2023-11-17, 09:10
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Men 0.06 är ändå någorlunda ovanlig och tar inte så mycket tid av moderatorerna att det borde kosta mer än det smakar att börja försöka fixa med AI enbart för den regeln i nuläget.

Kul att vi verkar vara överens i det mesta.
Jag håller med dig i princip allt du skriver, dock:

"tar inte så mycket tid"

Jag skulle vilja påstå att det tar i princip ingen tid alls.
I Vilda Västern gällde regeln 'Skjut först och fråga sen.'
På FlashBack gäller regeln 'Skjut och gå vidare, utan att fråga eller ens fundera lite.'

Inte ens här i Meta går man säker. När sånt här diskuteras, i trådar där sånt här diskuteras!
Inte ens i chatten där alla, samtliga(?) andra regler åsidosätts.

Men inte 0.06, denna heliga kossa. (Komma här och kritisera oss utan att fylla i formuläret)

/VV
Citera
2023-11-17, 10:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Kul att vi verkar vara överens i det mesta.
Jag håller med dig i princip allt du skriver, dock:

"tar inte så mycket tid"

Jag skulle vilja påstå att det tar i princip ingen tid alls.
I Vilda Västern gällde regeln 'Skjut först och fråga sen.'
På FlashBack gäller regeln 'Skjut och gå vidare, utan att fråga eller ens fundera lite.'

Inte ens här i Meta går man säker. När sånt här diskuteras, i trådar där sånt här diskuteras!
Inte ens i chatten där alla, samtliga(?) andra regler åsidosätts.

Men inte 0.06, denna heliga kossa. (Komma här och kritisera oss utan att fylla i formuläret)

/VV

Självklart är meta ingen frizon.

Väldigt många drar upp egna specifika fall, utan att först ha följt riktlinjerna, i en tråd om ett annat specifikt fall och det är ju naturligtvis 0.06 även här.
Citera
2023-11-17, 13:49
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Väldigt många drar upp egna specifika fall, utan att först ha följt riktlinjerna, i en tråd om ett annat specifikt fall och det är ju naturligtvis 0.06 även här.

Det är självklart för dig kanske. Och naturligtvis ska man inte kunna göra vad som helst i meta.
Men om det modererades med känsla och darr, istället för med ryggmärg och reflex, borde det kunna fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
0.06 bör expanderas/ändras så att ett undantag sätts in för trådar som just berör moderering - så länge den användaren som lägger till ett exempel inte själv överklagar något utan bara vill ge det som en referens på bra eller dålig moderering. - Speciellt om tråden det läggs in i har större komplexitet än bara "Jag vill överklaga XYZ".

För mig är detta självklart. På rätt plats (meta) i en diskussion om regler och deras efterlevnad.
Speciellt om det görs i meta alltså.

För att exempifiera lite mer om självklarheter, utan att gå in på detaljer och riskera 0.06
Är du tempeZZt medveten om att du själv begår en mängd regelbrott?
Varje gång du ställer en 'personlig fråga' gör du nämligen det.
(Och jag som just ställde en sådan till dig, begick ett.)

Det var väl självklart?
Jasså, inte det.

Vad som är sanning i Heidelberg är lögn och förbannad dikt i Jena.

/VV

PS Jag hade gärna skrivit och förklarat lite bättre, men då kommer en 0.06-robot in och raderar och varnar, och så kan vi ju inte ha det, inte ens här i meta.
Det är självklart!
Citera
2023-11-17, 19:32
Moderator
Carlboms avatar
Personligen tycker jag det vore intressant om vi hade en tråd där alla fritt fick klaga på moderering utan att ha följt någon rutin. Detta enbart för att kunna säga "vad var det jag sa" sen. Jag förstår att många användare tror en sån tråd vore guds gåva till yttrandefriheten, men jag vågar sätta min heder på att ingen hade varit nöjd ändå. Det skulle bli en kackeltråd där ingen får hjälp eller kan lyfta fram sina klagomål.

Ska vi ha konstruktiv debatt och ta emot kritik så ska man respektera andra trådar och inte försöka kapa dessa med sitt eget missnöje bara för man är lat och vill kasta ur sig snabb skit. Är man på riktigt intresserad av en diskussion och eventuellt en lösning på vad man nu än är missnöjd över så följer man rutinen.
Citera
2023-11-18, 22:40
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Ska vi ha konstruktiv debatt och ta emot kritik så ska man respektera andra trådar och inte försöka kapa dessa med sitt eget missnöje bara för man är lat och vill kasta ur sig snabb skit. Är man på riktigt intresserad av en diskussion och eventuellt en lösning på vad man nu än är missnöjd över så följer man rutinen.

Jo, och rutinen är ju för 0.06 att moderatorsåtgärder kommenteras inte.
Har man synpunkter får man allt ta det den rätta vägen.

Sitter och funderar lite ändå över denna regel som ju tråden handlar om.

0.06. Moderatorsåtgärder
Moderatorsåtgärder ska inte kommenteras i tråden. Vid frågor och synpunkter ska berörd moderator kontaktas via PM

Men vad skulle hända om en moderator kommenterade en moderatorsåtgärd?
Antingen i form av moderator, eller som användare?

Citat:
Sen ute i trådarna på forumet vore det helt orimligt att tillåta kritik mot moderering. Plötsligt handlar trådarna om moderering, inte längre om ursprungliga ämnet och alla har gått OT. Tråden blir oläslig och tappar relevans.

Det måste ju inte alltid handla om kritik?
Jag har fått lära mig att även utebliven moderatorsåtgärd är 0.06
Läste också att ett positivt omdöme av en moderatorsåtgärd skulle vara 0.06
Man ska helt enkelt inte kommentera dessa i trådarna.

Citat:
Tråden blir oläslig och tappar relevans.

Så vad skulle hända om en moderator kommenterade en moderatorsåtgärd?
Blir han varnad, blir han avstängd, eller vad?
Tänk om det sker i eget forum?
Varnar han sig själv?

Kanske inte ändå om det skulle hända i meta där man diskuterar regler och dess efterlevnad.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Aj aj, inte ens i meta skulle det gå bra för den som kommenterar en moderatorsåtgärd.

/VV

PS Var och tog bort en av mina bästa vänner i morse hos veterinären.
Oerhört plågsamt och ledsamt. Omänskliga skulle jag nog vilja beskriva de känslor som rullar över en med alla fina minnen och känslor man har för sina husdjur.
När man sitter och håller om sin vän som ligger och tittar på en med sina vackra ögon, och som litar på att man tar hand om honom samtidigt som livet rinner ut.

I detta skede är döden obarmhärtig (eller är det det han är?) och man känner sig liten och otillräcklig.

Som två av våra stora skrev om döden:
"Bakom ett hörn står döden på lur, han tar mig när han vill"
samt
"Han är hårdhänt, men hederlig"
Precis som 0.06 Inga känslor, bara följa reglerna för annars:
"Det blir rörigt och leder inte till någon förbättring för någon. "

Regelverket måste följas och därmed basta, inga känslor får styra!
Undrar ändå om det verkligen gäller alla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in