Citat:
Ursprungligen postat av
ConvoPost
Jag läste reportaget om Brian. Han har idag en timanställning i vården, enligt reportaget.
Jag kände igen mig i Brians situation och den ekonomi jag har haft i perioder. I dagens penningvärde efter inflationen är Brians situation därför välbekant, inklusive timanställning.
Brian vill inte dela sitt efternamn för att kunna få jobb. Att han lämnat den kriminella banan för att leva i fattigdom och dessutom ställer upp med förnamn och ansikte i tidningen hedrar honom, alldeles oavsett hans tidigare gärningar, som jag gissar att han avtjänat straff för.
Brian blir ett ansikte utåt för ensamstående med bidrag och deras utsatta situation. Visst var det utmanande även för mig att det var en före detta kriminell som vågade ge detta ett ansikte, då jag avskyr allt vad kriminaliteten gjort mot mitt en gång trygga land, men det tar inte bort Brians mod. Må han fortsätta orka göra rätt val.
Ni som tramsar om "afrikan".
...
Nu förstår jag ingenting,
gick det att ta ett vanligt jobb för att få in mer deg istället för att tvingas bli kriminell?
I så fall fungerar väl systemet som tänkt?
Brian kunde inte äta 5 rätters hummermiddagar varje dag när han enbart levde på bidrag, han ville då förändra sin situation. Brian "tvingades" givetvis i första hand bli kriminell men tyckte inte om att bestraffas så nästa gång han hade möjlighet att göra ett val tog han ett hederligt arbete som vi andra...?