• 1
  • 2
2023-11-06, 14:40
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Farsan pratar ofta om att göra bostadskarriär, d.v.s. att köpa en dyrare bostad med hjälp av pengarna som sitter i nuvarande bostaden. Han är en person som jobbar, stressar och spenderar mycket.

Jag har räknat på min bostad hur lång tid det tar att bli skuldfri och det känns bara som att man börjar om och blir skuldsatt för evigt om man håller på så.

Är det någonting ni gör eller är det bättre i dagens ekonomi att nöja sig?
Citera
2023-11-06, 14:45
Medlem
OneTaps avatar
va fan betyder bostads karriär? :P
Citera
2023-11-06, 14:48
Medlem
Att göra bostadskarriär att att sälja bostaden för så pass mycket mer än vad du köpte den för att din boendekostnad inte påverkas nämnvärt när du skaffar ny och dyrare bostad. Måste du hela tiden höja storleken på lånet kraftigt är det inte mycket till karriär. Är ambitionen att vara lånefri behöver du ju sitta länge på samma bostad och göra den sorts karriär som kallas yrkeskarriär.
Senast redigerad av Bemp 2023-11-06 kl. 14:51.
Citera
2023-11-06, 14:54
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Att göra bostadskarriär att att sälja bostaden för så pass mycket mer än vad du köpte den för att din boendekostnad inte påverkas nämnvärt när du skaffar ny och dyrare bostad. Måste du hela tiden höja storleken på lånet kraftigt är det inte mycket till karriär. Är ambitionen att vara lånefri behöver du ju sitta länge på samma bostad och göra den sorts karriär som kallas yrkeskarriär.

Jo, det var så jag menade. Mer eller mindre
Citera
2023-11-06, 15:24
Medlem
Det går inte att göra bostadskarriär, det är bara en myt. Går min fastighet upp i pris går alla andra också upp. Enda sättet är att casha ut och flytta till Mjölby.
Citera
2023-11-06, 19:39
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Det går inte att göra bostadskarriär, det är bara en myt. Går min fastighet upp i pris går alla andra också upp. Enda sättet är att casha ut och flytta till Mjölby.

Säg det till fyrtiotalisterna, de skulle nog inte hålla med dig. Eller alla som slutade byta upp sig i tid. Det har varit svårt att inte göra bostadskarriär om man började för typ 20 år sedan, men nu är det garanterat svårare.
Citera
2023-11-06, 20:08
Medlem
Köpte en lägenhet i en Stockholmsförort 2013, totalrenoverade den och levde i den under tiden. Sålde den 2016 - då hade värdet ökat med ca 180%. Eftersom jag och min partner är händiga gjorde vi majoriteten av renoveringen själva, tror vi la ca 35000:- totalt.
Då kunde vi använda vinsten vi gjorde i försäljningen till att köpa oss en finare lägenhet mer centralt belägen. Vi kunde inte vara nöjdare
Letar man efter lite mer slitna bostäder med renoveringsbehov kan man göra ännu större vinster.
Citera
2023-11-07, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Farsan pratar ofta om att göra bostadskarriär, d.v.s. att köpa en dyrare bostad med hjälp av pengarna som sitter i nuvarande bostaden. Han är en person som jobbar, stressar och spenderar mycket.

Jag har räknat på min bostad hur lång tid det tar att bli skuldfri och det känns bara som att man börjar om och blir skuldsatt för evigt om man håller på så.

Är det någonting ni gör eller är det bättre i dagens ekonomi att nöja sig?
Bostad är en konsumtion och en bostad bor man i, dessutom kostar en bostad enorma summor under en livstid med kök, badrum, tak, vitvaror som skall bytas. Är ”fattigfolk” som intalar sig själva att de är rika för att de har en ”dyr” bostad.
Erkänn för er själva, en bostad är konsumtion lika mycket som en bil är, vissa väljer att konsumera en hyresetta i förorten andra en lyxvilla på strandgatan, bägge har valt vilken nivå de vill konsumera bostad på
Citera
2023-11-07, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Var gång du köper och säljer förlorar du massor av pengar till mäklare och avgifter. Mycket smartare att köpa den bostad man vill ha med en gång även om det innebär att spara några år extra och därefter snåla och amortera hårt i 10 år.
Citera
2023-11-07, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Var gång du köper och säljer förlorar du massor av pengar till mäklare och avgifter. Mycket smartare att köpa den bostad man vill ha med en gång även om det innebär att spara några år extra och därefter snåla och amortera hårt i 10 år.

Mäklaravgift är enbart vid försäljning, pantbrev och lagfart är enbart vid köp.

Säljer du för förlust är allt en kostnad, säljer du för inköpspris är pantbrev, lagfart, mäklaravgift, driftkostnader och ränteutgifter en kostnad.
Säljer du med vinst minskar kostnaderna och säljer du med tillräckligt stor vinst är du rikare än om du inte köpt fastigheten, trots de kostnader (inköp och drift) det medfört.

Precis som ett företag kan ha kostnad för inköp, hantering, lager, driftkostnader och personal gör de ändå vinst för att försäljningspriset är högre än vad de fått betala för produkten under resans gång.

Att spara extra några år på ett vanligt konto är utsatt för inflation, mao kan fastigheter öka i pris snabbare än man hinner spara så man efter några år bara har råd med en sämre fastighet än om man köpt tidigare.

Det man amorterar kan man istället investera och tjäna mer på avkastning än vad ränteutgifterna för bostadslånet är. Men det är en vattendelare, det handlar om hur mycket risk man är bekväm med. Jag amorterar hellre, trots att det möjligtvis inte är det mest ekonomiska.
Citera
2023-11-07, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbo13
Mäklaravgift är enbart vid försäljning, pantbrev och lagfart är enbart vid köp.

Säljer du för förlust är allt en kostnad, säljer du för inköpspris är pantbrev, lagfart, mäklaravgift, driftkostnader och ränteutgifter en kostnad.
Säljer du med vinst minskar kostnaderna och säljer du med tillräckligt stor vinst är du rikare än om du inte köpt fastigheten, trots de kostnader (inköp och drift) det medfört.

Precis som ett företag kan ha kostnad för inköp, hantering, lager, driftkostnader och personal gör de ändå vinst för att försäljningspriset är högre än vad de fått betala för produkten under resans gång.

Att spara extra några år på ett vanligt konto är utsatt för inflation, mao kan fastigheter öka i pris snabbare än man hinner spara så man efter några år bara har råd med en sämre fastighet än om man köpt tidigare.

Det man amorterar kan man istället investera och tjäna mer på avkastning än vad ränteutgifterna för bostadslånet är. Men det är en vattendelare, det handlar om hur mycket risk man är bekväm med. Jag amorterar hellre, trots att det möjligtvis inte är det mest ekonomiska.
Ja du måste ju sälja och köpa för att kunna göra ”bostadskarriär” så vad är det du försöker ”förklara”?
Sparar du på ett vanligt konto och om du gör det var har det med saken att göra eftersom ingen annan gör det?
Eftersom du hellre ”investerar” istället för att amorterar så räknar jag med att du har belånat ditt hus till skorstenen för allt annat vore oekonomiskt eller?

Personligen har jag nästan noll risk, har inga lån, tre bostäder och aktier i gamla stora stabila företag och jag blir rikare och rikare för var dag som går och behöver inte bry mig om räntor går upp eller ner.
Citera
2023-11-08, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Ja du måste ju sälja och köpa för att kunna göra ”bostadskarriär” så vad är det du försöker ”förklara”?
Sparar du på ett vanligt konto och om du gör det var har det med saken att göra eftersom ingen annan gör det?
Eftersom du hellre ”investerar” istället för att amorterar så räknar jag med att du har belånat ditt hus till skorstenen för allt annat vore oekonomiskt eller?

Personligen har jag nästan noll risk, har inga lån, tre bostäder och aktier i gamla stora stabila företag och jag blir rikare och rikare för var dag som går och behöver inte bry mig om räntor går upp eller ner.

Det jag försöker förklara är, för att citera mig själv, "Säljer du för förlust är allt en kostnad, säljer du för inköpspris är pantbrev, lagfart, mäklaravgift, driftkostnader och ränteutgifter en kostnad.

Precis som ett företag kan ha kostnad för inköp, hantering, lager, driftkostnader och personal gör de ändå vinst för att försäljningspriset är högre än vad de fått betala för produkten under resans gång."

Gällande dit påstående att jag "Hellre "investerar"..." får jag återigen citera mig själv "Jag amorterar hellre, trots att det möjligtvis inte är det mest ekonomiska.

Att hur du har gjort har fungerat för dig kan jag bara glädjas åt, men jag vill förmedla en lösning som funkar för majoriteten oavsett vad de haft för utgångspunkt.

I ditt nästa svar vill jag helst undvika behöva citera mina tidigare svar då jag gärna vill att konversationen ska gå framåt och vara givande för andra som läser den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in