• 1
  • 2
2023-10-30, 20:36
Medlem
Kom just på den briljanta iden att göra köttbullar med bacon i. Funderar på om jag borde steka baconet innan jag har i det i köttbullesmeten?
Citera
2023-10-30, 20:39
Medlem
Ja, stek det lite lätt bara
Citera
2023-10-30, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Kom just på den briljanta iden att göra köttbullar med bacon i. Funderar på om jag borde steka baconet innan jag har i det i köttbullesmeten?
Här en tråd i forumet om pannbiff med bacon. (FB) Variant på pannbiff

Och här ett recept på köttbullar med bacon. Där är baconet stekt tillsammans med löken. https://www.norrmejerier.se/goda-rec...llar-med-bacon
Citera
2023-10-30, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Ja, stek det lite lätt bara
Ok då gör jag det
Citera
2023-10-30, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Här en tråd i forumet om pannbiff med bacon. (FB) Variant på pannbiff

Och här ett recept på köttbullar med bacon. Där är baconet stekt tillsammans med löken. https://www.norrmejerier.se/goda-rec...llar-med-bacon
Tack missade den tråden
Citera
2023-10-30, 21:14
Bannlyst
fick serverat på lyxrestaurang mos, med köttbullar stora 5st som var inlindade i crispigt bacon, och en god rödvinssås, Jäklar så gott det var. 10år sedan, minns inte ens namnet.

Prova det.

Sedan är det värt ha ganska välstekta små bitar bacon i hemlagat mos, det fick jag i en annan restaurang till laxfile med vitvinssås, det var magiskt med. Lyxrestaurang med.

Prova gärna båda vid tillfälle

Ska bli kul testa även TS köttbullar med medium stekta små bacon bitar man har i smeten.
Kan bli väldigt gott

Kom ihåg vanlig lång bacon, undvik kuberna som finns färdiga, ni klipper vanlig lång bacon med sax i småbitar, 1cm långa max, till mos, och köttbullar, går på par minuter, vass sax klarar 5bacom i hög i taget. Ett paket går fort med andra ord
att klippa till.

Dom där tärningarna blir helt fel, för tjocka, och de smakar sämre med,
Folk brukar ha dom i Carbonara vissa, men det blir inte heller bra.
Då ska det vara pancetta eller långbacon klippt i 3cm långa bitar om man gör carbonara
Citera
2023-10-30, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingofmilan
fick serverat på lyxrestaurang mos, med köttbullar stora 5st som var inlindade i crispigt bacon, och en god rödvinssås, Jäklar så gott det var. 10år sedan, minns inte ens namnet.

Prova det.

Sedan är det värt ha ganska välstekta små bitar bacon i hemlagat mos, det fick jag i en annan restaurang till laxfile med vitvinssås, det var magiskt med. Lyxrestaurang med.

Prova gärna båda vid tillfälle

Ska bli kul testa även TS köttbullar med medium stekta små bacon bitar man har i smeten.
Kan bli väldigt gott

Kom ihåg vanlig lång bacon, undvik kuberna som finns färdiga, ni klipper vanlig lång bacon med sax i småbitar, 1cm långa max, till mos, och köttbullar, går på par minuter, vass sax klarar 5bacom i hög i taget. Ett paket går fort med andra ord
att klippa till.

Dom där tärningarna blir helt fel, för tjocka, och de smakar sämre med,
Folk brukar ha dom i Carbonara vissa, men det blir inte heller bra.
Då ska det vara pancetta eller långbacon klippt i 3cm långa bitar om man gör carbonara

Köttbullar invirat i bacon lät grymt gott. Ska definitivt testa det också! Tack för tipset att köpa vanligt bacon istället för dom i kuber, då gör jag det.
Citera
2023-10-30, 21:40
Medlem
Sladdarens avatar
Var länge sen jag hade bacon i köttbullar

Kan va gott med nån BBQ sås ochså man penslar på efter man stekt köttbullarna som man bara lättrullar och värmer köttbullarna i på slutet

Eller en tomatsås

Man kan ju grilla baconet så där lite gummiaktig i ugnen ochså men inte för tufft tuggmotstånd sen mixar man baconet i en mixer

Kanske kycklingköttbullar med både finhackat kalkonbacon inkl grisbacon .. ja gott iaf

Å nån sås .. https://www.spisa.nu/fakta/om-morka-buljongsaser
Citera
2023-10-30, 21:42
Medlem
Citat:
Köttbullar invirat i bacon lät grymt gott. Ska definitivt testa det också! Tack för tipset att köpa vanligt bacon istället för dom i kuber, då gör jag det.
Ta inte illa upp, men att linda in kött eller färs med bacon är knappast något nytt.
Citera
2023-10-30, 22:20
Medlem
Citat:
Ta inte illa upp, men att linda in kött eller färs med bacon är knappast något nytt.
Det är nytt för mig
Citera
2023-10-30, 22:24
Medlem
Citat:
Det är nytt för mig
Snart upptäcker du väl även BTL? ;-)

Men lugnt, bacon funkar i massor av mat. Tulip är favoriten, riktigt rökt (det är inte alla bacon).
Citera
2023-10-30, 23:00
Medlem
Citat:
Snart upptäcker du väl även BTL? ;-)

Men lugnt, bacon funkar i massor av mat. Tulip är favoriten, riktigt rökt (det är inte alla bacon).
Jag brukar köra på SCAN
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in