2023-12-11, 01:02
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Förvånar mig inte om det stämmer (eftersom allt som Musk rör vid är väldigt mycket marknadsföring), men har du källa?

Jag har själv inte premium så kan inte använda den men twitterhögern har gnällt något oerhört de senaste dagarna https://twitter.com/search?q=grok%20...rc=typed_query
Citera
2023-12-11, 11:19
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Ja och även om det är så, så är det en promille av de som använder x
Bäst att du lämnar din x-bubbla

Ja jag kanske påverkas av algoritmen men när jag söker på Grok så är nästan varje tweet ett klagomål på hur woke den är och det är absolut inte ett tiotal reaktioner som du sa, det är Tim Pool, libs of TikTok, Ian miles cheong mfl. Skitsamma egentligen för grok är helt klart woke
Citera
2024-03-18, 19:49
Medlem
kalle55s avatar
Grok... Nu som open source på GitHub :)

-------
Grok...
Nu som open source på GitHub

Detta är den enda AI modellen folk kommer att lita på
och använda i framtiden.
Vem i hela friden litar på en close source AI som är tränad på okänd data ?

https://github.com/xai-org/grok-1

Hoppas att alla som har möjlighet nu hjälper till att utveckla denna open source AI Grok.

MagI
-------
Citera
2024-03-18, 20:00
Medlem
Var det otydligt i den andra tråden att praktiskt taget ingen privatperson kommer ha möjlighet att ens köra modellen, än mindre träna och bygga vidare på den?

Var det också otydligt att det redan (sedan länge) finns andra modeller som open source, bl.a. Metas Llama 2 och Mistral?
Senast redigerad av erkki17 2024-03-18 kl. 20:09.
Citera
2024-03-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle55
-------
Grok...
Nu som open source på GitHub

Detta är den enda AI modellen folk kommer att lita på
och använda i framtiden.
Vem i hela friden litar på en close source AI som är tränad på okänd data ?

https://github.com/xai-org/grok-1

Hoppas att alla som har möjlighet nu hjälper till att utveckla denna open source AI Grok.

MagI
-------

Skrämmande anti-intellektuellt uttryck.

För det första är det ytterst få människor som kommer granska källkoden för de modeller man använder, och samtidigt finns det inga garantier för att de färdiga binarys de flesta laddar hem enbart innehåller den källkod som presenteras. Ja du kan ladda hem källkoden själv och kompilera, men ett projekt som Grok-1 skulle kräva runt 100 eller flera 100Gb VRAM vilket försvinnande få har idag. Inte för att kompilera, men för att använda.

För det andra kommer ingen människa orka gå igenom alla data modellerna är tränade på överhuvudtaget. Hur öppen datan än är. Grok-1 är förövrigt tränad på X (twitter) data, och ligger väldigt långt efter de större modellerna som ChatGPT och Claude när det kommer till hur bra den klarar olika benchmark. Modellen som ligger ute på github är basmodellen så med en hel del fine-tuning går det säkert att göra den lite bättre.

För det tredje finns det fler modeller ute med helt öppen källkod, och många av dem går tillskillnad från Grok-1 att köra lokalt.

Hatten av dock för att de publicerade källkoden. Fler borde göra samma sak.
Citera
2024-03-19, 04:32
Moderator
Ruskigbusss avatar
Tråden ligger i forumet AI, så alla off topic inlägg om Elon Musk och allt annat han håller på med är raderat.

Två trådar om Grok sammanfogade och rubrik justerad.

/Mod
Citera
2024-05-28, 13:07
Medlem
Eponumoss avatar
X.ai har fått in sex miljarder nya fräscha dollar i finansiering.

Elon Musk founded xAI last summer, and today it announced raising $6 billion in funding, saying it will help bring the startup’s “first products to market, build advanced infrastructure, and accelerate the research and development of future technologies.”

So far, xAI has launched Grok, a supposedly edgier version of OpenAI’s ChatGPT available via X, formerly known as Twitter, where the chatbot is currently only available to X Premium subscribers.

Funding in this round came from several sources, according to xAI, including Andreessen Horowitz, Sequoia Capital, and Saudi Arabian Prince Al Waleed bin Talal.

https://www.theverge.com/2024/5/27/2...illion-funding
Citera
2024-08-17, 01:26
Medlem
Hyperkits avatar
Hur får man det att fungera?

Jag köpte Premium och skrivit prompts, men den bara laddar och laddar sen "oj, något gick fel"..
Citera
2024-08-17, 18:05
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperkit
Hur får man det att fungera?

Jag köpte Premium och skrivit prompts, men den bara laddar och laddar sen "oj, något gick fel"..
Du måste väl också få den/x att tro att du är i USA? Eller har de släppt den i EU? Med deras hårda regler, se debaklet med Apple et al, så trodde jag inte det.
Citera
2024-08-17, 23:35
Medlem
Hyperkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Du måste väl också få den/x att tro att du är i USA? Eller har de släppt den i EU? Med deras hårda regler, se debaklet med Apple et al, så trodde jag inte det.

Fick det att fungera nu, så jo det funkar i Europa! Riktigt rolig AI faktiskt
Citera
2024-08-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperkit
Fick det att fungera nu, så jo det funkar i Europa! Riktigt rolig AI faktiskt

Rolig? På vilket sätt är den rolig?
Citera
2024-08-18, 21:49
Medlem
Hyperkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC
Rolig? På vilket sätt är den rolig?
För den kan generera mer eller mindre vad du vill.

Jag såg någon som gjorde "Adolf Hitler finger blasting Josef Stalin"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in