2023-11-09, 15:59
Medlem
TeamAbruptos avatar
"Kapitalgapet i Sverige kan sammanfattas ungefär så här:
💰 Män sitter på 99,5% av riskkapitalet
💰 Män äger ca 70% av de privata aktievärdena
💰 75% av entreprenörerna är män
💰 9 av 10 vd:ar i börsbolag är män 2023
💰 60 % av styrelseledamöterna är män"

https://twitter.com/KullJohanna/stat...72596374884472
Arkiverad länk: https://archive.is/E9ZWt

Hon får rejält med mothugg i tråden men kritiken skrattas bort med emojisar som svar.

Vad är vitsen med att en sk "hållbarhetsansvarig" (vad fan gör en sådan?) sprider feministisk propaganda?

"Go woke go broke" är ju ett begrepp som fler blir varse ju mer "mångkultur" och feminism man försöker pådyvla sina kunder men Avanza kanske inte har insett det ännu?

Någon mer som funderar på att byta till Nordnet?
Citera
2023-11-09, 16:13
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeamAbrupto

Hon får rejält med mothugg i tråden men kritiken skrattas bort med emojisar som svar.

Vad är vitsen med att en sk "hållbarhetsansvarig" (vad fan gör en sådan?) sprider feministisk propaganda?

"Go woke go broke" är ju ett begrepp som fler blir varse ju mer "mångkultur" och feminism man försöker pådyvla sina kunder men Avanza kanske inte har insett det ännu?

Det saknar betydelse vad hon tycker, tänker eller gör. Hon existerar inte ens för mig.
Senast redigerad av Nico77 2023-11-09 kl. 16:16.
Citera
2023-11-09, 16:17
Medlem
TeamAbruptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Det saknar betydelse vad hon tycker, tänker eller gör. Hon finns inte ens för mig.

Det är möjligt men jag har lite investeringar på Avanza så jag tycker det är konstigt att hon tweetar detta då det knappast kan spela någon roll om det är Anna eller Stefan som gör sina aktieköp via Avanza och därmed betalar courtage som sedan är med och betalar Johannas lön.

Inte en enda gång bemödar hon sig att förklara varför det ser ut som det gör men man förstår att hon vill att det ska inkvoteras kvinnor i styrelser för det är ju ett faktum att kvinnor, om de vill, kan starta ett bolag, få det noterat och på så sätt skapa sina egna jobb och tillsätta en styrelse efter eget huvud.
Citera
2023-11-09, 16:19
Medlem
Alla lika värde. Man får inte hata kvinnor. Man får bara hata män.

/Feminist
Citera
2023-11-09, 16:43
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Är siffrorna fel, eller vad menar du? Vad är det som är så upprörande med den uppradade faktan? Hon skriver ju inte att vi måste tvångskonfiskera kapitalet och ge till kvinnor eller liknande.. En tolkning man kan göra är att män är mycket bättre på affärer än kvinnor - det är inte direkt feministpropaganda.

Om något visar siffrorna är att det FÖR MÅNGA kvinnor som har styrelseplatser - det är ju män som är både entreprenörerna och kapitalägarna, i större utsträckning än vad männen har representation i styrelserna. BRA av Johanna att lyfta frågan om att vi har för många kvinnor i styrelserna!
Citera
2023-11-09, 16:51
Medlem
Shitnuggets avatar
Counter-Point: 90% av MPs väljare är kvinnor.
Ett betydligt större problem än det hon svamlar om.
Citera
2023-11-09, 17:00
Medlem
Citat:
Det är möjligt men jag har lite investeringar på Avanza så jag tycker det är konstigt att hon tweetar detta då det knappast kan spela någon roll om det är Anna eller Stefan som gör sina aktieköp via Avanza och därmed betalar courtage som sedan är med och betalar Johannas lön.

Inte en enda gång bemödar hon sig att förklara varför det ser ut som det gör men man förstår att hon vill att det ska inkvoteras kvinnor i styrelser för det är ju ett faktum att kvinnor, om de vill, kan starta ett bolag, få det noterat och på så sätt skapa sina egna jobb och tillsätta en styrelse efter eget huvud.

Tror hon ville synas lite mer och gapa ut att hon fick hat och hot bara för den tweeten?

https://www.finansliv.se/artikel/joh...ar-obehagligt/

"Johanna Kull påpekar att hon är van vid att få en del negativa kommentarer På X när hon uttalar sig om hållbarhet eller jämställdhetsfrågor, men att den här gången slagit alla rekord.

– Det är hårda ord och ganska otäcka epitet som slängs över mig. Jag blev förvånad över den extrema mängden reaktioner den här gången.

– Jag har bara delat fakta som påvisar kapitalgapet. Om det är något man skulle uppröras över är att det ser ut så här. Istället kastar man glåpord över mig och hetsar om att jag borde förlora jobbet."
Citera
2023-11-09, 17:03
Medlem
Att posta provocerande tweets och sen sätta på sig offerkofta måste vara överlägset vanligast hos feministkvinnor iaf.
Citera
2023-11-09, 17:34
Medlem
Citat:
För att någon anställd på Avanza twittrar något från sitt privata konto? Nej, däremot finns det andra anledningar till att jag funderar på att flytta över mer till Nordnet, t.ex. till synes bättre stabilitet och att Avanza tenderar att försämra allt fler av sina sidor när de gör om dem.

För min del får hon gärna ägna hela dagarna åt att twittra "feministpropaganda" så kanske hon inte gör något skadligt jobb som bidrar till att bloata ner sajten med mer ointressant hållbarhets- och könsinfo. Skiten de la till för ett tag sen om andel kvinnor och män i bolagen på aktiesidorna har jag redan filtrerat bort i uBlock så jag slipper se den.
Citera
2023-11-09, 17:46
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Vad är ditt problem? Män är mer intresserade av sånt här än kvinnor helt enkelt.
Hur är det feministpropaganda i din värld?
Citera
2023-11-09, 18:06
Medlem
TeamAbruptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Vad är ditt problem? Män är mer intresserade av sånt här än kvinnor helt enkelt.
Hur är det feministpropaganda i din värld?

Har du problem med läsförståelsen? Jag har inga som helst problem med att män i större utsträckning än kvinnor pysslar med aktier och fonder. Det är Johanna som uppenbart tycker att det skaver.

Vi lever i en tid präglad av kulturmarxism. Det ska vara jämställt över allt. Föräldraledigheten ska splittas 50/50, för få kvinnor jobbar som grävmaskinister, för få kvinnor i styrelser, för många svenskar håller på med orientering (ja, SVT gjorde ett reportage om orientering och påpekade att det inte var många babbar som orienterade).

Vi får aldrig veta varför det är bra att kvinnor ska köra grävmaskin eller varför fler kvinnor ska sitta i börsstyrelser. Det enda vi vet är att det ska blir fler kvinnor. Och exakt samma mönster ser vi överallt. Det är för många svenska män som gör X, för få kvinnor eller icke-vita är med och det ska ändras.
Citera
2023-11-09, 18:08
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Har inte läst hela rapporten.
Men är det automatiskt feministisk propaganda genom att presentera sanna fakta ?
Hade hon påstått att en nyexaminerat tjej från handelshögskolan blir orättvist behandlat genom att inte fått plats i bolagets styrelse där hon jobbar p.g.a. av den enda "kvalifikationen" - Att vara tjej. Så hade man ju lyft ett ögonbryn. Men inte i detta fall.
Det tar i regel 30-40 år att nå toppen. Och det är främst män som når den, eftersom det finns helt enkelt galna män som offrar ALLT på karriären och väljer att jobba 16 timmar per dag . Det är män som blir workaholics på den nivån som är väldigt svårt att tävla emot.
Senast redigerad av Upplyften 2023-11-09 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in