Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-11-03, 10:56
  #1
Medlem
Beck86s avatar
Våldigt ofta får jag se luftballonger i luften.
I början blev jag skrämd av måtta tanken att sätta mig i en sådan. Men nu har jag istället blivit sugen på att testa att flyga ballong.
Någon med erfarenhet?
Är det som att åka pariserhjul? Flygplan?
Citera
2023-11-03, 11:05
  #2
Medlem
Majasmokers avatar
Var ser du dem nuförtiden? I Stockholm är det väldigt sällsynt. För 20-30 år sen vimlade det av dem fina sommarkvällar.
Citera
2023-11-03, 11:10
  #3
Medlem
Twizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beck86
Våldigt ofta får jag se luftballonger i luften.
I början blev jag skrämd av måtta tanken att sätta mig i en sådan. Men nu har jag istället blivit sugen på att testa att flyga ballong.
Någon med erfarenhet?
Är det som att åka pariserhjul? Flygplan?

Varit uppe engång och det var kaosartet ibland. När vi var uppe var det helt ok vi följer vinden så blåser inte i korgen.

Det var när kaptenen insåg att om han inte hittar en landningplats snabbt så behöver han flyga en bra bit till innan nästa plats kommer. Så han börjar gå ner mot en fotbollsplan där en match spelas. 50 meter innan landning ser han elkabel i luften så upp igen. Nästa chans han tar så håller han på att ta skorstenen på huset men missar med väldigt lite. Smack in i en stor taggbuske. Så korgen ligger i 45 grader. Sen kan vi hoppa ut. Då bestämde jag att aldrig mer att jag hoppar in i en sån korg igen.

Vi flög från Solna till Sköndal.
Citera
2023-11-03, 11:12
  #4
Medlem
Twizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Var ser du dem nuförtiden? I Stockholm är det väldigt sällsynt. För 20-30 år sen vimlade det av dem fina sommarkvällar.

Ja det flygs inte alls lika mycket nu. Brukar se ballonger då och då. Kan tänka mig att folk prioriterar andra saker än flyga ballong just nu.
Citera
2023-11-03, 11:19
  #5
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twizz
Varit uppe engång och det var kaosartet ibland. När vi var uppe var det helt ok vi följer vinden så blåser inte i korgen.

Det var när kaptenen insåg att om han inte hittar en landningplats snabbt så behöver han flyga en bra bit till innan nästa plats kommer. Så han börjar gå ner mot en fotbollsplan där en match spelas. 50 meter innan landning ser han elkabel i luften så upp igen. Nästa chans han tar så håller han på att ta skorstenen på huset men missar med väldigt lite. Smack in i en stor taggbuske. Så korgen ligger i 45 grader. Sen kan vi hoppa ut. Då bestämde jag att aldrig mer att jag hoppar in i en sån korg igen.

Vi flög från Solna till Sköndal.

Ja det flygs inte alls lika mycket nu. Brukar se ballonger då och då. Kan tänka mig att folk prioriterar andra saker än flyga ballong just nu.


Tycker det känns som att folk isåfall har prioriterat annat de senaste 20 åren. Men det mättades väl & även de inbitna upptäckte hur mycket kringfolk det behövs. För att få flyga själv måste man ha följebilar & en massa övrig personal & sen ett stort schabrak för att kunna husera den gigantiska korgen. Är nog lättare & billigare att vara med & dela på ett segelplan isåfall. Fast inte samma sak givetvis...
Citera
2023-11-03, 11:43
  #6
Medlem
Twizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker


Tycker det känns som att folk isåfall har prioriterat annat de senaste 20 åren. Men det mättades väl & även de inbitna upptäckte hur mycket kringfolk det behövs. För att få flyga själv måste man ha följebilar & en massa övrig personal & sen ett stort schabrak för att kunna husera den gigantiska korgen. Är nog lättare & billigare att vara med & dela på ett segelplan isåfall. Fast inte samma sak givetvis...

Precis det var en fredag rusningstrafik. Så han som körde följebilen hade fullt upp. Tog ett tag innan han hittade oss. Shrek ballongen såg jag i augusti 2 gånger.
Citera
2023-11-03, 12:32
  #7
Medlem
george.sthlms avatar
Det är astråkigt att flyga ballong.
Man får ett glas champagne när man landat ( eller kraschat )
Citera
2023-11-03, 13:20
  #8
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beck86
Våldigt ofta får jag se luftballonger i luften.
I början blev jag skrämd av måtta tanken att sätta mig i en sådan. Men nu har jag istället blivit sugen på att testa att flyga ballong.
Någon med erfarenhet?
Är det som att åka pariserhjul? Flygplan?
Jag har aldrig åkt luftballong och skulle aldrig i livet ställa mig i en sådan (för du får stå upp i skiten) den landar där vinden för tillfället tycker, om den nu landar överhuvudtaget och inte bara druttar ner.
Före och efter eventuell landning så förväntas du även bidraga med förberedelser inför "flygningen" och hopsamlande av ballongtillbehör efter landning.
Inte ens om det vore helt gratis skulle jag åka.
Citera
2023-11-03, 14:52
  #9
Avstängd
KingHisss avatar
Åkte en sån med jobbet vi var lite smått tilltagna och väl uppe var det inte för bubbel och ladd som vi tog i smyg så hade jag nog inte pallat det.

Man måste gilla sånt. Hade Gud gett oss vingar så är det en annan sak nu fick vi ben så vi bör vara på marken.
Citera
2023-11-03, 15:43
  #10
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Luftballong är ett utmärkt sätt att kombinera fara med uttråkning
Citera
2023-11-03, 17:33
  #11
Medlem
Beck86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Åkte en sån med jobbet vi var lite smått tilltagna och väl uppe var det inte för bubbel och ladd som vi tog i smyg så hade jag nog inte pallat det.

Man måste gilla sånt. Hade Gud gett oss vingar så är det en annan sak nu fick vi ben så vi bör vara på marken.

Hahahaha... Well, jag förstår att det är pirrigt i början, men sedan tror jag att man vänjer sig... O då släpper spänningen
Citera
2023-11-03, 23:57
  #12
Avstängd
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beck86
Hahahaha... Well, jag förstår att det är pirrigt i början, men sedan tror jag att man vänjer sig... O då släpper spänningen

Jag gillar inte känslan av att vara i en väderstyrd ballong
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback