2023-11-09, 12:33
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det där låter onödigt misstänksamt, så länge man gör normala saker man kan vara öppen med så är det självklart ingen fara.

Mm du verkar inte varit med om så värst många omorganisationer.
Citera
2023-11-09, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Mm du verkar inte varit med om så värst många omorganisationer.

Jag har varit med om ganska många. Men jag tror inte riktigt på den där gamla vänstermyten om den stora stygga arbetsgivaren. Sen om ett företag vill bli av med mig så behöver de inte börja leta anledningar, det är bara att säga som det är så förvandlar vi. Varför vill man vara kvar hos någon som inte vill ha en? Knappast bra för karriären.
Citera
2023-11-09, 12:43
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Jag har varit med om ganska många. Men jag tror inte riktigt på den där gamla vänstermyten om den stora stygga arbetsgivaren. Sen om ett företag vill bli av med mig så behöver de inte börja leta anledningar, det är bara att säga som det är så förvandlar vi. Varför vill man vara kvar hos någon som inte vill ha en? Knappast bra för karriären.

Ne då är det klart bättre att köra porrsurfning på jobbmobilen och utgå från att arbetsgivaren ser mellan fingrarna på det. Det verkar vara bättre för karriären än att vara kvar på något ställe som inte befordrar en varje vecka.
Det måste vara jobbigt för dig med alla headhunters som kontaktar dig för du är så åtråvärd på arbetsmarknaden. Förresten kontaktar dom dig på arbetsmobilen eller den privata?
Citera
2023-11-09, 12:44
Medlem
Citat:
Ne då är det klart bättre att köra porrsurfning på jobbmobilen och utgå från att arbetsgivaren ser mellan fingrarna på det. Det verkar vara bättre för karriären än att vara kvar på något ställe som inte befordrar en varje vecka.
Det måste vara jobbigt för dig med alla headhunters som kontaktar dig för du är så åtråvärd på arbetsmarknaden. Förresten kontaktar dom dig på arbetsmobilen eller den privata?

Jag skrev normala saker du kan vara öppen med, räknas porrsurfande dit så är det självklart okej. Det är väl olika från företag till företag antar jag.
Citera
2023-11-09, 12:46
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Jag skrev normala saker du kan vara öppen med, räknas porrsurfande dit så är det självklart okej. Det är väl olika från företag till företag antar jag.

Ja hade jag varit din chef hade jag tagit in dig direkt för avvecklingssamtal och gett dig riktigt usla referenser för att du inte kan hålla isär dina kontakter (headhunters) från jobbet och privat. Så hade jag använt mobilspaningen på dig som grund för uppsägning.
Citera
2023-11-09, 12:49
Medlem
Citat:
Ja hade jag varit din chef hade jag tagit in dig direkt för avvecklingssamtal och gett dig riktigt usla referenser för att du inte kan hålla isär dina kontakter (headhunters) från jobbet och privat. Så hade jag använt mobilspaningen på dig som grund för uppsägning.

Okej men nu ser jag att det var användaren sommarlov jag svarade om BYOD så jag tror du och jag avslutar här, det här leder ingenstans.
Citera
2023-11-09, 12:50
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Okej men nu ser jag att det var användaren sommarlov jag svarade om BYOD så jag tror du och jag avslutar här, det här leder ingenstans.

Ringde chefen precis och meddela att han ville ha ett extrainsatt möte med dig eller?!
Citera
2023-11-09, 14:09
Medlem
tantrs avatar
Jag jobbar på itavd.

Vi kan se det mesta.
- du är förmodligen domänansluten med din dator. Då loggas det mesta.
Tex vilka programvaror du installerat när du loggade in senast vilka program du använder osv.

- finns det någon endpoint skydd installerat på vare sig telefon eller dator så kan webbsidohistorik loggas osv.

- änvänder du vpn så är det förmodligen inställt på att routa all trafik via jobbets brandvägg och där kan man se varenda ip paket med mera.

- man kan också tex se vilka filer man sparar ner på USB osv om man vill.

- även vart telefonen befinner sig om ni kör något mdm.

Din location loggas även på datorn i azure, ungefärlig när du autentiserar.

Osv osv osv.
Senast redigerad av tantr 2023-11-09 kl. 14:12.
Citera
2023-11-09, 14:13
Medlem
wastaahs avatar
Är ju bara gå i på inställningar och kolla om du har enhetsadministratörsappar installerade, det kan följa med telefon från butik fast de inte ens tagit av plasten. https://www.telia.se/foretag/artikla...ile-enrollment

Finns det kan de se och styra i princip allt på telefon, det går fortfarande att vara anonym mot en sån miljö på Android men överkurs för de flesta användare. Finns det inte ser de bara nått om du surfar på företagets wifi. Lite osäker om företaget kan begära ut surfdata från mobiloperatören, men jag tror inte det går.

För dator är det bara utgå från att de har tillgång till allt, om de finns en vpn tjänst har de installerat massa mjukvara du inte ser som är del av ett paket. Men generellt bara tillgängligt hos it avdelningen och inte din chef.

Microsoft plattformen möjliggör även viss övervakning, typ hur mycket du varit aktiv i de programmen.
Senast redigerad av wastaah 2023-11-09 kl. 14:18.
Citera
2023-11-09, 16:20
Medlem
Lill-Anns avatar
Min telefon är min. Men om den kopplar upp sig mot arbetsgivarens wifi, kan arbetsgivaren se detta och vilka sidor jag besökt?🤤
Citera
2023-11-09, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Min telefon är min. Men om den kopplar upp sig mot arbetsgivarens wifi, kan arbetsgivaren se detta och vilka sidor jag besökt?🤤
Han kan se vilka sidor du är inne på medan du är på jobbet, ja.

Lösningen? Betala typ 20 kr för en VPN. PrivateVPN är bra.
Citera
2023-11-09, 16:47
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBananaBoy
Han kan se vilka sidor du är inne på medan du är på jobbet, ja.

Lösningen? Betala typ 20 kr för en VPN. PrivateVPN är bra.

Annars är det bara att inte koppla upp sig mot wifi på arbetsplatsen med sin privata tele.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in