• 4
  • 5
2023-11-20, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otippad
Köpte första lägenhet 2009. Sen en till efter det. Total vinst 1,8 miljoner efter skatt när jag sålde i början av detta år.

Nu bor jag i en hyresrätt (första hand) som jag kan ha för så länge jag vill, en femma, och jag är definitivt glad för att jag har 1,8 miljoner att göra vad jag vill med, de kommer dessutom växa till sig med tiden.

Så visst kan man göra bostadskarriär.
Dock stod jag i kö i 21 år för att få denna hyresrätt så har man inte köat så får man svårare att få tag i bra första hand.
De där 1,8 miljonerna lär ju gå till hyresavgiften
Citera
2023-11-20, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ett uppenbart syfte med bostadskarriär är så klart att finansiera ett framtida större boende.

Jo, men det större boende har också blivit dyrare skriver genierna på flashback.

Vem finansiera lättast en en stor lägenhet, den som just sålt en mindre med 2 mille vinst eller den som hyr och har 200k på kontot?

Ja, priserna går inte alltid upp men då blir det inte mycket till karriär heller. Ändå måste man bo någonstans.
Som geni rekommenderar jag att köpa det boende du vill ha med en gång, belåna dig upp till öronen, amortera stenhårt och sluta göda staten och mäklarna
Citera
2023-11-20, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Om man lagt totalt 2,2 miljoner på bostäder och den senaste är värd 8 miljoner så har man gjort en bra affär har man en bostad man köpt för 8 miljoner och har 7 miljoner i lån är det mer tveksamt.

Har man köpt en ny bil för 750.000 lär det aldrig vara en bra affär rent ekonomiskt.
Du hoppar över en massa parametrar, hur mycket lån och till vilken ränta på bolånet, det nya köket, badrummet, taket, hur mycket lån, hur mycket ränta?
Är bilen på 750k köpt kontant utan lån?
Citera
2023-11-20, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Som geni rekommenderar jag att köpa det boende du vill ha med en gång, belåna dig upp till öronen, amortera stenhårt och sluta göda staten och mäklarna

Ja det kan man säga att jag gjort. Jag har med facit i hand missat några miljoner på det.

Edit. Främst genom att vänta. Köpa direkt hade funkat dåligt eftersom man i så fall måste veta vilken ort....
Citera
2023-11-21, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja det kan man säga att jag gjort. Jag har med facit i hand missat några miljoner på det.

Edit. Främst genom att vänta. Köpa direkt hade funkat dåligt eftersom man i så fall måste veta vilken ort....
Jo man måste veta vilken ort, vilket kvarter man vill bo i och så förstås vilken typ av villa och tomt, sedan köper man, du verkar dock ha missat dina miljoner i avgifter till stat och mäklare, alla är inte skapta till att göra bra affärer.
Citera
2023-11-21, 09:45
Medlem
Jag har gjort bostadskarriär genom att byta från hyresrätt till bostadsrätt. Nu bor jag fint inne i Stockholms innerstad.

Folk fattar inte att om du lever singelhushåll utan kids så är det billigare att köpa en etta inne i stan än att bo i en hyreslägenhet i förorten. Kan fatta att en 3:a-4:a blir svårare om man har massa barn.

Jag betalar bara ca 4000 kr per månad för min etta med ränta och betalning till föreningen och bor intill vattnet. Aldrig haft det så bra! Önskar att jag kom in och köpte min första bostadsrätt tidigare.

Nu tror jag dessutom det är bra tider att uppgradera sig eftersom folk är så hysteriska kring räntan (de fattar inte att du också får lgh flera hundratusen billigare). Så nej, du förlorar inte på att köpa nu. Om någonting, så länge räntan går ned på ett par års sikt (vilket är prognosen) så kommer man ha vunnit mycket på att köpa nu på botten. Jag tänkte därför uppgradera och köpa ännu större.
Citera
2023-11-21, 13:51
Medlem
Det bästa sättet att göra bostadskarriär är att bygga sitt hus själv billigt och sen jobba på att bli skuldfri. Då bor du billigt i många år och kan bygga upp en hög med pengar. Sen säljer man huset när man inte vill bo kvar längre.
Ännu bättre är om man kan bygga och bo några år och sen bygga nytt igen. Efter 15 år och några hus är man skuldfri men har ett hus värt miljoner och bor nästan gratis.
Citera
2023-11-25, 20:21
Medlem
Majoriteten av de som gjort såna här bostadskarriärer har suttit på kapital alternativt sålt med bra vinst ändå i kristider.
Säg 2008 tex. då fick du dryga 100 kvadrat på Södermalm för 2.5 miljoner. Att köpa en sådan och sälja 10 år senare är att göra bostadskarriär.

Men man köper och säljer i samma marknad vilket gör att det inte blir en sådan karriär när som helst.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in