2023-11-03, 17:33
Avstängd
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Noterar med förvåning hur svårt många på Flashback har för att läsa och förstå text.

Ett exempel är en tråd om irakier som våldtog en kvinna på en färja. I rubriken står det att irakier gruppvåldtog en kvinna. I trådstarten står det att två irakiska medborgare 36 och 32 år gamla är häktade.

Men redan i typ tredje inlägget så undrar en person om det är Kalle eller Pelle, eller om de skyldiga är från MENA.

Startade själv en tråd om kommunpolitikern Olov Holst där jag sammanfattade vad som stod i tidningarna om händelsen och skrev är det någon som vet mer? Eller har fler exempel på sexism från Olov Holst.
La även in länkar till Aftonbladet och lokaltidningen Mitt i där man kunde läsa in sig på vad det handlade om.

Ändå dyker det upp säkert 10-12 personer och tror att det är jag som anser att han är en sexist och att jag är kränkt av hans ord och därför startar en tråd, när det är det politiska kaoset och skvallret från Sigtuna som är det intressanta.

Är det någon fler som har noterat att läskunnigheten på Flashback är under riksgenomsnittet? Om man inte vet vad det handlar om, hur svårt är det att öppna google och läsa på lite eller klicka på en länk till nyhetsartikeln.

Verkar som att majoriteten knappt läser rubriken och sen kastar sig in i tråden och skriver ur sig massa irrelevant nonsens. Är det ADHD det handlar om? Koncentrationssvårigheter som gör det svårt att läsa igenom hela första inlägget som utgör trådstarten för ett ämne?

I många trådar ex brott och dylikt, dyker många blattar och sk nationalister upp, och de grupperna utmärks, att döma av det som skrivs, av låg intelligens och obefintlig utbildning/ bildning. Alla som är korkade behöver inte ha diagnoser, även om det har populariserats av influencers och kändisar, utan vanlig låg IQ kan ofta vara orsaken.
Citera
2023-11-03, 17:42
Medlem
Cervidaes avatar
Läskunnigheten är förvånande låg hos folk överlag.

Jag tror dock att Flashbackanvändare ligger något över snittet. De väljer ju trots allt en textbaserad medie över videobaserad. Jag tror inte många dyslexier gör det valet.
Citera
2023-11-03, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Pallade inte att läsa hela ditt inlägg (hehe), men tror verkligen inte att Flashbackanvändare är lägre än riksgenomsnittet. Skrolla igenom diverse kommentarsfält på Facebook, där alla 50-, 60-, och 70-talister håller till, eller Tiktok, där alla födda på 00-talet skriver. Gemene man ÄR dum i huvudet.

Nog för att det finns halvanalfabeter lite här och där men på flashback är andelen högre. Garanterat.
Det svenska språket i skrift på den här sidan är allt annat än i paritet med riksgenomsnittet.
Citera
2023-11-03, 17:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det verkar inte så. Andra inlägget i tråden direkt efter trådstart:
"De får väl stanna i Sverige efter att de suttit av några månader kan jag tänka mig."

Sedan några timmar senare dyker det upp nån och undrar om det är Kalle eller Pelle.

Vissa människor är helt enkelt idioter. Dra inte alla över en kam dock.
Citera
2023-11-03, 17:52
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
I många trådar ex brott och dylikt, dyker många blattar och sk nationalister upp, och de grupperna utmärks, att döma av det som skrivs, av låg intelligens och obefintlig utbildning/ bildning. Alla som är korkade behöver inte ha diagnoser, även om det har populariserats av influencers och kändisar, utan vanlig låg IQ kan ofta vara orsaken.

Det har du ju rätt i. Alla måste inte ha diagnoser. Vi har ju även ett spann över IQ-skalan.
Citera
2023-11-03, 17:53
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jag tror att problemet är att TS inte förstår ironi. Även om dylikt inte tillför något till diskussionen är det så många reagerar på att vissa saker, t ex att GM i princip alltid är babbeluringar, återkommer vid varje brott av den aktuella typen . Det handlar alltså inte om brister i förståelsen, bara frustration.

Det vore ju ett synnerligen dåligt försök till ironi, om man försöker föra fram sin frustration genom att ställa en fråga som uttryckligen är besvarad i trådstarten. En annan sak om användaren gjort sig lustig i en tråd där det inte framgår ordagrant.

Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Utgår från läsbarhetsindex och läser enbart inlägg som innehar ett LIX-tal under tjugofem, vänligen använd ord med sex eller färre bokstäver samt korta meningar för att hjälpa oss med sviktande läskunnighet!

Exempelvis innehar Ruskigbuss foruminlägg ovanför ett LIX-tal på tjugosex, det är överhuvudtaget inte lönt att jag försöker läsa det; har inte ringaste möjlighet att dechiffrera innebörden.
Här är ju ett lite mer framgångsrikt ironiserande. Hur beräknas LIX-talet, och vilket LIX-tal har ditt inlägg, DonaldBiden?
Citera
2023-11-03, 17:59
Medlem
Jag vågar inte uttala mig om läsförståelsen jämfört med riksgenomsnittet. Det som jag tycker är mest besvärande med Flashbacktrådar är att alldeles för många verkar ha ett stort självhävdelsebehov och blir till synes kränkta när inlägget på deras anonyma konto blir emotsagt av någon annan. Detta leder nästan uteslutande till personliga vendettor som förstör en majoritet av alla trådar.

Men som andra sagt, det finns forumdelar där självhävdelsebehovet är lägre vilket leder till högre kvalitet på inläggen.
Citera
2023-11-03, 18:04
Medlem
Nej, jag vill nog påstå att flashback är representativt för riksgenomsnittet. Tyvärr, ska väl kanske tilläggas. En snabb kik på andra medier som familjeliv och facebook visar att flashback snarare håller en högre nivå.
Citera
2023-11-03, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Det handlar inte om läskunnigheten. Det handlar om behovet av att få finnas till någonstans i världen, kanske i en tråd om kommunpolitikern Olov Holst.

Vad du ska göra är att leta efter eventuella intressanta inlägg i dina och andras trådar och citera och diskutera utifrån dem. Du ska omedelbart avbryta när du märker att någon inte vill förstå och sluta svara.

Jag har märkt av att flera av forumets värsta i själva verket är troll som vill få dig att säga saker med dessa metoder. Det är tröttsamt men upp till Flashback att lösa. Forumet har ändå över 20 års erfarenhet av muppiga användare och moderatorer av olika slag.

Eftersom det är jävligt högt i tak här, samt internet, utan att folk kan se varandra i ögonen - och kommer undan direkta konsekvenser, tror jag det krävs en viss mognad. Och tålamod! 🫡

Är inte oskyldig själv. Skall tilläggas.
Citera
2023-11-03, 18:19
Medlem
Gridiots avatar
1. Läskunnigheten är inge vidare i samhället i stort.
2. Många här på flashback har svårt för att tänka och kan därav inte häller formulera sig i text. Detta resulterar i mycket floskler, oneliners samt resonemang snodda rakt av från andra inlägg.
3. En del är post-kåta och vill hamna högt upp i potentiellt stora trådar. Därför klämmer de ur sig bajs så fort de kan. De sprutlackerar forumet med sin verbala diarré.
4. Lathet.
Citera
2023-11-03, 18:21
Medlem
Läskunnighhet är inte riktigt modernt just nu. En ska för sina nyheter via filmsnuttar, fakta och underhållning från tiktok/Youtube.
Citera
2023-11-03, 18:23
Medlem
Jag upplever att en väldigt stor andel av användarna saknar 'troll radar'.
Pga detta så räcker det att en användare skriver något "kontroversiellt" som går tvärs emot trådmajoritetens åsikt, ex. "svenskar begår också brott", i en tråd om en skjutning el. dyl.
Då det inte går att nedrösta inlägg så leder detta till en hel drös svar från (min teori) 50-plussare som helt enkelt inte förstår internetjargong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in