Okej, människor har kämpat och dött efter en spruta, ingen aning. Människor har inte en lista med biverkningar lång som en Leonard Cohen-sång arton månader efter en spruta. Biverkningar som extrema morgnar och självmordstankar.
Om TS åkte till akuten pga illamående mådde hen nog inte toppen innan heller.
Du skriver helt obegripligt. Kom tillbaka när du är nykter.
Du skrev att människor fått krampanfall och dött efter bara en spruta. Jag svarar att okej, jag vet inte, det är väl möjligt. Däremot är det inte möjligt att människor har en lång, diffus lista med biverkningar som sträcker sig från "extrema morgnar" till självmordstankar efter en injektion för arton månader sedan.
Jag menar på att TS åkte in till akuten på grund av illamående. Alltså verkar TS inte mått jättebra innan sprutan heller. Jag tror att det är något annat som spökar, alltså inte sprutan och sedan två veckor med antidepressiva för arton månader sedan. Jag antyder att det ju inte är normalt att åka till akuten på grund av illamående, så det kan ju vara något annat i grunden.
Jag tror inte att TS ljuger eller överdriver sina besvär. Däremot tror jag inte att de kommer ifrån incidenten för arton månader sedan och att det vore bra att acceptera det.
Trodde aldrig jag skulle säga detta, men vissa som har tourettes har hjälp av detta. Så kanske kan det vara till nytta i ditt fall. Annars tror jag inte på det som de säger att det gör.
Japp, oftast kan skulle inte jag hellre rekommendera kiropraktor, men i detta fall så tror jag på det
Jag tror att det är något annat som spökar, alltså inte sprutan och sedan två veckor med antidepressiva för arton månader sedan. Jag antyder att det ju inte är normalt att åka till akuten på grund av illamående, så det kan ju vara något annat i grunden.
Jag tror inte att TS ljuger eller överdriver sina besvär. Däremot tror jag inte att de kommer ifrån incidenten för arton månader sedan och att det vore bra att acceptera det.
OK, vad kommer besvären från?
Det du säger är lite som att jag hugger av dig fingret och sedan undrar varför det inte vuxit ut än. Att man får dessa biverkningar är inte så konstigt då man ser vad medicinen gör. De flesta klarar sig, men någon vinner ju alltid på Triss. Du vet inte i förväg om du har ett känsligt dopaminsystem och kommer reagera med problem under lång tid. Det finns inte mycket att göra, alla mediciner man sedan tar kommer i någon ände påverka dopamin, vilket gör att alla mediciner kan ge ovanliga reaktioner. Patienterna brukar bli bra, men det tar tid för deras hjärna att helas.
Fanns ett uppmärksammat fall då några använt syntetiskt heroin som förstört dopaminproduktionen och då försatt patienterna i ett locked insyndrom, inducerad extrem parkinson. Detta påminner lite om vad som kan hända vid intag av TS medicin. Detta var också bara en dos. Nu har TS dopaminproduktion troligen inte gått offline för alltid.
Att medicinen i USA har en black box warning kanske känns helt OK. Denna då för daglig användning då den ger samma hjärnskador som neuroleptika. Men det ÄR känt att medicinen kan orsaka problem vid en enda användning, då injektion. Detta är något som är känt. Du kan tro att du kan använda någotslags vardagligt vett på detta, men med mediciner funkar det inte att tänka så.
Detta är en effekt man vet om. Biverkningarna på Fass avspeglar detta.
Organsystem
Frekvens
Biverkningar
Blodet och lymfsystemet
Ingen känd frekens
Methemoglobinemi, vilket kan vara relaterad till NADH cytokrom b5 reduktasbrist, särskilt hos nyfödda (se avsnitt Varningar och försiktighet).
Sulfhemoglobinemi, främst med samtidig administrering av höga doser svavelfrisättande läkemedel
Hjärtat
Mindre vanliga
Bradykardi, särskilt vid intravenös administrering
Ingen känd frekvens
Hjärtstillestånd, som inträffar strax efter injektion, och kan vara en följd av en bradykardi (se avsnitt Varningar och försiktighet); atrioventrikulär block, sinusarrest särskilt vid intravenös administrering, EKG QT-förlängning, Torsade de Pointes
Endokrina systemet*
Mindre vanliga
Amenorré, hyperprolaktinemi
Sällsynta
Galaktorré
Ingen känd frekvens
Gynekomasti
Magtarmkanalen
Vanliga
Diarré
Hud och subkutan vävnad
Mindre vanliga
Exantem
Sällsynta
Urtikaria
Allmänna symtom och/eller symtom vid administreringsstället
Vanliga
Asteni
Immunsystemet
Mindre vanliga
Hypersensitivitet
Ingen känd frekvens
Anafylaktisk reaktion (inklusive anafylaktisk chock särskilt vid intravenös administrering)
Centrala och perifera nervsystemet
Mycket vanliga
Somnolens
Vanliga
Extrapyramidala störningar (särskilt hos barn och ungdomar och/eller när den rekommenderade dosen överskrids, även efter administrering av en enda dos av läkemedlet) (se avsnitt Varningar och försiktighet), parkinsonism, akatisi
Mindre vanliga
Dystoni (inklusive synstörningar och okulogyr kris), dyskinesi, sänkt medvetandegrad
Sällsynta
Kramper speciellt hos patienter med epilepsi
Ingen känd frekvens
Tardiv dyskinesi som kan vara ihållande under eller efter långvarig behandling, särskilt hos äldre patienter (se avsnitt Varningar och försiktighet), malignt neuroleptikasyndrom (se avsnitt Varningar och försiktighet)
Psykiska störningar
Vanliga
Depression
Mindre vanliga
Hallucination
Sällsynta
Förvirringstillstånd
Ingen känd frekvens
Självmordstankar
Blodkärl
Vanliga
Hypotension, speciellt vid intravenös administrering
Jag är så fruktansvärt illa ute. Har stått vid tågspåret varje dag senaste 2 veckorna. Det brinner i huvudet, har sånt svårt tryck i huvudet, skakar, ögonen snurrar åt alla håll m.m
Var inne på akuten för 2 dagar sedan, låg där inne med skakningar.. blev illa behandlad. Hände inget, kröp hem i snön 3 km på natten efteråt. Jag ser ingen annan lösning att ta mitt liv, jag har gjort allt för att överleva men sjukvården har fryst ut mig
Jag är så fruktansvärt illa ute. Har stått vid tågspåret varje dag senaste 2 veckorna. Det brinner i huvudet, har sånt svårt tryck i huvudet, skakar, ögonen snurrar åt alla håll m.m
Var inne på akuten för 2 dagar sedan, låg där inne med skakningar.. blev illa behandlad. Hände inget, kröp hem i snön 3 km på natten efteråt. Jag ser ingen annan lösning att ta mitt liv, jag har gjort allt för att överleva men sjukvården har fryst ut mig
Det var inte såhär livet skulle sluta
Du har fått massor av förslag i tråden, vilka av dessa förslagen tycker du är bra och vilka har du provat.
De förslagen som jag vet kan vara som du beskriver är ju Borrelia som kan vara ett helvet om jag fattat rätt (det går att ta provet i Sverige så att de analuserar det i Tyskland). De använder mycket mer antibiotika i Tyskland under lång än vad vi gör i Sverige.
Det kan också vara en kronisk inflammation i kroppen som ställer till sattyg och man kan bli mycket sämre än vad man tror av det och läkarn a hittar det aldrig.
Det finns många bra och dåliga förslag i tråden kanske också kan prövas, men ta inte droger, enligt min mening.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!