2023-11-01, 15:15
Medlem
Sunisgods avatar
Goda nyheter,
ett av mina favorit hatobjekt har äntligen fått det erkännande det förtjänar.
Jag är inte teknikfientlig, tvärtom, men airbag-hj'älmen är en genuint idiotisk idé. Den säljs på premissen att folk vill visa upp sina frisyrer etc. ren fåfänga med andra ord, men resulterar bara i löje, när de åker runt med den där fula kragen.
På en cykel skall man ha en bra hjälm, som även skyddar mot sol och regn.
Gärna med en ilsken färg som gör en synlig i trafiken. För att den hjälper dig att synas i trafiken är den överlägset största säkerhetsaspekten när det kommer till hjälmar.
Som både cyklist och bilförare kan jag relatera till flera tillfällen då den där gula cykelhjälmen synts ovan för ett biltak och förebyggt en olycka. Många olyckor mellan bil och cykel beror på att man inte sett varandra i tid.
Vad tycker du?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/k...jalmen-hovding
Senast redigerad av Sunisgod 2023-11-01 kl. 15:17. Anledning: missad länk
Citera
2023-11-01, 15:30
Medlem
Minns första gången jag såg reklam om denna "hjälm" och såg framför mig hur de skulle krångla.
Citera
2023-11-01, 16:20
Medlem
Det är ju bara en tidsfråga innan det inträffar en dödsolycka med en Hövding som inte löser ut - och sedan är det bara att begrava företaget.
Citera
2023-11-01, 16:22
Medlem
Skulle aldrig lita på den, minns att många hyllade den när den kom. Men bryr mig inte om den finns eller inte.
Citera
2023-11-01, 16:28
Medlem
Jordgubbes avatar
Tjejerna som skapade företaget verkade slutat tidigt i frustration. Känns som hela företaget slutat i en pyspunka och volt. Finns det nåt skrivet business case på det här konstiga företaget?
Citera
2023-11-01, 16:42
Medlem
Billigaste försäljaren i Sverige verkar anse att rätt pris är 3200 kr, så detta underkännande av hjälmen verkar inte drabba de fattiga åtminstone.

Kommer det bli smuggling till mindre nogräknade länder nu ?
Citera
2023-11-01, 17:17
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunisgod
Goda nyheter,
ett av mina favorit hatobjekt har äntligen fått det erkännande det förtjänar.
Jag är inte teknikfientlig, tvärtom, men airbag-hj'älmen är en genuint idiotisk idé. Den säljs på premissen att folk vill visa upp sina frisyrer etc. ren fåfänga med andra ord, men resulterar bara i löje, när de åker runt med den där fula kragen.
På en cykel skall man ha en bra hjälm, som även skyddar mot sol och regn.
Gärna med en ilsken färg som gör en synlig i trafiken. För att den hjälper dig att synas i trafiken är den överlägset största säkerhetsaspekten när det kommer till hjälmar.
Som både cyklist och bilförare kan jag relatera till flera tillfällen då den där gula cykelhjälmen synts ovan för ett biltak och förebyggt en olycka. Många olyckor mellan bil och cykel beror på att man inte sett varandra i tid.
Vad tycker du?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/k...jalmen-hovding
Jag är helt enig i frågan. Just idag får jag (äntligen) vatten på min kvarn, för det är precis det jag hela tiden har hävdat - en Hövding är definitivt inte ett alternativ till en ordentlig, klassisk cykelhjälm. Dessutom är den avsevärt mycket dyrare än klassiska hjälmar och trots det är den fullkomligt opålitlig.
Citera
2023-11-01, 17:22
Medlem
Jag har haft Hövding tidigare. Den har löst ut tre gånger. Två gånger felaktigt och en gång då jag faktiskt ramlade.

Men sen ville Hövding att jag skulle köpa en ny och då orkade jag inte betala för en ny. Samt att jag efter dom två gånger den löste ut felaktigt var rätt nervös så fort jag cyklade snabbt över ett gupp. Kör hjälm nu. Basic och tryggt.
Citera
2023-11-01, 17:28
Medlem
Har helt klart känt mig skeptisk till Hövding. men tänkt att den är väl godkänd, och då ska den såklart fungera. Men så var det alltså tydligen inte.

Att den inte går att fylla efter att den löst ut, har också känts lite sådär. Behöva köpa en ny om man cyklar omkull. Visst, det ska man göra med alla hjälmar, men få har den prisnivån.

Samtidigt bra om den kan få vissa att ha en sådan istället för ingen hjälm alls.

Konstigt att företaget inte verkar ha gjort något åt saken. Det kom uppenbart inte som någon överraskning för dem, att hjälmen inte är testad ordentligt.
Citera
2023-11-01, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Har helt klart känt mig skeptisk till Hövding. men tänkt att den är väl godkänd, och då ska den såklart fungera. Men så var det alltså tydligen inte.

Att den inte går att fylla efter att den löst ut, har också känts lite sådär. Behöva köpa en ny om man cyklar omkull. Visst, det ska man göra med alla hjälmar, men få har den prisnivån.

Samtidigt bra om den kan få vissa att ha en sådan istället för ingen hjälm alls.

Konstigt att företaget inte verkar ha gjort något åt saken. Det kom uppenbart inte som någon överraskning för dem, att hjälmen inte är testad ordentligt.

Du får ju en ny i princip gratis av försäkringsbolaget
Citera
2023-11-01, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Du får ju en ny i princip gratis av försäkringsbolaget
Får man verkligen det nu, efter att Konsumentverket stoppat försäljningen?
Citera
2023-11-01, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Får man verkligen det nu, efter att Konsumentverket stoppat försäljningen?

Ingen aning. Men tidigare fick du det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in