• 1
  • 2
2023-10-28, 20:40
Medlem
olasvenssons avatar
Elbilar sjunger på sista refrängen. Elmotorer till bilar är en gammal trött uppfinning. Hej då, säger vi till elbilar och vi säger Hej till ammoniakbilar. Vad tror vi om ammoniakbilar?
Annat?

Citat:
Toyotas tekniksatsning på en ammoniakdriven motor kommer att ta över och slå ut elmotorn. Ammoniakmotorn är en typ av förbränningsmotor som använder ammoniak som sitt primära bränsle. Ammoniakens sammansättning av en kväveatom och tre väteatomer, alltså helt utan kolatomer, gör den extra aktuell i en tid när koldioxidutsläpp ständigt diskuteras.

Dessutom finns det stor tillgång på ammoniak. Idag är gödselhantering inom jordbruket den enskilt största källan till ammoniak i Sverige. Ammoniak används framförallt vid tillverkning av konstgödsel. Bönder skulle alltså med rätt teknik kunna producera sitt eget bränsle.

https://foretagande.se/slutet-for-el...or-ska-ta-over
Citera
2023-10-28, 20:44
Medlem
MrMadoffs avatar
Halleluja!
Citera
2023-10-28, 20:50
Medlem
Mia-Rovys avatar
Ingen kritik/nackdel/invändning alls? Då blir jag misstänksam
Citera
2023-10-28, 21:12
Medlem
Room531s avatar
Vad finns det för prototyper man kan spana in, hur presterar motorerna och allt där till. Länka videor om ni har. (Söker givetvis själv sen men just nu har jag inte tid)
Citera
2023-10-28, 21:23
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Prisa GUUUUUD !

Finns ingen bransch med mer bajs och skitsnack än den miljödopade delen av bilbranschen.

VISA ett fungerande exemplar av motorn, visa sedan att den har lika hög verkningsgrad som en elmotor, sedan kan vi börja bygga infrastruktur för bränslehantering och skrika halleluja !
Citera
2023-10-28, 21:37
Medlem
Mansingens avatar
Folk trodde väl inte på allvar på elbilar? Det var en fluga och jag förstår dess överlägsenhet i och med att sätena kan göra fjärtljud. Men köpte man en elbil utan att vara miljardär så bör man se över om personen ska ha rösträtt. Man bör bli omyndigförklarad. Så jävla roligt i personalrummen att höra folk dumförklara kollegor för att dom köpt en elbil, och elbilsköparen kämpar hårdare än någonsin, helt förgäves, för att rättfärdiga sitt köp.

Det här med ammoniakmotorer har jag aldrig hört. Jag kommer nog köra bensin och diesel för resten av mitt liv. Det spelar liksom ingen roll om priserna ökar, det gör ingen skillnad för vissa av oss.
Citera
2023-10-28, 21:42
Medlem
Intressant. Vi får väl se om det blir något av med Ammoniak, men el var aldrig lösningen, det har varit mycket tydligt.
Om det här verkligen blir en grej så är det fortfarande många år bort från att bli mainstream. Jag håller mig till bensin och diesel tills vidare.
Senast redigerad av FranzIam 2023-10-28 kl. 21:44.
Citera
2023-10-28, 21:42
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansingen
Folk trodde väl inte på allvar på elbilar? Det var en fluga och jag förstår dess överlägsenhet i och med att sätena kan göra fjärtljud. Men köpte man en elbil utan att vara miljardär så bör man se över om personen ska ha rösträtt. Man bör bli omyndigförklarad. Så jävla roligt i personalrummen att höra folk dumförklara kollegor för att dom köpt en elbil, och elbilsköparen kämpar hårdare än någonsin, helt förgäves, för att rättfärdiga sitt köp.

Det här med ammoniakmotorer har jag aldrig hört. Jag kommer nog köra bensin och diesel för resten av mitt liv. Det spelar liksom ingen roll om priserna ökar, det gör ingen skillnad för vissa av oss.

De förbjuds inom kort i EU.
Citera
2023-10-28, 21:44
Medlem
BluePrinces avatar
Helt fantastiskt!!

Jag har alltid trott att människan kommer att hitta en teknisk lösning, det gör vi alltid. I bästa fall kan två problem lösa varandra nu.
Citera
2023-10-28, 21:47
Medlem
Arkiaters avatar
Hur skall ammoniaken kunna förvaras och hanteras på ett säkert sätt? Vid en större läcka i ett tättbebyggt område kommer massor av människor att dö.
Vad kostar det att framställa ammoniak jämfört med bensin, diesel, naturgas, el? Blir ammoniaken ekonomiskt konkurrenskraftig?
Citera
2023-10-28, 21:58
Medlem
slutaletas avatar
Svår hantering och antänds dåligt. Inte speciellt energitätt. Kommer aldrig hända att ammoniak slår igenom.
Citera
2023-10-28, 22:11
Medlem
Hur blir det med bygga infrastruktur kring detta för tanknig? Är det svårt? Utopiskt?

Inget kommer ju slå igenom om den inte finns där med något slags konsensus.

Va inte Toyota inne på vätedrivna bilar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in