Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-02, 11:59
Medlem
Hygrotorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det finns vikingahövdingar också. https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6vding

Kunde hitta något om varför de döpt hjälmen till just Hövding.

Ja det kan säker vara vilken hövding som helst, jag raljerar mest lite skämtsamt.

Men just att den fäller upp sig så stort och vitt får mig att tänka på indianhövdingar.

Skitsamma, dumt namn oavsett.
Citera
2023-11-02, 12:04
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Fördelen med en Hövding jämfört med vanliga hjälmar är ju annars att, när den löser ut, den skyddar nacke och hals! Med en vanlig hjälm kan du fortfarande bryta nacken även om du skyddar huvudet. En Hövding stramar åt ordentligt över nacken.
Det finns airbags för motorcyklar som är tänkta att kombineras med hjälm.
Citera
2023-11-02, 12:07
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Hjälm eller ingen hjälm alls är rätt självklart. Då vet man i alla fall vad man har för skydd. Den där hövdingen är ju rena rama lotteriet. Hur många vill gå in i en olycka och veta att det är 50 procents chans att lufthjälmen kommer upp i tid.
Hmmm, vad menar du med det här egentligen? Varifrån fick du siffran 50? Och fortfarande är ju 50% betydligt bättre än inget?
Citera
2023-11-02, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Är katastrofsossen fortfarande involverad?

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Hmmm, vad menar du med det här egentligen? Varifrån fick du siffran 50? Och fortfarande är ju 50% betydligt bättre än inget?

Man anpassar sig efter vad man har på huvudet så nej.

Utan cykelhjälm kör man mer försiktigt och i snällare förhållanden.

Med Hövdingen är det fortfarande lotto om man har skydd eller inte.
Citera
2023-11-02, 12:26
Citat:
Man anpassar sig efter vad man har på huvudet så nej.

Utan cykelhjälm kör man mer försiktigt och i snällare förhållanden.

Med Hövdingen är det fortfarande lotto om man har skydd eller inte.
Jaha, du tänker så. Ja, det får stå för dig. Jag hade inte tagit mer risker bara för att jag hade satt på mig en hjälm. Men invaggar det folk i en falsk trygghet så är det ju förstås inte bra.
Citera
2023-11-02, 12:53
Medlem
Citat:
Det som är min poäng.

Produkten kan inte användas med hjälm när den borde vara utvecklad för att fungera med hjälm.

fast vill man ha på sig två rätt klumpiga objekt för att skydda skallen.. tror inte det funkar som säljargument liksom. Hela grejen varför man ens vill ha den är ju för att slippa dra på sig hjälm, det är det som är hela dess appeal.
Citera
2023-11-02, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scribble
fast vill man ha på sig två rätt klumpiga objekt för att skydda skallen.. tror inte det funkar som säljargument liksom. Hela grejen varför man ens vill ha den är ju för att slippa dra på sig hjälm, det är det som är hela dess appeal.

Ja, och det är därför det är rätt att den förbjuds.

Sedan tror jag med tiden att säkertstäbket inom cykel kommer att förbättras. Varför är t.e.x. Mopedhjälmar säkrare än cykelhjälmar?
Citera
2023-11-02, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Så man lägger 3200 på en hjälm som gäller bara en gång dvs ett fall medan en bra hjälm på 500 räcker 1000 år? Ja är man blåst så är man tyvärr

Finns en försäkring för 250 kr per år så får du en ny. Jag har själv en hövding och den utlöstes vid ett fall och skyddade mig perfekt.
Citera
2023-11-02, 14:28
Medlem
Kan man ha hövding och hjälm?

Typ som hängslen och bältr
Citera
2023-11-02, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backvudejaflash
Kan man ha hövding och hjälm?

Typ som hängslen och bältr

Skulle inte rekommendera det.

När (om) hövdingen upplöses då täcker det huvudet ganska tätt. Jag hade svårt att knäppa upp hjälpen under hakan när detta hände.
Citera
2023-11-02, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Skulle inte rekommendera det.

När (om) hövdingen upplöses då täcker det huvudet ganska tätt. Jag hade svårt att knäppa upp hjälpen under hakan när detta hände.
Hade du hjälm och hövding?
Citera
2023-11-02, 15:06
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Är det endast de senare modellerna som fungerar dåligt? Är det endast typ felaktiga komponenter som gjort att den inte fungerat ordentligt?

Jag har förstått diskussionen som att det är den senaste verisionen som inte funkar riktigt som den ska. Tidigare modeller har fungerat bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in