2023-10-28, 22:14
Medlem
Toyota har hamnat på efterkälken vad gäller elbilar. De valde fel och satsade på vätgas. Därför släpper de en massa nyheter om solid state-batterier som alltid är några år framåt. Och nu denna... Allt för att fördröja övergången till elbilar tills de kommer ikapp.
Citera
2023-10-28, 22:16
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Hur skall ammoniaken kunna förvaras och hanteras på ett säkert sätt? Vid en större läcka i ett tättbebyggt område kommer massor av människor att dö.
Vad kostar det att framställa ammoniak jämfört med bensin, diesel, naturgas, el? Blir ammoniaken ekonomiskt konkurrenskraftig?
Nu gissar jag bara, men ammoniak går att lösa i stora mängder i vatten!
Citera
2023-10-28, 22:20
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Ingen kritik/nackdel/invändning alls? Då blir jag misstänksam

Citat:
Then there’s the fact that these engines will release a mess-load of nitrogen into the atmosphere if they don’t maintain sufficient levels of high compression or boost. So an improperly tuned, or misfiring ammonia motor could potentially be quite harmful, as this would lead to even more ammonia and ozone being released into the atmosphere. Acid rain, respiratory illnesses in children and elderly, birth defects… You name it, this stuff has the power to cause it when improperly combusted.

And then there is the substance itself, which is downright dangerous, both in regard to its natural state and manufacturing. It’s not like we can just pump ammonia out of the earth like crude either. The thermodynamic energy alone that would be required to convert liquid ammonia into a large-scale viable fuel source would completely negate the environmental benefits that Toyota and GAC are so quick to pitch to the public.

There’s also the underlying concern of infrastructure. To get ammonia fuel into these engines in the first place, you are going to need a hell of a lot of fueling stations that can safely and effectively store and distribute the substance. You’ll also need to get the ammonia to the pump somehow, which is a little scary to think about if you consider the number of tanker trucks and trains that would be rolling around with this toxic chemical inside.

And while ammonia is typically stored similarly to propane, its exposure to the human body is far more dangerous than say gasoline or diesel. Sure, it won’t combust like petroleum-based fuels, but holy hell is it corrosive and downright dangerous for the eyes and lungs. So we can’t (and don’t want to) imagine what a car crash between a couple of ammonia-powered cars would look like for all parties involved…

https://www.enginelabs.com/engine-te...mmonia-engine/
Citera
2023-10-28, 22:33
Medlem
Toyota drömmer sig numera mest bort till parallella verkligheter där de inte alls ligger hopplöst efter; de är i själva verket supersmarta och har byggt vätgassamhällen, ammoniakmotorer och kanske flygande kryptonitbilar.
Citera
2023-10-28, 22:36
Medlem
Detta kommer blir lika stor succé som etanolen. Elbilen är här för att stanna.
Citera
2023-10-28, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansingen
Folk trodde väl inte på allvar på elbilar? Det var en fluga och jag förstår dess överlägsenhet i och med att sätena kan göra fjärtljud. Men köpte man en elbil utan att vara miljardär så bör man se över om personen ska ha rösträtt. Man bör bli omyndigförklarad. Så jävla roligt i personalrummen att höra folk dumförklara kollegor för att dom köpt en elbil, och elbilsköparen kämpar hårdare än någonsin, helt förgäves, för att rättfärdiga sitt köp.

Det här med ammoniakmotorer har jag aldrig hört. Jag kommer nog köra bensin och diesel för resten av mitt liv. Det spelar liksom ingen roll om priserna ökar, det gör ingen skillnad för vissa av oss.
Ja en del(du i det här fallet) bryr sig inte om något.

Det är ju sorgligt, men det är väl sådet alltid varit och alltid kommer att vara.
Citera
2023-10-28, 22:41
Medlem
Tror ju att Toyota varit på rätt väg de senaste 26 åren. Det handlar om hybrid där el utgör en drivkälla. El ska inte vara huvudkällan till kraft utan som hjälp och vid speciella tillfällen. T.ex. vid start och som hjälp vid 4-hjulsdrivning. Men även som ren el-drivning i garage, i tunnlar, på/av båt, på parkering, i centrum. En annan modell vore att en mindre förbränningsmotor laddade en generator direkt till en/flera elmotor/er likt man gör på vissa båtar.

Om Toyota nu funnit en ny motor/bränsle återstår att se men de är säkert längre fram i utvecklingen än man kan tro om de presenterar den. Nokia var världsledande inom mobil när de gick fel i utvecklingen men Toyota är inte ensam genom att inte fullt ut tro på el som enskild källa utan även världens största motortillverkare Honda tvekar. Hybrid är säkert fortfarande konceptet som gäller.

Ammoniak var dock något nytt även för mig. Att bönderna själv kan producera sitt bränsle är dock inget nytt, det har de gjort länge. Raps istället för diesel, etanol istället för bensin, biogas istället för både bensin och diesel så ammoniak blir ytterligare ett i raden av bränsle som jordbruket själv kan producera.
Citera
2023-10-28, 23:14
Medlem
Bara rökridå för att försöka framstå som nåt annat än de stofiler de börjar förstå att de är.

Vi som kör elbil saknar inte macken, att uppföra nya mackar med ammoniak kommer inte locka många.
Citera
2023-10-28, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Ingen kritik/nackdel/invändning alls? Då blir jag misstänksam
Ammoniak är väldigt giftigt och har låg energidensitet.
Citera
2023-10-28, 23:30
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neflu
Toyota har hamnat på efterkälken vad gäller elbilar. De valde fel och satsade på vätgas. Därför släpper de en massa nyheter om solid state-batterier som alltid är några år framåt. Och nu denna... Allt för att fördröja övergången till elbilar tills de kommer ikapp.
Haha ja. det verkar dessutom som om de envist håller fast vid dårskapen dessutom. Nye ceo'n kommer från diselavdelningen så jag räknar inte med någon kursändring än på ett tag.

Nu verkar det dessutom komma billiga elbilar. Nissan sakura (ersätter leaf) kostar 17,000 Euro i japan. Och då är den ändå tillverkad i japan (och borde tillverkas någon annanstans för att pressa priset). Ännu mer imponerad är jag av citroen c3 E som kommer att börja säljas för 23,500 euro.

Det känns som om Toyota kommer att bli nästa kodak (samtidigt tror jag att staten kommer att gå in och rädda Toyota, Japan är mer beroende av sin bilindustri än tom tyskarna).
Senast redigerad av kyrkstocken 2023-10-28 kl. 23:32.
Citera
2023-10-28, 23:48
Medlem
Ammoniak har hälften av energidensiteten jämfört med bensin.
Kommer dessutom att ge ökade utsläpp av kväveoxider, även det är en växthusgas.
Kväveoxiderna är betydligt mer stabila i atmosfären än t.ex. co2 och därmed "värre".

- Vad mer har Toyota?
- Och varför en carnot motor?
Citera
2023-10-28, 23:52
Medlem
700bars tryck, rätt under sätet. Inget kan gå fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem