• 6
  • 7
2023-11-12, 17:09
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Det är sjukt att normen är att alla som vill ska ha rätt till skattebetalarens pengar att köpa vad de vil lför.
Du vill ha kupongsystem för mat?
Citera
2023-11-12, 17:12
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Låter som om du är inne på vandel och skiljer på människor som föddes i Sverige och som inte föddes i Sverige vad gäller hur du ser på dessas medborgarskap.

Det är väl ganska naturligt och rimligt att göra en åtskillnad mellan människor som föddes i Sverige och personer, som medvetet har förflyttat sig till Sverige.
Citera
2023-11-12, 18:23
Medlem
2188 kr låter ganska exakt som migrationsverkets dagersättning för asylsökande.

71 kr per dag

Är Brian asylsökande i eget boende?
Citera
2023-11-12, 19:58
Medlem
Arne_Ankas avatar
2188:- efter att räkningarna är betalda, man klara sig på under tusenlappen med mat. Är inte så svårt att planera för en normalbegåvad individ. Jag klarade mig på det när jag studerade, fem kilo ris kostar 135 kronor på willys och räcker lite mer än en månad om man äter två gånger per dag. Ett paket havregryn kostar 20 kronor, då kan man ha det som frukost, 1 dl blandas i 3 dl vatten. Paketet räcker lite mer än en vecka så det blir totalt 100 kronor i frukostkostnader på en månad.
Kan bli lite klurigt om intividen ej tycker (som det verkar i detta fallet) att man får rätta munnen efter matsäcken.
Som sagt, funkade för mig under tre år när jag pluggade
Citera
2023-11-12, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MudOven
Lönebidrag och timanställning är olika anställningsformer, även om man inte blir rik på någondera.

Du verkar obekväm med att svara på mina teorier.[/quote]

Lönebidrag är något som en arbetsgivare får , den lönen skall likna ett kollektivslön. Men för att en arbetsgivare skall våga anställa någon som Brian, att fd fängelsekunder på en arbetsplats är ett högrisk projekt
Citera
2023-11-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Som jag läser riksnormen ligger summan framöver på 3800 för en ensamstående, jag föreställer mig att detta är tänkt att gå till mat och kläder.

Låter för mig som rätt lite pengar med tanke på vad det kostar att handla mat idag.

Hur mycket bör det ligga på menar du?

3800kr till mat och kläder räcker alldeles ypperligt
Citera
2023-11-13, 00:11
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
DN Skriver ett snyftrepoptrget om Brian. Brian tillhör inte den Svenska folkstammen och saknar blod & jordkoppling till Sverige, han är dessutom för detta fängelse kund, så han har redan belasta det Svenska samhället med att bo världen lyxigaste fängelse.

Men inte i natt. Då satt han uppe och skrev en anmälan till JO med frågan om hur myndigheterna tänker att han ska klara sig på 2 188 kronor per månad efter att hyran är betald. Pengar som ska räcka till mat, kläder, hygienartiklar och busskort.

Brian tycker att skattebetalarna i en kommun i Norra Sverige skall försörja Brian. Oftast har Norrlänska kommuner en skattesats på 33:- till 35:- per 100:- i skatt. Som jämförelse Österåker har runt 29:-

”Jag har under större delen av denna månad varit så hungrig att jag varit tvungen att välja mellan att lägga mig hungrig eller snatta. Såvitt jag förstår är det inte socialtjänstens jobb att göra mig till en kriminell”, skriver han till JO.

Brian tycker du och jag har som byggt Sverige, dvs har som rätt att leva i Sverige pga vår jord och blokoppling till Sverige. , att samhället skall mata honom med stekta sparvar och houngen skall flytta på våra gator.

– Men jag ser det inte som att jag ska tjäna på samhället. Det är samhället som ska tjäna på mig.

https://www.dn.se/sverige/brian-lamn...n-fa-en-dodad/

Frågor :
1) Bör inte Brian åka hem till Afrika ingen istället för tycka att vi Svenska skall försörja honom?
2) Socialbidragsnormen har höjts 8% , hur mycket har du fått löneökning?
3) Om man hamnar på sjukhus, dår man betala säga 100:- om dagen. Borde inte vara samma sak för fängelsedömda personer, att dom får en skuld på 500:- om dagen för den vård dom har fått i fängelse?
4) Är det rimligt att vi skall betala världens högsta skatter för att såna som Brian skall ha de gött?
Givetvis ska han utvisas dit han hör hemma. Sådant patrask vill vi inte ha.
Citera
2023-11-13, 03:50
Medlem
Citat:
Det är möjligt att mina bristande kunskaper i juridik gör att detta scenario tycks mig både osannolikt och hårresande.

På det sättet får man inte göra med människors liv. Men å andra sidan är historien full av hårresande handlingar som människor begått när de har känt sig ha rätten på sin sida, så det är fullt möjligt att du inte har fel.

På vilket sätt menar du att vi kan skriva om grundlagen så att det påverkar andra fattiga i Brians situation och deras medborgarskap? Kan jag också bli av med mitt medborgarskap och hur ska detta skrivas in i grundlagen? Vilket land ska ta emot mig om jag återigen blir lika fattig som Brian?
"På det sättet får man inte göra med människors liv." Vad menar du? Utlänningar får visst förstöra svenskars liv. Det är väl det allt går ut på?
Citera
2023-11-13, 06:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Givetvis ska han utvisas dit han hör hemma. Sådant patrask vill vi inte ha.

Kan bara hålla med dej. Låt Afrikas Döttra och söner stanna i Afrika. Det är där dom hör hemma.
Citera
2024-01-25, 19:05
Medlem
Är lite förvånad över att tråden saknar inlägg om just personen Brian. Han har regelbundet bytit stad för att fly undan skulder och liknande efter att ha systematiskt manipulerat, lurat och blåst andra personer som befinner sig i situationen som beskrivs i artikeln.

Jag vet inte om han är ren eller skötsam idag men då han i princip alltid har spelat den rollen tidigare när han både missbrukat och sålt droger så har jag svårt att tro på det som sägs i artikeln. Mannen är känd mytoman.

Han var dessutom expert på att utnyttja bidrag och förmåner enligt han själv, skröt över hur han lyckades fixa ny telefon var 6de månad ifrån socs "nödbidrag", nya tv apparater, spelkonsoler osv varje år dvs utöver bostadsbidraget och socbidraget som han fick varje månad. Men han var också en obotlig mytoman så jag kan inte säkert påstå att han lyckades krama ut alla pengar och tillgångar ifrån myndigheter som han påstod att han fick.

Det som är säkert är att han aldrig har levt fattigt under de år han bodde här. Han fick hyran betald, gratis matpåsar motsvarande ~500kr i veckan, mobil, tv och spelkonsoler betalda och 4,5-5k i fickpengar varje månad. I princip alla utgifter betalda och minst 4,5k att spendera fritt varje månad, som oftast gick till att investera i droger för att sedan sälja med en bra profit. Han var definitivt driftig men i helt fel bransch och alldeles för oärlig för att man ska ha någon typ av sympati för honom idag

Han kan säkert göra nytta om han lyckas fixa sig ett heltidsarbete och motiveras till arbeta hårt där. Men jag och alla andra som har känt honom garvar bara över artikeln, det är så typiskt hans mytoman stil att leka offer för att kunna klämma ut lite mer ifrån bidragen.
Citera
2024-01-26, 07:00
Medlem
Citat:
Jag läste reportaget om Brian. Han har idag en timanställning i vården, enligt reportaget.
Jag kände igen mig i Brians situation och den ekonomi jag har haft i perioder. I dagens penningvärde efter inflationen är Brians situation därför välbekant, inklusive timanställning.

Brian vill inte dela sitt efternamn för att kunna få jobb. Att han lämnat den kriminella banan för att leva i fattigdom och dessutom ställer upp med förnamn och ansikte i tidningen hedrar honom, alldeles oavsett hans tidigare gärningar, som jag gissar att han avtjänat straff för.

Brian blir ett ansikte utåt för ensamstående med bidrag och deras utsatta situation. Visst var det utmanande även för mig att det var en före detta kriminell som vågade ge detta ett ansikte, då jag avskyr allt vad kriminaliteten gjort mot mitt en gång trygga land, men det tar inte bort Brians mod. Må han fortsätta orka göra rätt val.

Ni som tramsar om "afrikan".

...

Nu förstår jag ingenting,
gick det att ta ett vanligt jobb för att få in mer deg istället för att tvingas bli kriminell?

I så fall fungerar väl systemet som tänkt?

Brian kunde inte äta 5 rätters hummermiddagar varje dag när han enbart levde på bidrag, han ville då förändra sin situation. Brian "tvingades" givetvis i första hand bli kriminell men tyckte inte om att bestraffas så nästa gång han hade möjlighet att göra ett val tog han ett hederligt arbete som vi andra...?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in