2023-11-05, 17:25
Medlem
Snyggolinans avatar
Oavsett vad som orsakat att personen avled (bälte eller ej bälte osv) så är det lika sorgligt skulle jag säga…
Någon som vet vilka de inblandade var?
Citera
2023-11-05, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggolinan
Oavsett vad som orsakat att personen avled (bälte eller ej bälte osv) så är det lika sorgligt skulle jag säga…
Någon som vet vilka de inblandade var?

Är det inte mer sorgligt att han troligen kunde räddat livet på sig själv och levt vidare om han bara haft ett uns självbevarelsedrift?
Citera
2023-11-05, 17:45
Medlem
Snyggolinans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Är det inte mer sorgligt att han troligen kunde räddat livet på sig själv och levt vidare om han bara haft ett uns självbevarelsedrift?
Fast snälla, alla vi har väl ändå gjort någonting i våra liv som hade kunnat döda oss? Bara det att vi har haft tur och ingenting har hänt. Så nej det sorgliga är att han dog. Dock så kan man hoppas på att detta lär fler unga att börja använda bälte såklart! Och nu är det ju ingen här som vet om han hade bälte eller inte så det är bara tomma anklagelser mot en död kille…
Citera
2023-11-05, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realist50tal
Dagens färdskrivare visar för hög fart, gäller både lastbilar och bussar. Kalibreringen styrs av EU-direktiv.
Man ska först räkna ut en rullomkrets för maximalt stort däck enl. den däcksdimension som står i regbeviset, sen räknar man en konstant som gör att färdskrivaren visar knappt 2 km/h för hög fart. Slitna däck och toleranserna för de oftast använda regummerade däcken bygger sen på med 1-2 km/h. Till detta kommer att tillverkaren av lastbilen inte räknar på varje enskild bil, utan lägger en ytterligare km/h eller så och kalibrer bilar med samma däcksdimension i klump.
Ofta går tunga fordon ca 3-4 km/h lägre än vad färdskrivare visar, och då drar systemet av på gasen när det går 86-87 km/h om färdskrivaren visar 90. Många visar 89 som toppfart (utom i nedförslut, där fordonens fartspärr inte går in). Men en busschaufför har berättat för mig, att en del bussar har fartspärren reducerad till ca 85-90. Den får dock lagligen stå på 100, då bussar får gå 100 på motorväg Många lastbilar är också spärrade på lägre fart, mellan 80 - 86 beroende på åkeri och linje om den dagligen går på vissa sträckor, ofta där man har bra tidsmarginaler på körtiden. Om en lastbil t.ex. har fartspärren ställd på 84, så går den oftast 80-81 km/h när färdskrivaren visar 84 km/h.
Ändå är det många bilister som på olika sätt försöker visa att de anser att det går för fort, vilket kan bero på att de flesta personbilar går mellan 5 och 10 km/h saktare än hastighetsmätaren visar. (enl. skriverier i Vi Bilägare som jag fann när jag googlade i ämnet. Enda undantaget verkar vara för Robert Collin, som enligt sin GPS säger att testbilarna visar ganska rätt!, Kanske har de skruvats lite på fartmätaren innan de lämnats ut till Robert C., då det ju är allmänt känt att han kollar hastighetsmätarna på sin GPS när han testar...

Jag kan dock intyga efter att ha kört både personbil och buss att mätaren stämmer ganska bra 1-2 km/h för hög hastighet när man passerat en del vägarbeten med lasermätare som visar rätt hastighet när man närmar sig.

I nedförslut kan man komma upp i 103 på 110 väg innan fartbegränsningen som ligger på växellådan dämpar farten.
Citera
2023-11-05, 18:15
Medlem
Emmvalentines avatar
Väldigt sorgligt 😢
Någon som vet hur det går för 16 åringen som också åkte med ? Kände de varandra eller ?
Citera
2023-11-05, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
De får skit när de inte är i tid, vissa bussföretag körde, iallafall förr, med löneavdrag efter många förseningar. Tycker det är bussbolagets ansvar att se till att förarna är erfarna på vinterväglag, människor i desperat behov av arbete kommer såklart ta jobbet och hoppas på det bästa.

Det vore bäst just nu om länstrafiken kunde göra olika tidtabeller för vintern och för sommaren. Låt oss säga att det skulle innebära 10 min längre restid på en sträcka Umeå-Skellefteå.
Det skulle bespara oss mycket möda. Det gäller ju alla vägtrafikanter som slipper bussar som måste stressa. Det sänker tempot och sparar även bränsle.
Citera
2023-11-05, 19:07
Medlem
Gojiiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor26
Sen så är ju typ 90% av chaufförerna som jobbar på Skelleftebuss från Afrika, så dom har ju noll rutin om vinterväglag.
Däcken på bussarna är väl odubbade också så större chans att tappa greppet på vägen.
Citera
2023-11-05, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor26
Sen så är ju typ 90% av chaufförerna som jobbar på Skelleftebuss från Afrika, så dom har ju noll rutin om vinterväglag.

Man föds väl inte med erfarenhet idiot. Ingen är van då man tar sitt körkort! Oavsett var man bor, härstammar från osv
Citera
2023-11-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiavu-ari
18 åring från Bureå, jobbade på Coop. Han och min brorsa har varit bästa vänner i 8 år
Coop bureå eller coop Skellefteå? Rip
Citera
2023-11-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gojiira
Däcken på bussarna är väl odubbade också så större chans att tappa greppet på vägen.

Tunga fordon får inte ha dubb på mer än en axel dvs antingen fram eller bak men inte båda pga slitage på snöfria vägar.
Men visst är det så att dubb på tex framaxeln kan vara livsavgörande på snö/is.
Citera
2023-11-05, 19:31
Medlem
Gojiiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Tunga fordon får inte ha dubb på mer än en axel dvs antingen fram eller bak men inte båda pga slitage på snöfria vägar.
Men visst är det så att dubb på tex framaxeln kan vara livsavgörande på snö/is.
Så är det ja. Men som du säger tror jag det hade hjälpt avsevärt med dubb på framaxeln.
Citera
2023-11-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Helt felaktigt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in