2023-11-03, 15:18
Medlem
Dumdrygs avatar
Noterar med förvåning hur svårt många på Flashback har för att läsa och förstå text.

Ett exempel är en tråd om irakier som våldtog en kvinna på en färja. I rubriken står det att irakier gruppvåldtog en kvinna. I trådstarten står det att två irakiska medborgare 36 och 32 år gamla är häktade.

Men redan i typ tredje inlägget så undrar en person om det är Kalle eller Pelle, eller om de skyldiga är från MENA.

Startade själv en tråd om kommunpolitikern Olov Holst där jag sammanfattade vad som stod i tidningarna om händelsen och skrev är det någon som vet mer? Eller har fler exempel på sexism från Olov Holst.
La även in länkar till Aftonbladet och lokaltidningen Mitt i där man kunde läsa in sig på vad det handlade om.

Ändå dyker det upp säkert 10-12 personer och tror att det är jag som anser att han är en sexist och att jag är kränkt av hans ord och därför startar en tråd, när det är det politiska kaoset och skvallret från Sigtuna som är det intressanta.

Är det någon fler som har noterat att läskunnigheten på Flashback är under riksgenomsnittet? Om man inte vet vad det handlar om, hur svårt är det att öppna google och läsa på lite eller klicka på en länk till nyhetsartikeln.

Verkar som att majoriteten knappt läser rubriken och sen kastar sig in i tråden och skriver ur sig massa irrelevant nonsens. Är det ADHD det handlar om? Koncentrationssvårigheter som gör det svårt att läsa igenom hela första inlägget som utgör trådstarten för ett ämne?
Senast redigerad av Dumdryg 2023-11-03 kl. 15:24.
Citera
2023-11-03, 15:25
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Pallade inte att läsa hela ditt inlägg (hehe), men tror verkligen inte att Flashbackanvändare är lägre än riksgenomsnittet. Skrolla igenom diverse kommentarsfält på Facebook, där alla 50-, 60-, och 70-talister håller till, eller Tiktok, där alla födda på 00-talet skriver. Gemene man ÄR dum i huvudet.
Citera
2023-11-03, 15:26
Avslutad
Det handlar inte om läskunnigheten. Det handlar om behovet av att få finnas till någonstans i världen, kanske i en tråd om kommunpolitikern Olov Holst.

Vad du ska göra är att leta efter eventuella intressanta inlägg i dina och andras trådar och citera och diskutera utifrån dem. Du ska omedelbart avbryta när du märker att någon inte vill förstå och sluta svara.

Jag har märkt av att flera av forumets värsta i själva verket är troll som vill få dig att säga saker med dessa metoder. Det är tröttsamt men upp till Flashback att lösa. Forumet har ändå över 20 års erfarenhet av muppiga användare och moderatorer av olika slag.
Citera
2023-11-03, 15:27
Medlem
Jag har noterat detsamma. Jag skulle tro att personerna saknar högre utbildning eller högre begåvning samtidigt som dom är uttråkade och inne på Flasback som ett kortare tidsfördriv dvs orkar inte läsa så noggrant som krävs för att man ska förstå enkla texter. Konstigt att man väljer att posta om man inte läser ordentligt dock. Kanske är det bara troll som är ute efter konflikt snarare än diskussion.
Citera
2023-11-03, 15:29
Medlem
Studsbolls avatar
Jag tror att problemet är att TS inte förstår ironi. Även om dylikt inte tillför något till diskussionen är det så många reagerar på att vissa saker, t ex att GM i princip alltid är babbeluringar, återkommer vid varje brott av den aktuella typen . Det handlar alltså inte om brister i förståelsen, bara frustration.
Citera
2023-11-03, 15:31
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Pallade inte att läsa hela ditt inlägg (hehe), men tror verkligen inte att Flashbackanvändare är lägre än riksgenomsnittet. Skrolla igenom diverse kommentarsfält på Facebook, där alla 50-, 60-, och 70-talister håller till, eller Tiktok, där alla födda på 00-talet skriver. Gemene man ÄR dum i huvudet.

Du ser. Och då har jag ändå ansträngt mig och delat upp texten i korta stycken så det inte bara ska bli en massiv textvägg
Citera
2023-11-03, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrypancakes
Jag har noterat detsamma. Jag skulle tro att personerna saknar högre utbildning eller högre begåvning samtidigt som dom är uttråkade och inne på Flasback som ett kortare tidsfördriv dvs orkar inte läsa så noggrant som krävs för att man ska förstå enkla texter. Konstigt att man väljer att posta om man inte läser ordentligt dock. Kanske är det bara troll som är ute efter konflikt snarare än diskussion.

Så är det. Människor som söker passiva tidsfördriv använder annat än forum. Människor likt snackiga åsnan har det aktiva tidsfördrivet att vara dumdryg medelst ironi, vilket användaren Dumdryg uppskattade. Men just ironi verkar flera användare välja bort att uppfatta om det inte passar deras världsbild.
Citera
2023-11-03, 15:35
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jag tror att problemet är att TS inte förstår ironi. Även om dylikt inte tillför något till diskussionen är det så många reagerar på att vissa saker, t ex att GM i princip alltid är babbeluringar, återkommer vid varje brott av den aktuella typen . Det handlar alltså inte om brister i förståelsen, bara frustration.

Nä tror inte det handlar om ironi. Ibland gör det det. Men kolla på det här inlägget i tråden om irakierna som våldtog en kvinna med ölburk på en färja:

"Låter som saker gått över styr här. Minst sagt.
Min gissning: ofantligt mycket alkohol, i såväl offer som förövare. Mena? Kanske, men inte säkert. Låter fylla och då kan också Kalle och Pelle varit i farten."

Låter inte så ironiskt.
Citera
2023-11-03, 15:37
Avslutad
Nej, för Flashback representerar riksgenomsnittet. Du hittar avsevärt högre kvalitet på inläggen (grammatiskt, inte nödvändigtvis i andra avseenden) i DI, renodlade IT- och ingenjörsfora där utbildningsnivån och den socioekonomiska bakgrunden är högre.
Citera
2023-11-03, 15:52
Medlem
Vitiss avatar
Jag tror att Flashback speglar snittet.
Här finns allt från de lärde till bönder, från seriösa till tramsprovokatörer.
Jag är relativt ny på Flashback och imponerad av all den kunskap som faktiskt finns här.
Citera
2023-11-03, 15:58
Medlem
Beckombergalandets avatar
Orkade knappt läsa ditt inlägg, men svaret är nej. Jag tror att läskunnigheten hos flashbackfolket är bra.
Citera
2023-11-03, 16:03
Medlem
Dumdrygs avatar
Fick precis den här kommentaren i Olov Holst-tråden idag kl 15.40

"Och vad är du för liten pajas som sitter och blir kränkt å andras vägnar? 90-talist med daddy issues eller?"

Och det är personens första inspel i tråden. Kl 15.40 samma dag som Olov Holst gått ut med ett pressmeddelande att han avgår och tidningar över hela landet, SR, SVT skriver om det på morgonen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in