• 1
  • 2
2023-11-01, 10:08
Medlem
Insåg att jag hade det mesta för thaimat här hemma. 700 gram kycklinginnerfilé, frysta wokgrönsaker 500g, en förpackning kokosmjölk, fisksås, currypasta, lök, vitlök, ingefära och en förpackning jasminris.

Hur lagar jag denna rätt nu för att den ska smaka något lika det man får när man beställer thaimat? Har jag glömt något eller duger allt detta för en enkel variant? Kan finslipa nästa gång om jag inte blir nöjd med resultatet.
Citera
2023-11-01, 10:16
Avstängd
Det gåt inte, själv försökt och det känns som att man aldrig får den rätta smaken..
Citera
2023-11-01, 10:16
Medlem
Du saknar chilifrukter skulle jag säga. Annars har du väl allt som behövs.
Citera
2023-11-01, 10:17
Börja med steka lök och vitlök

Vissa slänger i kryddorna redan där, jag brukar vänta tills kycklingen ska i efter 5-7 minuter
Citera
2023-11-01, 10:22
I thaiköken (iaf de svenska) använder de hyfsat mycket socker. MSG är också en vanlig ingrediens.

Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Det gåt inte, själv försökt och det känns som att man aldrig får den rätta smaken..
Du klarar det inte, så därför drar du slutsatsen att det inte går?
Citera
2023-11-01, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Insåg att jag hade det mesta för thaimat här hemma. 700 gram kycklinginnerfilé, frysta wokgrönsaker 500g, en förpackning kokosmjölk, fisksås, currypasta, lök, vitlök, ingefära och en förpackning jasminris.

Hur lagar jag denna rätt nu för att den ska smaka något lika det man får när man beställer thaimat? Har jag glömt något eller duger allt detta för en enkel variant? Kan finslipa nästa gång om jag inte blir nöjd med resultatet.

Testa med att skippa att tvätta händerna o ja egentligen all hygien under ett par veckor, krydda maten så mycket du kan så man inte känner hur illa och ruttet allt smakar och låt det helst stå framme ett par dygn under tiden så har du genuint thailändskt käk.
Senast redigerad av x3mt 2023-11-01 kl. 10:31.
Citera
2023-11-01, 10:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
I thaiköken (iaf de svenska) använder de hyfsat mycket socker. MSG är också en vanlig ingrediens.

Du klarar det inte, så därför drar du slutsatsen att det inte går?

Japp tror vi saknar de rätta kryddor i sverige
Citera
2023-11-01, 10:53
Medlem
Stek löken i currypastan, sen i med kokosmjölk, fisksås och ingefära, koka ihop det riktigt ordentligt. Kycklingen kan du skiva upp och lägga i en stund innan servering.

Du borde ju absolut även ha i åtminstone chili, soja, och någon fond.
Citera
2023-11-01, 11:49
Medlem
Onanikrems avatar
Låt det puttra ihop på svag värme länge, stek kycklingen snabbt och lägg i på slutet. Lokala kinesen har en skvätt annans-juice och färska chilli i också.
Citera
2023-11-01, 11:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Låt det puttra ihop på svag värme länge, stek kycklingen snabbt och lägg i på slutet. Lokala kinesen har en skvätt annans-juice och färska chilli i också.

Tror ts syftar på thailändsk mat så din kineskock lär väl va irrellevant?
Citera
2023-11-01, 13:10
Medlem
Cantorass avatar
Vill du göra det enkelt för dig så skippar du lök, vitlök och ingefära.
Börja med att bryna currypastan ganska hårt i olja i stekpanna eller wok.
Tillsätt wokgrönsakerna och bryn dem tills de ser ok ut - vätskan ska bort.
Smaka på fisksåsen och kolla hur salt den är - det kan skilja ganska mycket.
Slå i fisksås, 2-3 msk, mindre om den är mycket salt
Slå i socker, 2-3 msk
Slå i kokosmjölk och koka upp
Lägg i kycklingen.
Koka riset, när det är klart är kycklingen också klar.
Smaka av och kolla om du behöver mer fisksås (sälta) eller socker.
Citera
2023-11-01, 14:42
Medlem
Brukar köpa SantaMaria Red Curry kryddmix. Man blandar ut den i kokosmjölk, ni vet säkert. Lyfte den rejält genom att lägga till färsk riven ingefära och Mango Chutney. Tror speciellt det sista är viktigt för att höja sötman.

Dessutom extra chili för hettan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in