Citat:
Ursprungligen postat av
Wrossmol
Han Kang kände jag inte till faktiskt. Inte läst något av henne. Men jag gillar att det är en helt okänd författare. Många kan bli galna när de inte allaredan känner till ett nytt namn. Varför skulle de kunna känna till alla världens bästa författare? Såg några klipp och artiklar, och hon verkar helt klart vara intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av
att
Inte jämfört med Pynchon, Atwood, Rushdie och andra som varit aktuella i spekulationerna. Jag kan inte påminna mig att jag hört talas om henne tidigare.
De ljumna reaktionerna beror snarare på att hon är för känd bland fel folk och har varit det för länge.
Han Kangs böcker och i synnerhet Vegetarianen var för ett antal år sedan en identitetsmarkör bland icke litteraturintresserade byråkrattanter och liknande. Man läste henne och rekommenderade henne till varandra för att visa att man var en i gänget. Till saken hör då också att det är ganska hög omsättning på den här typen av gruppmarkörer, man gick snabbt vidare till något annat.
Att hylla Han Kang idag kan alltså uppfattas som att man dels vill ingå i en grupp som få annars vill förknippas med - och därtill som att man är för sent ute även med sitt försök att göra det. Man kan framstå som någon som inte ens lyckas hänga med i töntgängets markörskiften.
Det finns såklart flera lager av fånighet i det här; det är fånigt att störa sig på det hela också, och så fort tillräckligt lång tid har passerat kommer det sluta att betyda något. Men något säger det om Svenska Akademien om det faktiskt går att misstänka att den består av folk som vill men inte lyckas följa med i litteratursnacket bland handläggare och personalchefer. Med invalen under de senaste åren går det inte helt att utesluta att det numera finns sådana inslag bland ledamöterna.
Påminner om valet av Kazuo Ishiguro som har en liknande historik.