2023-11-10, 00:16
Medlem
Bob-Dylans avatar
Äh fy fan. Byter till Nordnet nu.
Citera
2023-11-10, 00:27
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeamAbrupto
Har du problem med läsförståelsen? Jag har inga som helst problem med att män i större utsträckning än kvinnor pysslar med aktier och fonder. Det är Johanna som uppenbart tycker att det skaver.

Vi lever i en tid präglad av kulturmarxism. Det ska vara jämställt över allt. Föräldraledigheten ska splittas 50/50, för få kvinnor jobbar som grävmaskinister, för få kvinnor i styrelser, för många svenskar håller på med orientering (ja, SVT gjorde ett reportage om orientering och påpekade att det inte var många babbar som orienterade).

Vi får aldrig veta varför det är bra att kvinnor ska köra grävmaskin eller varför fler kvinnor ska sitta i börsstyrelser. Det enda vi vet är att det ska blir fler kvinnor. Och exakt samma mönster ser vi överallt. Det är för många svenska män som gör X, för få kvinnor eller icke-vita är med och det ska ändras.

En viktig sak man måste klargöra, är det hennes privata twitter eller gör hons dessa inlägg som representant av avanza? Ifall det är den första ser jag inga problem, varje indvid får ha sina åsikter oavsett vad andra tycker om dessa. Vad en random anställd på avanza skriver pp twitter känns väldigt ointressant när det kommer till företaget i stort. Sen beror det väl även på i vilken kontext inlägget görs och ifall det följs upp , för rakt av är det endasr ren fakta.
Citera
2023-11-10, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Hållbarhetsansvarig är en tjänst som företagen inrättar just för att siffrorna avseende jämställdhet i ledningen ska se lite bättre ut. De är till 100 % kvinnor i denna position.

Det de ska göra är att säkerställa att ingen miljöorganisation eller engagerad ungdom eller aktivister kan peka ut företaget som en organisation som inte bryr sig om miljön eller klimatförändringarna och om de ändå blir utpekade ska hon kunna förklara varför aktivisterna har fel. Vid sidan av detta får de tre minuter på stämman, och i vissa andra sammanhang, för att berätta om hur framgångsrikt företaget är på att förbruka mindre el, är på väg att bli ”klimatneutrala” och visa lite grafer och tabeller över detta.

Lite som att alla företag hade en kvalitetschef på åttiotalet.

Endast för syns skull. Om några år försvinner dessa poster och det eventuella arbete som uträttas av dessa personer och deras tre underlydande vävs in i de normala företagsprocesserna.
Större bolag måste redovisa hållbarhetsrapporter varje år nu enligt lag som kommer bli ännu mer omfattande och gälla även mindre bolag tack vare EU-direktiv https://www.fi.se/sv/hallbarhet/regler/redovisning/ Sen måste ju inte bolagen ha någon hållbarhetsansvarig men med tanke på all skit som ska redovisas blir det nog svårt att undvika. Andra som jublar över påfundet är revisionsbyråerna (se t.ex. https://www.pwc.se/csrd) som kommer tjäna bra med pengar på att hjälpa stackars företag att anpassa sig till skiten.
Citera
2023-11-10, 00:57
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
En viktig sak man måste klargöra, är det hennes privata twitter eller gör hons dessa inlägg som representant av avanza? Ifall det är den första ser jag inga problem, varje indvid får ha sina åsikter oavsett vad andra tycker om dessa. Vad en random anställd på avanza skriver pp twitter känns väldigt ointressant när det kommer till företaget i stort. Sen beror det väl även på i vilken kontext inlägget görs och ifall det följs upp , för rakt av är det endasr ren fakta.
Nu har jag inte klickat på några länkar (eftersom att det antagligen ändå inte hade fungerat då jag inte har Twitter) men det rör väl sig ändå om hennes privata konto? Annars är det ju en helt annan sak och väldigt illa naturligtvis.
Citera
2023-11-10, 01:13
Medlem
TeamAbruptos avatar
Citat:

Så här står det på hennes twitterprofil:

Hållbarhetsansvarig på @avanzabank
Om sparande, grön megatrend & annat. Höga berg, torr snö & sjörapporten på radio gör mig snäll. Twittrar som privatperson.

Och sedan har hon den här länken: blogg.avanza.se/avanza

Jovisst kan hon twittra som privatperson men varför då skriva vart hon jobbar och varför då även länka till Avanza? Klart att när hon skriver om något ekonomirelaterat att det kopplas till Avanza.
Citera
2023-11-10, 01:14
Medlem
Pungpuckels avatar
Propaganda är väl att ta i.
Hon kommer bara med nonsens-siffror.
Det blir ett Jaha? Från mig.

Man hade kunnat kartlägga vilka bilmärken alla VD:ar kör med, om man nu hade tyckt att det varit intressanta siffror. Men det vore lika meningslöst, som att kartlägga antal könsorgan.

Hon kanske tycker arbetsuppgifterna på kontoret kändes krävande, så att hon ville ägna tid åt lite dravel.
Bra Johanna! Fredag imorgon.
Citera
2023-11-10, 01:19
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Precis så tänker jag också. Har själv Avanza, men det här är inte officiellt från Avanza utan från henne som privatperson där hon såklart får tro och tycka vad hon vill - men vara beredd på att andra inte tycker samma.
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Nu har jag inte klickat på några länkar (eftersom att det antagligen ändå inte hade fungerat då jag inte har Twitter) men det rör väl sig ändå om hennes privata konto? Annars är det ju en helt annan sak och väldigt illa naturligtvis.
Ja det är hennes privata konto.
Citera
2023-11-10, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Precis så tänker jag också. Har själv Avanza, men det här är inte officiellt från Avanza utan från henne som privatperson där hon såklart får tro och tycka vad hon vill - men vara beredd på att andra inte tycker samma. Ja det är hennes privata konto.

Hon är "hållbarhetsansvarig" hos Avanza och anger det i sin profil. Avanza stödjer också i flera inlägg att hon twittrar på detta sätt med Avanzas namn i profilen. Detta backas alltså tydligt upp av Avanza, de har t.o.m. skapat denna woke-tjänst åt henne.

Själv tillhör jag de absolut största Avanza-kunderna och jag gör mitt val av bank i huvudsak på vad de erbjuder men detta får mig helt klart att överväga en flytt.
Citera
2023-11-10, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Undra om hon kommer kommentera denna statistik?
https://www.regeringen.se/regeringskansliet/regeringskansliets-anstallda/

Andel kvinnor/män per departement

Statsrådsberedningen 60/40
Arbetsmarknadsdepartementet 69/31
Finansdepartementet 56/44
Försvarsdepartementet 51/49
Infrastrukturdepartementet 53/47
Justitiedepartementet 64/36
Kulturdepartementet 72/28
Miljödepartementet 68/32
Näringsdepartementet 62/38
Socialdepartementet 70/30
Utbildningsdepartementet 70/30
Utrikesdepartementet 59/41
Förvaltningsavdelningen 60/40
Regeringskansliet 62/38

Det här förklarar en hel del om Sveriges tillstånd.
Citera
2023-11-10, 04:25
Medlem
Alla med pengar på Azanza borde vara väldigt försikta framåt. Detta är hur det börjar, snart kommer de införa olika avgifter på mäns konton som kommer överföras till kvinnors konton och liknande. Högre avgifter för män än för kvinnor och liknande. Detta är bara början!
Citera
2023-11-10, 05:01
Medlem
KlappMungons avatar
Det är intressant att se hur dagens "vänster" med sina ständiga fascistkort faktiskt har ett typiskt fascistiskt inslag.

Kommunism och fascism skiljer sig distinkt genom att kommunismen inte tillåter privata företag medan fascismen inte har något emot sådana så länge de är en integrerad del av den ideologiska kampen.

Man tvingar in sina politruker på företagen och de kallas kommunikatörer, hållbarhetsstrateger och HBTQ-certifierare.
Citera
2023-11-10, 05:14
Medlem
Är det där ett trick hon kör med för att hennes folkgrupp ska bli fler på arbetplatsen?

*Hon bor i en kåk på 106kvm i Bromma med sin sambo som har ett ännu mer udda efternamn än vad hon har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in