Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-31, 14:12
  #1
Medlem
nonameds avatar
Svimningskänsla av att slappna av. Blodtrycket är rätt normalt. Mycket stress. Tips på vad det kan vara?
Citera
2023-10-31, 14:17
  #2
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Svimningskänsla av att slappna av. Blodtrycket är rätt normalt. Mycket stress. Tips på vad det kan vara?

Sovit tillräckligt?
Citera
2023-10-31, 14:22
  #3
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Svimningskänsla av att slappna av. Blodtrycket är rätt normalt. Mycket stress. Tips på vad det kan vara?
Mycket stress är nog svaret, gissar att du är på väg in i väggen.

Du borde gå till vårdcentralen och få dina värden kollade så att det inte är något fysiskt fel först, blodsocker t ex, sedan ta itu med stressen för om det beror på den så är du snart ett vrak om du inte åtgärdar den.
Citera
2023-10-31, 14:24
  #4
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Sovit tillräckligt?
Ja har blivit bättre med mer sömn.
Citera
2023-10-31, 14:25
  #5
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Mycket stress är nog svaret, gissar att du är på väg in i väggen.

Du borde gå till vårdcentralen och få dina värden kollade så att det inte är något fysiskt fel först, blodsocker t ex, sedan ta itu med stressen för om det beror på den så är du snart ett vrak om du inte åtgärdar den.
På väg ur väggen.
Citera
2023-10-31, 14:49
  #6
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
På väg ur väggen.
Det är definitivt fel läge att känna sig stressad. Som en tidigare frågade, sover du tillräckligt och regelbundet?
Och som jag tidigare skrev, kolla dina värden om du inte redan har regelbunden kontakt med vårdcentralen. Så att inget annat döljer sig bakom stressen och svimningskänslorna.

Är arbetet orsak till stressen, så är arbetsgivaren SKYLDIG att hjälpa dig och göra en plan för att du ska må bättre, eller för återgång till arbete om du är sjukskriven.

Var rädd om dig och kämpa inte ända in i kaklet, det kan få konsekvenser som du får leva med resten av livet.
Citera
2023-10-31, 14:59
  #7
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det är definitivt fel läge att känna sig stressad. Som en tidigare frågade, sover du tillräckligt och regelbundet?
Och som jag tidigare skrev, kolla dina värden om du inte redan har regelbunden kontakt med vårdcentralen. Så att inget annat döljer sig bakom stressen och svimningskänslorna.

Är arbetet orsak till stressen, så är arbetsgivaren SKYLDIG att hjälpa dig och göra en plan för att du ska må bättre, eller för återgång till arbete om du är sjukskriven.

Var rädd om dig och kämpa inte ända in i kaklet, det kan få konsekvenser som du får leva med resten av livet.
Går tyvärr inte att undvika stressen. Alla värden var bra senaste gången.
Citera
2023-10-31, 15:05
  #8
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Går tyvärr inte att undvika stressen. Alla värden var bra senaste gången.

Klart att det gör, skyll dig själv om du inte tar hand om dig.
Byt jobb om det är enda lösningen!!!
Citera
2023-10-31, 15:10
  #9
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Klart att det gör, skyll dig själv om du inte tar hand om dig.
Byt jobb om det är enda lösningen!!!
Nej. Jag är stress eller var stressad vad jag än gjorde.
Citera
2023-10-31, 15:18
  #10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Nej. Jag är stress eller var stressad vad jag än gjorde.

Ta hjälp, man fungerar och tänker inte rationellt i din situation.
Tro mig, jag har varit där själv och har flera anhöriga som antigen är eller också har varit där...

Det vanligaste problemet som hindrar tillfrisknande, enligt min erfarenhet, är att man känner sig "lite bättre" och kör igång med saker som man behöver få gjorda lite(eller mycket) för tidigt.

Det har oftast (alltid?) tagit lång tid att bli sjuk, och det går inte fort att bli frisk. Ju djupare man låter stressen sätta sig, desto längre väg är det till att må bra igen...
Citera
2023-10-31, 15:20
  #11
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ta hjälp, man fungerar och tänker inte rationellt i din situation.
Tro mig, jag har varit där själv och har flera anhöriga som antigen är eller också har varit där...

Det vanligaste problemet som hindrar tillfrisknande, enligt min erfarenhet, är att man känner sig "lite bättre" och kör igång med saker som man behöver få gjorda lite(eller mycket) för tidigt.

Det har oftast (alltid?) tagit lång tid att bli sjuk, och det går inte fort att bli frisk. Ju djupare man låter stressen sätta sig, desto längre väg är det till att må bra igen...
Fick inte hjälp på psykakuten fast jag stod under LPT.
Citera
2023-10-31, 15:34
  #12
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Fick inte hjälp på psykakuten fast jag stod under LPT.

Har du en fast anställning? Är du sjukskriven? Är du med i någon fackförening?

Både Försäkringskassan och ev arbetsgivare är SKYLDIGA att hjälpa dig. Fackombud borde vara ett bra bollplank. Det finns också rehabkoordinator som vårdcentralen kan koppla in om du tillåter det.

Men ovanstående gäller så klart om du har en anställning. Annars är det din vårdcentral som ska hjälpa dig, men du får inte själv välja vilken hjälp du ska få, det avgör en läkare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback