• 1
  • 2
2023-11-09, 00:26
Medlem
Om arbetsgivaren önskar att övervaka vad man gör på laptop och mobil, vilka program använder de då?

Gäller: Windows 10 / iPhone.

Hur kan jag kontrollera om arbetsgivaren har spionprogram installerade i min laptop? Den står ofta på kontoret och har inget lösenord, ibland tar jag med den hem. Flera gånger har de haft skrämmande bra information om händelser jag endast avhandlat utanför arbetsplatsen, precis som att de haft tillgång till min e-post eller sms historik, eventuellt ljudupptag / privat dropbox.

Man blir lite paranoid sådana gånger, så om det finns något bra tricks att kolla efter något i telefonen eller datorn så är det intressant.

Sista mobilen jag fick kom i en öppnad förpackning, men var "helt ny". Jag brukar normalt köpa telefonerna själv, men den här gången insisterade arbetsgivaren på att de skulle köpa den och inte jag. Givetvis är det liten sannoliket att de lyckas mixtra med en iPhone, men någon kanske vet?

Någon som varit med om att arbetsgivaren snokar i deras jobbdator och jobbtelefon? Det är tydligen fullt lagligt enligt arbetsmiljölagen, förutsatt att arbetsgivaren äger enheten och inte du själv.
Citera
2023-11-09, 00:40
Medlem
Kackotopis avatar
En bättre fråga är: "Hur upptäcker jag om något fuffens pågår i bakgrunden?", om du använder Winblows och en iPhone så är du redan övervakad på ett eller annat sätt.

Citat:
Om du äger datorn och det handlar om text och bild är det lagligt att använda spionprogram utan att berätta om det. Att övervaka sina anställda är inte olagligt ur ett straffrättsligt perspektiv, men det skulle i vissa fall kunna handla om avtalsbrott.

Citat:
Ett avtalsbrott är en felaktig eller utebliven prestation i relation till vad parterna ursprungligen kommit överens om. Konsekvenser till följd av ett avtalsbrott kan exempelvis vara prisavdrag, skadestånd eller hävning.

Citat:
För att bevaka personal måste arbetsgivaren ha ett tungt vägande skäl, exempelvis misstanke om att anställda begår brott på arbetstid. Det kan också vara tillåtet i farliga arbetsmiljöer där det finns risk för olyckor.

Vad är det som får dig att tro att din arbetsgivare skulle installera spionprogram på din dator/mobil? För det låter långsökt. Om du är "paranoid" så använd datorn/mobilen som du fått via jobbet till enbart arbetsrelaterade uppgifter.
Senast redigerad av Kackotopi 2023-11-09 kl. 01:26. Anledning: Läste på och gjorde en omformulering.
Citera
2023-11-09, 01:06
Medlem
raikiras avatar
Det går att installera in övervakningsmjukvara på iPhone, som du som användare aldrig upptäcker, att telefonen levereras som "ny" i förpackning är ingen garanti för att det in har gjorts.

Ex. så gjorde en (mycket) svartskjuk man det mot en släkting till mig, mjukvaran speglade hennes telefon och han såg allt hon gjorde, spelade in samtal osv som han kunde lyssna på i efterhand. Allt uppdagades och vi pratade om det, han nämnde att det kostade honom ca 8000 kr för att få telefonen "riggad".
Citera
2023-11-09, 01:30
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikira
Det går att installera in övervakningsmjukvara på iPhone, som du som användare aldrig upptäcker, att telefonen levereras som "ny" i förpackning är ingen garanti för att det in har gjorts.

Ex. så gjorde en (mycket) svartskjuk man det mot en släkting till mig, mjukvaran speglade hennes telefon och han såg allt hon gjorde, spelade in samtal osv som han kunde lyssna på i efterhand. Allt uppdagades och vi pratade om det, han nämnde att det kostade honom ca 8000 kr för att få telefonen "riggad".

fyfan vilken sjuk en..
Citera
2023-11-09, 02:59
Medlem
needAlifes avatar
Citat:

Ja det är absolut möjligt och de flesta större arbetsgivare har någon form av programvara i allafall i sina datorer som följer vad de anställda gör. Mobilerna trodde dock även jag att de var "säkra". Vad du beskriver låter ju dock helt sjukt. Svartsjuka är nog bara förnamnet om man går så långt.
Citera
2023-11-09, 04:07
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag lyssnar en hel del på både P3 och P4 på arbetstid. Ibland är det så pass kass musik på radion och då blir det lite olika låtar på youtube.

Musiken hjälper mig att fokusera på mina uppgifter samtidigt så är det trevligt med lite prat i bakgrunden.

Om man däremot håller på med porrsurfning på arbetstid så förtjänar man att åka fast. Inte minst på jobbdatorn och jobbmobilen.
Citera
2023-11-09, 10:05
Medlem
Citat:

Låter som en skröna. Var köper man detta menar du?
Citera
2023-11-09, 10:08
Medlem
Har du sådan mjukvara på din laptop eller telefon så ser du det, det är inte hemligt.
Men regelrätt spionmjukvara använder sig inte arbetsgivare av.
Citera
2023-11-09, 11:32
Medlem
sommarlovs avatar
Du ska inte använda jobbets telefon och dator till privata saker alls!

Det är för bägges skull.
Citera
2023-11-09, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du ska inte använda jobbets telefon och dator till privata saker alls!

Det är för bägges skull.

Nja det är väl lite gammaldags sätt se det på. Idag är det ganska vanligt att man blandar lite med BYOD trenden.
Citera
2023-11-09, 12:24
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja det är väl lite gammaldags sätt se det på. Idag är det ganska vanligt att man blandar lite med BYOD trenden.

Fast i dagensläge är mer viktigt än någonsin att inte använda elektroniska saker du fått via jobbet privat. Ja det finns företag som tillhandahåller olika lösningar för att kunna se precis ALLT du gör på en sådan pryl som du fått via jobbet.

Det kan mycket väl vara så att det anses ok och ingen säger något. Tills den dagen det ska slimmas i kostymen på jobbet. Då kan det plötsligt dras fram sådana här obekväma saker du gjort för att få dig säga upp dig självmant.
Citera
2023-11-09, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Fast i dagensläge är mer viktigt än någonsin att inte använda elektroniska saker du fått via jobbet privat. Ja det finns företag som tillhandahåller olika lösningar för att kunna se precis ALLT du gör på en sådan pryl som du fått via jobbet.

Det kan mycket väl vara så att det anses ok och ingen säger något. Tills den dagen det ska slimmas i kostymen på jobbet. Då kan det plötsligt dras fram sådana här obekväma saker du gjort för att få dig säga upp dig självmant.

Det där låter onödigt misstänksamt, så länge man gör normala saker man kan vara öppen med så är det självklart ingen fara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in