2023-11-08, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbo13
Det jag försöker förklara är, för att citera mig själv, "Säljer du för förlust är allt en kostnad, säljer du för inköpspris är pantbrev, lagfart, mäklaravgift, driftkostnader och ränteutgifter en kostnad.
Säljer du med vinst minskar kostnaderna och säljer du med tillräckligt stor vinst är du rikare än om du inte köpt fastigheten, trots de kostnader (inköp och drift) det medfört.

Precis som ett företag kan ha kostnad för inköp, hantering, lager, driftkostnader och personal gör de ändå vinst för att försäljningspriset är högre än vad de fått betala för produkten under resans gång."

Gällande dit påstående att jag "Hellre "investerar"..." får jag återigen citera mig själv "Jag amorterar hellre, trots att det möjligtvis inte är det mest ekonomiska.

Att hur du har gjort har fungerat för dig kan jag bara glädjas åt, men jag vill förmedla en lösning som funkar för majoriteten oavsett vad de haft för utgångspunkt.

I ditt nästa svar vill jag helst undvika behöva citera mina tidigare svar då jag gärna vill att konversationen ska gå framåt och vara givande för andra som läser den.
Ja du kan kalla det kostnader eller för förluster eller vad du vill men har ingen aning vad det har med saken att göra, faktum kvarstår att om du säljer och köper bostäder stup i kvarten så försvinner pengar men om du köper det du vill ha och aldrig säljer så har du den kostanden en gång och inte tio gånger.
Min lösning är enkel men nästan ingen följer den och lyder, köp det du vill ha och på den plats där du vill bo, kostar det mycket mycket mer så spara längre, amortera hårdare och skippa massa onödiga kostnader i låt säg 5 år.
Citera
2023-11-08, 07:43
Medlem
Citat:
I ditt nästa svar vill jag helst undvika behöva citera mina tidigare svar då jag gärna vill att konversationen ska gå framåt och vara givande för andra som läser den.
Förmodar du har en släng av Aspergers men ditt svar har inte fått tråden att gå vidare, du har endast snöat in på varför det heter kostnader, förluster, vinster osv som har absolut NOLL med frågeställarens fråga att göra.
Citera
2023-11-08, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Förmodar du har en släng av Aspergers men ditt svar har inte fått tråden att gå vidare, du har endast snöat in på varför det heter kostnader, förluster, vinster osv som har absolut NOLL med frågeställarens fråga att göra.

Varför kände du behovet att att kalla mig det?
Du vet inget om mig och det för inte din ståndpunkt vidare.
Tyvärr trycker den kommentaren inte på några av mina knappar, så från mitt perspektiv ser du ut som någon som tar till förolämpningar eftersom du inte kan argumentera för din sak.

Att tråden inte gått vidare än kan antingen bero på att det knappt gått några timmar och varit natt eller för att ingen vill öppna upp för möjligheten att bli förloämpad av dig när de hellre vill diskutera ekonomi.

Jag lämnar den här diskussionen nu. Du kanske ser det som att du har vunnit, och på den punkten kanske du är ensam.
Citera
2023-11-09, 07:25
Medlem
Citat:
Varför kände du behovet att att kalla mig det?
Du vet inget om mig och det för inte din ståndpunkt vidare.
Tyvärr trycker den kommentaren inte på några av mina knappar, så från mitt perspektiv ser du ut som någon som tar till förolämpningar eftersom du inte kan argumentera för din sak.

Att tråden inte gått vidare än kan antingen bero på att det knappt gått några timmar och varit natt eller för att ingen vill öppna upp för möjligheten att bli förloämpad av dig när de hellre vill diskutera ekonomi.

Jag lämnar den här diskussionen nu. Du kanske ser det som att du har vunnit, och på den punkten kanske du är ensam.
Behov, varför tror du jag kände behov?
Varför skulle man vilja ”vinna” en diskussion på ett anonymt forum 🤔
Citera
2023-11-09, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Säg det till fyrtiotalisterna, de skulle nog inte hålla med dig. Eller alla som slutade byta upp sig i tid. Det har varit svårt att inte göra bostadskarriär om man började för typ 20 år sedan, men nu är det garanterat svårare.
Fyrtiotalisternas hus kostade 40k och de hade 1kr i timlön.
Hur mycket pengar har du fått lägga på din bostad under de 20 åren?
Citera
2023-11-09, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
va fan betyder bostads karriär? :P

Är du väldigt ung eller har du bott i en grotta?
Hur kan det vara ett okänt begrepp?

Handlar om själva processen att skaffa bättre och bättre boende efter hand.
Citera
2023-11-09, 12:33
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Fyrtiotalisternas hus kostade 40k och de hade 1kr i timlön.
Hur mycket pengar har du fått lägga på din bostad under de 20 åren?

Knappast 40k i storstäderna, och folk tjänade bättre än så. Dessutom hjälpte inflationen till att äta upp lånen samtidigt som bostäderna ökade i värde. Det är nog väldigt få fyrtiotalister som ägt sitt boende som sitter med höga lån och lågt värderade bostäder idag.

Jag är en av många som har gjort en positiv bostadskarriär, genom lite smart planering och fördelen av att ha köpt när priserna var låga. Det spelar ingen roll hur man räknar, min nettoeffekt av att bara äga en bostad är rejäl.
Citera
2023-11-09, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Farsan pratar ofta om att göra bostadskarriär, d.v.s. att köpa en dyrare bostad med hjälp av pengarna som sitter i nuvarande bostaden. Han är en person som jobbar, stressar och spenderar mycket.

Jag har räknat på min bostad hur lång tid det tar att bli skuldfri och det känns bara som att man börjar om och blir skuldsatt för evigt om man håller på så.

Är det någonting ni gör eller är det bättre i dagens ekonomi att nöja sig?

Det har varit en väldigt lönsam "strategi" dom senaste åren att maxbelåna sig och köpa bostad, (tack vare dom obefintliga räntorna och stadigt stigande bostadspriser) och sedan byta upp sig till dyrare bostad för att behålla sig maximalt belånad. Självklart är det lönsamt att ligga med en hävstång på x8 i en uppåtgående trend. Men det är mer riskfyllt än vad folk har trott (förstått) själv sparade jag ihop så jag kunde köpa min villa kontant, men det hade ju varit en fantastiskt mycket bättre affär att maxbelåna mig några år tidigare och lägga pengarna på börsen istället under tiden. Men en god nattsömn är heller aldrig fel
Senast redigerad av letsgobrandon 2023-11-09 kl. 22:39.
Citera
2023-11-14, 07:23
Medlem
Citat:
Knappast 40k i storstäderna, och folk tjänade bättre än så. Dessutom hjälpte inflationen till att äta upp lånen samtidigt som bostäderna ökade i värde. Det är nog väldigt få fyrtiotalister som ägt sitt boende som sitter med höga lån och lågt värderade bostäder idag.

Jag är en av många som har gjort en positiv bostadskarriär, genom lite smart planering och fördelen av att ha köpt när priserna var låga. Det spelar ingen roll hur man räknar, min nettoeffekt av att bara äga en bostad är rejäl.
Mycket tyckande och lite källor 😉
Själv har jag bytt bostad 8ggr och äger villa, utlandsboende och även sommarstuga i Sverige och har noll lån, man skulle kunna kalla det bostadskarriär men jag ser det mest bara som utgifter och konsumtion, självvalda utgifter och självvald konsumtion, kunde haft ett par miljoner mer på aktiekonto istället.
Citera
2023-11-14, 11:00
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Mycket tyckande och lite källor 😉
Själv har jag bytt bostad 8ggr och äger villa, utlandsboende och även sommarstuga i Sverige och har noll lån, man skulle kunna kalla det bostadskarriär men jag ser det mest bara som utgifter och konsumtion, självvalda utgifter och självvald konsumtion, kunde haft ett par miljoner mer på aktiekonto istället.

Källor i all ära, men hur fyrtiotalisterna gynnades av hög inflation, låg arbetslöshet och kraftiga subventioner på bostäder måste väl ändå betraktas som allmänbildning. Men ok, här har du lite läsning.
På 70- och 80-talet, var inflationen hög under flera år. Det skapade en rad ekonomiska problem, men den som köpt sin bostad med lånade pengar blev rik då värdet på den ökade, samtidigt som lånet framstod som allt mindre i förhållandet till värdet på bostaden och lönen.– Det är delvis därför många fyrtiotalister lyckades betala av sina bostäder snabbt, det var inte nödvändigtvis för att de var så sparsamma, säger Jens Magnusson. https://www.tn.se/article/12297/ar-d...a-inflationen/
Att göra boendekarriär är inte direkt en generationsfråga. Men fyrtiotalisterna är de stora vinnarna. De bor ofta i hus som byggts med statliga subventioner. De har i dag många alternativ: casha in förmögenheten och köpa läcker bostadsrätt eller bo kvar där de bor till en mycket låg kostnad, säger Bengt Turner, professor i fastighetsekonomi vid Institutet för bostads- och urbanforskning, IBF, vid Uppsala universitet. https://www.gp.se/livsstil/bostad/40...nare-1.1227540
Lånen krymper nämligen i värde som allt annat med inflationen. För varje procentenhet inflationen stiger så sjunker värdet på ett miljonlån med cirka 10 000 kronor. För den som har många miljoner i lån och inflationen stiger med flera procent så krymper lånet snabbt. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...ationen-vaxer#
Enligt klassisk ekonomisk teori har man antingen inflation eller arbetslöshet, vilket brukar beskrivas i den så kallade Phillipskurvan. Och vid mitten av 1970-talet var inflationen runt 10 procent – men arbetslösheten låg, cirka 2–3 procent. https://kvartal.se/artiklar/glom-193...et-som-ar-har/
I efterhand är det uppenbart att det var kombinationen av hög inflation, en om- fattande avdragsrätt och statliga lån med lågt krav på kontantinsats som gav många möjligheten att förverkliga drömmen om ett eget hus. https://www.bostadspolitik.se/live/w...-i-klassen.pdf
Citera
2023-11-14, 11:11
Medlem
Lassemannen33s avatar
Terminator 2
Citera
2023-11-14, 11:25
Medlem
Citat:
Källor i all ära, men hur fyrtiotalisterna gynnades av hög inflation, låg arbetslöshet och kraftiga subventioner på bostäder måste väl ändå betraktas som allmänbildning. Men ok, här har du lite läsning.
På 70- och 80-talet, var inflationen hög under flera år. Det skapade en rad ekonomiska problem, men den som köpt sin bostad med lånade pengar blev rik då värdet på den ökade, samtidigt som lånet framstod som allt mindre i förhållandet till värdet på bostaden och lönen.– Det är delvis därför många fyrtiotalister lyckades betala av sina bostäder snabbt, det var inte nödvändigtvis för att de var så sparsamma, säger Jens Magnusson. https://www.tn.se/article/12297/ar-d...a-inflationen/
Att göra boendekarriär är inte direkt en generationsfråga. Men fyrtiotalisterna är de stora vinnarna. De bor ofta i hus som byggts med statliga subventioner. De har i dag många alternativ: casha in förmögenheten och köpa läcker bostadsrätt eller bo kvar där de bor till en mycket låg kostnad, säger Bengt Turner, professor i fastighetsekonomi vid Institutet för bostads- och urbanforskning, IBF, vid Uppsala universitet. https://www.gp.se/livsstil/bostad/40...nare-1.1227540
Lånen krymper nämligen i värde som allt annat med inflationen. För varje procentenhet inflationen stiger så sjunker värdet på ett miljonlån med cirka 10 000 kronor. För den som har många miljoner i lån och inflationen stiger med flera procent så krymper lånet snabbt. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...ationen-vaxer#
Enligt klassisk ekonomisk teori har man antingen inflation eller arbetslöshet, vilket brukar beskrivas i den så kallade Phillipskurvan. Och vid mitten av 1970-talet var inflationen runt 10 procent – men arbetslösheten låg, cirka 2–3 procent. https://kvartal.se/artiklar/glom-193...et-som-ar-har/
I efterhand är det uppenbart att det var kombinationen av hög inflation, en om- fattande avdragsrätt och statliga lån med lågt krav på kontantinsats som gav många möjligheten att förverkliga drömmen om ett eget hus. https://www.bostadspolitik.se/live/w...-i-klassen.pdf
Vi har även nu extremt hög inflation, men tydligen gynnas ni inte nu då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in