Den finns väl inte som opensource? bara weights och hur du kör den finns?
För att vara opensource menar man att koden som finns för att skapa binärfilen helt själv är tillgänglig, vilket inte är fallet. mistral är väl enda rimliga open source modell som finns eller?
Ni måste också förstå att Grok2 image generation funktion är Flux-modellen från black forest labs, vilket är tillverkat från devs som hoppade av Stability, vilka utvecklade Stable Diffusion. Grok2modellen har INGET med Flux att göra. De är två helt olika modeller. Musk har sagt att Grok2 ska få en egen image gen modell senare, då kan det bli mycket mer intressant, då modellen kanske får mer förståelse över vad den skapar.
ett sidoprojekt jag aldrig kommer göra: Bygg en autonomous AI agent med en raspberry pi, replit/cloudflare workers/containers(valet är ditt) med prompt instruktioner för vad grok ska göra, använd sen ett egensnickrat API via google sheet, få nu grok nu börjar skriva dessa prompts och spara de till ett sheet, få sen grok att genera bilder baserade på texterna den sparat. Gör sen ett simpelt cron script så att den postar på twtter med texterna den skrivit tillsammans med bilderna den generat. Detta skulle nog ta mig några 3-5 dagar att snickra ihop, men jag vill inte se världen brinna....
Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
"Ingen censur", betyder det gränslös tillgång till recept på knark och biologiska vapen, olaglig porr osv?
Och det vill du fira?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bobby Knight
Ingen som sagt att det ska vara gränslöst. Men det är stor skillnad på definitionen "rasist" och pedofili.
Nu pratar jag enbart om LLMs och text generering, åter igen Grok2 och Flux är olika modeller med helt olika weights, de har inget gemensamt.
"ingen censur" (beroende på innerbörd) innerbär att det finns inget medvetet plock i training datan, att weightsen är i efterhand är inte vägda med fine tuning. Och givetivs att model-settet är väldigt holistiskt och rent. Då får man en modell som är "öppen", och antagligen väldigt neutral, men med värdingar som kan ses som mänskliga. Alla modeller är vägda till viss del, men det går att ta modeller som Mistral, där pre trainingen är open source, vilket gör att du kan göra typ en reverse finetune som tar bort weightsen som har satts in artificellt.
Det är det enda sättet att ha en AI utan censur, men det är svårt att säga vad som är censur iom att allt är väldigt subjektvt. Iaf, en model utan censur där weightsen är orörda är
dolphin-2.0-mistral-7B vilket är gjord på det sättet, den berättar allt från hur man tillagar en katt i ugnen(make sure it have enough room to move around

) till hur andra anarkistiska aktiviteter.
Det är få företag som vill kosta på trainingen av en modell och samtidigt inte formge den efter sin egen vision därför ska man alltid utgå från att alla modeller är vägda och artifiellt ändrade till viss del, om de inte är helt opensource. Det är lite därför som mistral bara släpps på deras twitter account helt utan förklariring, de vill väl inte stå till ansvar eller nått, men iom jag tar upp det ä för jag är helt övertygad att grok är en fork utav mistral vilket förklarar dess öppenhet. Tycker dock grok är alldeles för snarky och helt enkelt inte rätt modell för mig, grok formaterar kod bättre, men skriver betydligt mindre användbar kod. Jag föredrar llama3.1 och claude, men det blir ändå att man kör mycket gpt iom lättillgängligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
kalle55
-------
Grok...
Nu som open source på GitHub
Detta är den enda AI modellen folk kommer att lita på
och använda i framtiden.
Vem i hela friden litar på en close source AI som är tränad på okänd data ?
https://github.com/xai-org/grok-1
Hoppas att alla som har möjlighet nu hjälper till att utveckla denna open source AI Grok.
MagI
-------
Den är inte opensource på något sätt, det är bara weightsen och hur du kör den! Slut snacka strunt...
Closed source och okänd data? Snälla alla modeller är tränade på helt massiva mängder av data, de är alla tränade på allt som finns i princip. Sen har man modifierat weightsen till vad den ska säga. All "censurerad" data finns fortfarande kvar i modellen, oavsett om den är opensource eller closed source.. Jag kan få vissa modeller av GPT att berätta allt möjligt som finns gömt om jag vill, helt utan någon modifering av koden. Krävs bara att du vet vad du du promptar den med olika metoder.
Citat:
This repository contains JAX example code for loading and running the Grok-1 open-weights model.
Citat:
The code and associated Grok-1 weights in this release are licensed under the Apache 2.0 license. The license only applies to the source files in this repository and the model weights of Grok-1.
För att räknas som opensource måste koden som krävs för att kunna skapa binräfilen/weightsen för modellen finnas, vilket det inte gör.