg i FlashBack (meta) och K&K och dessa bemöts ofta med total tystnad. Ingen verkar våga eller vilja kommentera vilket får mig att tro, kanske felaktigt, att de träffar huvuet på spiken och att det blir lite skamligt att bemöta dom. Låt oss hoppas att detta är fel och att det finns andra orsaker.
Jag skapade till och med en tråd en gång om en annan situation och av misstag råkade jag komma in på en 0.06 vilket var dumt.
BLAM, varning och hela tråden försvann trots en konstruktiv diskussion med en del moderatorer som kommenterat. Så inte bara mitt 0.06-inlägg försvann, utan hela tråden!
Varför är det så känsligt att som moderator bli kritiserad?
Inte ens i chatten släpps den fri, där samtliga(?) andra regler släpps fria. Chatten lever ju ett eget liv utan topic och massor med trams. En del menar att 0.06 = 0.03 men berör moderatorsåtgärder. Dock existerar inte 0.03 i chatten, men andas man 0.06 så.....
Även 1.06 och definitivt inte 1.08, som kanske förekommer nästan varje dag, modereras inte i chatten.
Känslan som dyker upp är att moderatorskollektivet ska skyddas till varje pris och 100% från att kritiseras, medans en o annan 1.06 eller 1.08 kanske inte är lika viktiga.
"Vilken eller vilka av dessa varningar anser du vara felaktig?"
Jag tycker kanske inte att någon varning var fel.
Men inlägget som skrevs och som genererade varning 2, var inte helt uppåt väggarna.
Det var kanske felaktigt placerat, men innehållet var till vissa delar rimligt.
Det innehöll en grov felaktighet dock:
Inte för att något någonsin sker när användare klagar på moderatorer här på Flashback,
Det gör det. Det händer verkligen saker!
Skribenten varnas omedelbart bums och inlägget raderas (om det inte skrivs i K&K och följer regelverket för klagomål till punkt och pricka).
/VV