2023-11-03, 16:04
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckombergalandet
Orkade knappt läsa ditt inlägg, men svaret är nej. Jag tror att läskunnigheten hos flashbackfolket är bra.

Eftersom du inte orkade läsa igenom inlägget så får du här sista stycket i inlägget:

"Verkar som att majoriteten knappt läser rubriken och sen kastar sig in i tråden och skriver ur sig massa irrelevant nonsens. Är det ADHD det handlar om? Koncentrationssvårigheter som gör det svårt att läsa igenom hela första inlägget som utgör trådstarten för ett ämne?"

Edit:
Citera
2023-11-03, 16:06
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Noterar med förvåning hur svårt många på Flashback har för att läsa och förstå text.

Ett exempel är en tråd om irakier som våldtog en kvinna på en färja. I rubriken står det att irakier gruppvåldtog en kvinna. I trådstarten står det att två irakiska medborgare 36 och 32 år gamla är häktade.

Men redan i typ tredje inlägget så undrar en person om det är Kalle eller Pelle, eller om de skyldiga är från MENA.

Startade själv en tråd om kommunpolitikern Olov Holst där jag sammanfattade vad som stod i tidningarna om händelsen och skrev är det någon som vet mer? Eller har fler exempel på sexism från Olov Holst.
La även in länkar till Aftonbladet och lokaltidningen Mitt i där man kunde läsa in sig på vad det handlade om.

Ändå dyker det upp säkert 10-12 personer och tror att det är jag som anser att han är en sexist och att jag är kränkt av hans ord och därför startar en tråd, när det är det politiska kaoset och skvallret från Sigtuna som är det intressanta.

Är det någon fler som har noterat att läskunnigheten på Flashback är under riksgenomsnittet? Om man inte vet vad det handlar om, hur svårt är det att öppna google och läsa på lite eller klicka på en länk till nyhetsartikeln.

Verkar som att majoriteten knappt läser rubriken och sen kastar sig in i tråden och skriver ur sig massa irrelevant nonsens. Är det ADHD det handlar om? Koncentrationssvårigheter som gör det svårt att läsa igenom hela första inlägget som utgör trådstarten för ett ämne?
kan ha vart så att det inte stod med från början att det va blattar
Citera
2023-11-03, 16:13
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
kan ha vart så att det inte stod med från början att det va blattar

Det verkar inte så. Andra inlägget i tråden direkt efter trådstart:
"De får väl stanna i Sverige efter att de suttit av några månader kan jag tänka mig."

Sedan några timmar senare dyker det upp nån och undrar om det är Kalle eller Pelle.
Citera
2023-11-03, 16:15
Avslutad
Citat:
Fick precis den här kommentaren i Olov Holst-tråden idag kl 15.40

"Och vad är du för liten pajas som sitter och blir kränkt å andras vägnar? 90-talist med daddy issues eller?"

Och det är personens första inspel i tråden. Kl 15.40 samma dag som Olov Holst gått ut med ett pressmeddelande att han avgår och tidningar över hela landet, SR, SVT skriver om det på morgonen.

Ett bra exempel på någon som har som tidsfördriv att publicera tråkig dynga. Dyngan kan vara tråkig, som här. Emellanåt publiceras kvalitativ dynga, som snackåsnans, vilken du ju uppskattade.
Citera
2023-11-03, 16:15
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Är det någon fler som har noterat att läskunnigheten på Flashback är under riksgenomsnittet? Om man inte vet vad det handlar om, hur svårt är det att öppna google och läsa på lite eller klicka på en länk till nyhetsartikeln.

Verkar som att majoriteten knappt läser rubriken och sen kastar sig in i tråden och skriver ur sig massa irrelevant nonsens. Är det ADHD det handlar om? Koncentrationssvårigheter som gör det svårt att läsa igenom hela första inlägget som utgör trådstarten för ett ämne?
Ditt sista stycke ligger helt säkert bra mycket närmre sanningen än att läsförmågan skulle vara sämre än på annan plats.

Har själv ägnat löjligt många inlägg åt att förklara eller tydliggöra självklara saker för folk som enkelt borde kunnat klicka två gånger eller använda sökfunktionen och hitta svar eller fakta eller sanning.

Däremot tror jag det är lite över riksgenomsnittet att folk medvetet missförstår.

I tråden om irakier och sedan en fråga om mena eller om det var Pelle och Anders kan man också tänka att dessa användare vill att det upprepas många gånger att det var just mena och irakier, exempelvis.
Citera
2023-11-03, 16:30
Medlem
Bazze1s avatar
Tror det handlar mer om läsförståelse snarare än om läskunnighet, samt att många flikar in lustigheter och ironi i sina texter som bara dom själva begriper och har roligt åt.

Sen har ju FB översvämmats av begåvningsreserven från vänsterkanten (Sveavägen 68:s fotsoldater) som missförstår mer eller mindre allt med flit för att förstöra vissa trådar och skriver ren och skär rappakalja.
Citera
2023-11-03, 16:38
Medlem
Ruskigbusss avatar
Nå, du får skilja på de som läser och de som läser och kommenterar.

Sedan kan nog folk läsa, men tyvärr är sporten "cherry picking" gravt överrepresenterad.

Folk läser och förstår det man vill att det ska stå, inte vad som egentligen står där.
Citera
2023-11-03, 17:00
Medlem
DonaldBidens avatar
Utgår från läsbarhetsindex och läser enbart inlägg som innehar ett LIX-tal under tjugofem, vänligen använd ord med sex eller färre bokstäver samt korta meningar för att hjälpa oss med sviktande läskunnighet!

Exempelvis innehar Ruskigbuss foruminlägg ovanför ett LIX-tal på tjugosex, det är överhuvudtaget inte lönt att jag försöker läsa det; har inte ringaste möjlighet att dechiffrera innebörden.
Senast redigerad av DonaldBiden 2023-11-03 kl. 17:36.
Citera
2023-11-03, 17:04
Medlem
grungewhores avatar
Jag tror man ska skilja på läskunnighet allmänt och läskunnighet i en tråd.

Ibland läser man för hastigt, svarar på vad man tror man läst. Det händer alla. Att han svarade på våldtäkten t ex är ett typexempel på just detta.

Ibland är man trött, ibland är man stressad. Det är inte då man njuter av en god bok. Ett forum är mer ett samtal, och det är som att höra fel eller missförstå, vilket är en lägre tröskel för att posta än att kunna läsa i allmänhet.
Citera
2023-11-03, 17:12
Medlem
Nej jag tror folk läser fort och är irriterade
Skriver mycket i affekt
Så dom läser inte riktigt
Citera
2023-11-03, 17:20
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag läser sällan varenda inlägg i en lång tråd, jag har inte den rätta diagnosen för det.
Citera
2023-11-03, 17:31
Medlem
Citat:
Noterar med förvåning hur svårt många på Flashback har för att läsa och förstå text.

Ett exempel är en tråd om irakier som våldtog en kvinna på en färja. I rubriken står det att irakier gruppvåldtog en kvinna. I trådstarten står det att två irakiska medborgare 36 och 32 år gamla är häktade.

Men redan i typ tredje inlägget så undrar en person om det är Kalle eller Pelle, eller om de skyldiga är från MENA.

Startade själv en tråd om kommunpolitikern Olov Holst där jag sammanfattade vad som stod i tidningarna om händelsen och skrev är det någon som vet mer? Eller har fler exempel på sexism från Olov Holst.
La även in länkar till Aftonbladet och lokaltidningen Mitt i där man kunde läsa in sig på vad det handlade om.

Ändå dyker det upp säkert 10-12 personer och tror att det är jag som anser att han är en sexist och att jag är kränkt av hans ord och därför startar en tråd, när det är det politiska kaoset och skvallret från Sigtuna som är det intressanta.

Jodå, jag har märkt av det. Och kommenterat det flera gånger, att vissa läser som krattor.
Vet dock inte säkert om de saknar god läsförmåga eller om de ignorerar det som står eller är så pass uppeldade av hat att de inte läser ordentligt. Eller om de vill trolla/provocera. Eller bara få ur sig sitt egna budskap. Kanske en kombination?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in