2023-11-12, 13:58
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Jag tycker att just det är det värsta med artikeln, att han ”nu har en timanställning inom vården”. Låt mig gissa att han går hem till äldre människor och tar hand om dem i deras hem, utan utbildning, utan tidigare meriter och med sin kriminella bakgrund. Att verkligen vem som helst kan få anställning från en dag till en annan med att jobba med de mest sköra i samhället. Det är förjävligt.

En kille som Brian borde snarare enbart kunna få jobb i grovjobb som däckbytare, snöskottare eller liknande tills han bevisat att han är hederlig och går att lita på.

Instämmer. Artikeln ger f.ö. ingen information betr.

1. när och varför han kom till Sverige

2. hur länge han varit i Sverige

3. om han någonsin ägnat sig åt ngt annat än kriminalitet i Sverige

4. vilken kriminalitet det rör sig om
Citera
2023-11-12, 14:23
Medlem
Det är säkert svårt för de som varit kriminella
att lämna, de borde kanske hjälpas mera då
de kommit ut ur fängelset.
Bra att han nu arbetar
Citera
2023-11-12, 14:43
Medlem
MudOvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Jag tror att han "motiveras" utav soc & arbetsförmedlingen att ta första bästa lönebidragsarbete eller stå utan inkomst. .

Lönebidrag och timanställning är olika anställningsformer, även om man inte blir rik på någondera.[/quote]

Du verkar obekväm med att svara på mina teorier.
Citera
2023-11-12, 14:45
Citat:
Ursprungligen postat av MudOven

Du verkar obekväm med att svara på mina teorier.

Märkligt att det ser ut som om du har skrivit vad jag har skrivit och tvärtom.

Du skrev:

"Jag tror att han "motiveras" utav soc & arbetsförmedlingen att ta första bästa lönebidragsarbete eller stå utan inkomst. "

Jag skrev:

"Lönebidrag och timanställning är olika anställningsformer, även om man inte blir rik på någondera."

Vilka teorier menar du dig ha framfört?
Senast redigerad av ConvoPost 2023-11-12 kl. 14:48.
Citera
2023-11-12, 15:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det är möjligt att mina bristande kunskaper i juridik gör att detta scenario tycks mig både osannolikt och hårresande.

På det sättet får man inte göra med människors liv. Men å andra sidan är historien full av hårresande handlingar som människor begått när de har känt sig ha rätten på sin sida, så det är fullt möjligt att du inte har fel.

På vilket sätt menar du att vi kan skriva om grundlagen så att det påverkar andra fattiga i Brians situation och deras medborgarskap? Kan jag också bli av med mitt medborgarskap och hur ska detta skrivas in i grundlagen? Vilket land ska ta emot mig om jag återigen blir lika fattig som Brian?
Om människor missköter sig så bör givetvis medborgarskapet kunna återkallas.
Citera
2023-11-12, 15:35
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om människor missköter sig så bör givetvis medborgarskapet kunna återkallas.

Men alla som köper sex och droger för högt beskattade pengar, ska deras medborgarskap också kunna återkallas?

Har man ett medborgarskap (vilket Brian kanske eller kanske inte har, då man får och om man kan ska arbeta när man har uppehållstillstånd) så kan det inte återkallas utan ändring i grundlag har vi fått veta.

Kan någon juridiskt kunnig berätta om hur denna ändring i grundlag skulle kunna se ut?
Citera
2023-11-12, 15:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Men alla som köper sex och droger för högt beskattade pengar, ska deras medborgarskap också kunna återkallas?

Har man ett medborgarskap (vilket Brian kanske eller kanske inte har, då man får och om man kan ska arbeta när man har uppehållstillstånd) så kan det inte återkallas utan ändring i grundlag har vi fått veta.

Kan någon juridiskt kunnig berätta om hur denna ändring i grundlag skulle kunna se ut?
Om du är utlänning och blir svensk medborgare och sedan begår brott så skall självklart medborgarskapet kunna återkallas. Tidigare blev du av med ditt medborgarskap om du blev medborgare i ett annat land.
Citera
2023-11-12, 15:48
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om du är utlänning och blir svensk medborgare och sedan begår brott så skall självklart medborgarskapet kunna återkallas. Tidigare blev du av med ditt medborgarskap om du blev medborgare i ett annat land.

Låter som om du är inne på vandel och skiljer på människor som föddes i Sverige och som inte föddes i Sverige vad gäller hur du ser på dessas medborgarskap.
Citera
2023-11-12, 16:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Låter som om du är inne på vandel och skiljer på människor som föddes i Sverige och som inte föddes i Sverige vad gäller hur du ser på dessas medborgarskap.
Givetvis gör jag det, har du dessutom dubbelt medborgarskap så är det helt odramatiskt att återkalla det svenska medborgarskapet.
Citera
2023-11-12, 16:20
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Det är sjukt att normen är att alla som vill ska ha rätt till skattebetalarens pengar att köpa vad de vil lför.
Citera
2023-11-12, 17:00
Medlem
Citat:
Jag läste reportaget om Brian. Han har idag en timanställning i vården, enligt reportaget.
Jag kände igen mig i Brians situation och den ekonomi jag har haft i perioder. I dagens penningvärde efter inflationen är Brians situation därför välbekant, inklusive timanställning.

Brian vill inte dela sitt efternamn för att kunna få jobb. Att han lämnat den kriminella banan för att leva i fattigdom och dessutom ställer upp med förnamn och ansikte i tidningen hedrar honom, alldeles oavsett hans tidigare gärningar, som jag gissar att han avtjänat straff för.

Brian blir ett ansikte utåt för ensamstående med bidrag och deras utsatta situation. Visst var det utmanande även för mig att det var en före detta kriminell som vågade ge detta ett ansikte, då jag avskyr allt vad kriminaliteten gjort mot mitt en gång trygga land, men det tar inte bort Brians mod. Må han fortsätta orka göra rätt val.

Ni som tramsar om "afrikan".

...
Brian har missuppfattat sin situation. Han frågar hur JO har tänkt att han ska klara sig på 2000:-. Det har inte JO tänkt på givetvis, och är inte skyldiga att göra.

Det är vi andra som ska fråga Brian hur han tänkt klara sig på 2000 spänn. Det är hans skyldighet att klara sig, ingen annans.
Citera
2023-11-12, 17:07
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Brian har missuppfattat sin situation. Han frågar hur JO har tänkt att han ska klara sig på 2000:-. Det har inte JO tänkt på givetvis, och är inte skyldiga att göra.

Det är vi andra som ska fråga Brian hur han tänkt klara sig på 2000 spänn. Det är hans skyldighet att klara sig, ingen annans.

Du vill avskaffa välfärdsstaten mao
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in