Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-11-01, 18:09
  #1
Medlem
Nyfött barn dog efter hemförlossning

mitti.se: Barn dog efter hemförlossning
Ett nyfött barn avled efter en hemförlossning, som drabbats av komplikationer.

Kvinnan, som var förstföderska, anlitade två barnmorskor som arbetar med hemförlossningar.

Een morgon i graviditetsvecka 40 gick vattnet. Dagen förflöt, natten därpå likaså. På morgonen startade värkarna, som kom allt tätare vid lunchtid. Klockan 13 anlände barnmorskorna, och en dryg timme senare föds barnet, som är slappt, blekt och inte andas.

Barnet intuberas för att syresättas och får adrenalin intravenöst, och transporteras till Karolinska i Solna med ambulanshelikopter.

ett dygn efter födseln dödförklaras barnet.

Nu har de anmält sig själva enligt Lex Maria till Inspektionen för vård och omsorg.
Vet någon mer?
Citera
2023-11-01, 18:43
  #2
Medlem
Olycka vet jag väl inte om man kan kalla det. Dödsfall är ett förväntat resultat av en hemförlossning när något går fel.
Citera
2023-11-01, 19:39
  #3
Moderator
Jultrollets avatar
Jag tror vi provar en flytt då den här tråden inte riktigt är något för Olyckor och katastrofer.

Olyckor och katastrofer --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2023-11-01, 22:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Nyfött barn dog efter hemförlossning

mitti.se: Barn dog efter hemförlossning
Ett nyfött barn avled efter en hemförlossning, som drabbats av komplikationer.

Kvinnan, som var förstföderska, anlitade två barnmorskor som arbetar med hemförlossningar.

Een morgon i graviditetsvecka 40 gick vattnet. Dagen förflöt, natten därpå likaså. På morgonen startade värkarna, som kom allt tätare vid lunchtid. Klockan 13 anlände barnmorskorna, och en dryg timme senare föds barnet, som är slappt, blekt och inte andas.

Barnet intuberas för att syresättas och får adrenalin intravenöst, och transporteras till Karolinska i Solna med ambulanshelikopter.

ett dygn efter födseln dödförklaras barnet.

Nu har de anmält sig själva enligt Lex Maria till Inspektionen för vård och omsorg.
Vet någon mer?

För nån vecka sen gick en yoga- influenser ut i Tv4morgon och berättade om sina fantastiska hemfödslar som målades upp som kvinnans val. Om kvinnan VÄLJER att vara stark så klarar kvinnan förlossningen bra. Hemförlossning alltså. Totalt noll.noll analys om risker etc.
Lm det är något som gör mig så provocerad så är det kär kvinnor (och ibland män) sågar allt vad evidens, vetenskap, samhälle, sjukhus etc för att deras inre kraft eller wtf ska ge den så mkr kärlek i stunden.
Citera
2023-11-01, 23:26
  #5
Medlem
Så jävla korkat, idiotiskt och egoistiskt att få för sig att ha hemförlossning!
Det handlar inte bara om mamman och hennes känslor här, utan barnet, som inte får välja, vars liv riskeras.
Det är inte ovanligt att det tillstöter komplikationer vid en förlossning, ibland livshotande för både mamma och barn.
Jag är 40 år och nästan alla bland mina vänner och bekanta har fött barn.
Nästan hälften har fått komplikationer under förlossning en.
Några exempel:

1. Barnet hade vid förlossningen navelsträngen virad flera varv hårt runt halsen, vilket innebar syrebrist eftersom barnet får syre genom navelsträngen.

2. Livmodern brast under förlossningen, barnet överlevde tack vare urakut kejsarsnitt, det handlade om ett fåtal minuter att få ut barnet via kejsarsnitt.

3. Mamman fick massiva blödningar och fick akuta blodtransfusioner.

4. Barnets puls planade ut till 0 i slutet av förlossningen, sjukvårdspersonalen hade bara ett par minuter på sig att få ut barnet via kejsarsnitt.

5. Förlossningen var lätt, men barnet föddes medtagen och kunde inte andas själv. Tack vare omedelbar hjälp med andningen klarade den sig.

Jag bryr mig inte om huruvida mamman utsätter sig själv för onödig fara, men det handlar också om barn vars liv riskeras bara för att mamman fått för sig att inte föda på sjukhus, där alla akuta resurser finns till hands om något går fel. Vilket det inte helt sällan gör vid förlossningar.
Citera
2023-11-01, 23:31
  #6
Medlem
Vore intressant att veta vilka "kända" barnmorskor det var...
Citera
2023-11-01, 23:54
  #7
Medlem
Jag fattar inte. Vadå Lex Maria? Det är väl något man gör när vårdapparaten har gjort något fel. Att hålla på att föda hemma är väl knappast något som vården varken rekommenderar eller ens beblandar sig med, utan här har man gjort något arrangemang själv och hyrt in barnmorskor privat? Det är väl för övrigt inte så mycket nyhetsvärde i att det kan gå åt helvete om man gör så.
Citera
2023-11-02, 00:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag fattar inte. Vadå Lex Maria? Det är väl något man gör när vårdapparaten har gjort något fel. Att hålla på att föda hemma är väl knappast något som vården varken rekommenderar eller ens beblandar sig med, utan här har man gjort något arrangemang själv och hyrt in barnmorskor privat? Det är väl för övrigt inte så mycket nyhetsvärde i att det kan gå åt helvete om man gör så.

De barnmorskor som hyrdes in representerar en vårdgivare som har utrednings/anmälningsskyldighet enligt lex Maria.
Citera
2023-11-02, 00:02
  #9
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag fattar inte. Vadå Lex Maria? Det är väl något man gör när vårdapparaten har gjort något fel. Att hålla på att föda hemma är väl knappast något som vården varken rekommenderar eller ens beblandar sig med, utan här har man gjort något arrangemang själv och hyrt in barnmorskor privat? Det är väl för övrigt inte så mycket nyhetsvärde i att det kan gå åt helvete om man gör så.

Vad jag förstår ingår hemförlossningspersonalen i vårdapparaten, jag antar privat vård.
Citera
2023-11-02, 04:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Så jävla korkat, idiotiskt och egoistiskt att få för sig att ha hemförlossning!
Det handlar inte bara om mamman och hennes känslor här, utan barnet, som inte får välja, vars liv riskeras.
Det är inte ovanligt att det tillstöter komplikationer vid en förlossning, ibland livshotande för både mamma och barn.
Jag är 40 år och nästan alla bland mina vänner och bekanta har fött barn.
Nästan hälften har fått komplikationer under förlossning en.
Några exempel:

1. Barnet hade vid förlossningen navelsträngen virad flera varv hårt runt halsen, vilket innebar syrebrist eftersom barnet får syre genom navelsträngen.

2. Livmodern brast under förlossningen, barnet överlevde tack vare urakut kejsarsnitt, det handlade om ett fåtal minuter att få ut barnet via kejsarsnitt.

3. Mamman fick massiva blödningar och fick akuta blodtransfusioner.

4. Barnets puls planade ut till 0 i slutet av förlossningen, sjukvårdspersonalen hade bara ett par minuter på sig att få ut barnet via kejsarsnitt.

5. Förlossningen var lätt, men barnet föddes medtagen och kunde inte andas själv. Tack vare omedelbar hjälp med andningen klarade den sig.

Jag bryr mig inte om huruvida mamman utsätter sig själv för onödig fara, men det handlar också om barn vars liv riskeras bara för att mamman fått för sig att inte föda på sjukhus, där alla akuta resurser finns till hands om något går fel. Vilket det inte helt sällan gör vid förlossningar.
Det stämmer. Ett av tio barn som föds behöver neonatalvård och den siffran hade säkerligen varit högre om det inte vore för snabba ingripanden på sjukhus. Att med sådana siffror föda hemma med endast barnmorska känns oinformerat.
Fruktansvärt sorglig utgång men hoppas att detta kan vara en väckarklocka i debatten.
Citera
2023-11-02, 04:39
  #11
Medlem
Cinns avatar
Att efter att vattnet gått vänta hemma, utan barnmorskor i ett dygn utan värkar känns väldigt märkligt. Går emot alla rekommendationer. Har hon inte haft någon vård inför förlossningen? Eller något samtal med hembarnmorskorna om risker och komplikationer.
Citera
2023-11-02, 04:51
  #12
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Jag bryr mig inte om huruvida mamman utsätter sig själv för onödig fara, men det handlar också om barn vars liv riskeras bara för att mamman fått för sig att inte föda på sjukhus, där alla akuta resurser finns till hands om något går fel. Vilket det inte helt sällan gör vid förlossningar.
Lägg sen till de som insisterar på att det är en happening för hela familjen vilket även i de bästa fallen förmodligen traumatiserar syskonen.

Jag håller helt med om att svensk sjukvård borde kunna steppa upp många steg och att vård kring kvinnor ligger patetiskt långt bakom vad det borde göra(ingrepp utan bedövning, nonchalans etc), avvisa riktiga sjukdomar som påhitt och psykosomatiskt istället för att göra tester.

MEN det det måste ju finnas andra vägar att gå än att leka BVC i sitt hem just av alla de anledningar du räknar upp, det är inte mysigt och hemtamt på sjukhus men det räddar liv!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback