2024-10-11, 00:19
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erimsund
Det är en jättekänd författare.
Ok men för mig var hon okänd. Och inte läst heller något av henne. Och tror att många faktiskt inte hört talas om henne. Framförallt för de som inte är 100 procent insatta på litteratur. I Sverige inte så känd, men internationellt är hon det.
Citera
2024-10-11, 00:26
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Särskilt sannolikt att hon hunnit läsa in sig på hela författarskapet?

Av Han Kangs typ 15 böcker är det väl bara sex som är översatta till något västerländskt språk överhuvudtaget? Så om inte Abdollahi är en stjärna på koreanska, så känns det som en lite hastigt dragen slutsats.
Citera
2024-10-11, 04:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Wrossmol
Ok men för mig var hon okänd. Och inte läst heller något av henne. Och tror att många faktiskt inte hört talas om henne. Framförallt för de som inte är 100 procent insatta på litteratur. I Sverige inte så känd, men internationellt är hon det.

Nej, är man inte läskunnig så kanske man inte har läst Hang Kang
Citera
2024-10-11, 04:39
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard

Aha, jag förstår. alla som är läskunniga måste ha läst Han Kang?? och om man inte vet vad författaren som fick Nobelpriset heter så är man kanske inte så speciellt kunnig inom litteratur. (Hon heter Han Kang). men ni kanske inte är så läskunnig.
Senast redigerad av Wrossmol 2024-10-11 kl. 05:00.
Citera
2024-10-11, 04:45
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Och om man inte kan skriva och stava så har man kanske inte heller läst Han Kang? Jag ser att du inte ens vet vad hon heter, hon heter inte Hang Kang, hon heter Han Kang!! så då känner ni nog inte till henne överhuvudtaget ..
kanske
Senast redigerad av Wrossmol 2024-10-11 kl. 05:35.
Citera
2024-10-11, 07:17
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Inte jämfört med Pynchon, Atwood, Rushdie och andra som varit aktuella i spekulationerna. Jag kan inte påminna mig att jag hört talas om henne tidigare.
Haha, jodå, det har du, att! Hon var svaret i frågesporten i litteraturforumet för bara några gånger sedan!

Förresten, kul (?) skvaller: En av akademiledamöterna lajkade ett inlägg på instagram som jag skrev om en av hennes böcker i somras. (Alltså - jag både skrev det och han lajkade det i somras.)
Senast redigerad av cleolina 2024-10-11 kl. 07:20.
Citera
2024-10-11, 09:21
Medlem
Komiskt att 3 kompisar sågar Kang i olika medier. Victor Malm i Expressen, Lyra Ekström i SVT och Mikaela Blomqvist i SvD. De båda tjejerna har ju dessutom på sin höjd läst en enstaka bok av vinnaren, men mer behövs tydligen inte för att avfärda årets vinnare.

Veteranen Ingrid Elam kan kosta på sig att vara mer positiv eftersom hon inte har något behov av att, likt sina yngre konkurrenter, bygga något slags hipp litteratursågarpersona.
Citera
2024-10-11, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Hur uttalas det i Gorea?

https://www.youtube.com/watch?v=93IMozPkawQ
Citera
2024-10-11, 10:31
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Av Han Kangs typ 15 böcker är det väl bara sex som är översatta till något västerländskt språk överhuvudtaget? Så om inte Abdollahi är en stjärna på koreanska, så känns det som en lite hastigt dragen slutsats.

Kan väl köra en google translate på någon sammanfattning eller Wikipedia-artikel?
Sparar tid!
Citera
2024-10-11, 11:34
Medlem
det är väl bara det gamla vanliga: mediokra kritiker som vill positionera sig mot vad de uppfattar som middlebrow och utan "tyngd" (vad det senare är är såklart totalt oklart - kan ni ens föreställa er motsvarande kritik inom samtidskonsten?). det blir jätteviktigt när den egna litteratursmaken inte skiljer sig så mycket från någon annan kritikers, och man egentligen bara förespråkar reproduktionen av litteraturen som ett slags kognitiv minigolf för spirituellt utsvultna bildade tanter (av alla kön och åldrar).
Senast redigerad av DaVinci 2024-10-11 kl. 12:24.
Citera
2024-10-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt

Man får anta att Nobelkommittén har lektörer som kan koreanska.
All right, jag har faktiskt inte läst Han Kang. Det är tänkbart att hon inte är något vidare. Men de sedvanliga sågningarna av pristagaren är mest ett sätt att visa sig på styva linan.

Mats Kolmisoppi i gp idag kallar det "småborgerlig ersatzlitteratur" - efter att ha läst en och en halv bok, så vitt man förstår. Det är för enkelt att snabbt positionera sig. Ganska tröttsamt.
Citera
2024-10-11, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Mats Kolmisoppi i gp idag kallar det "småborgerlig ersatzlitteratur" - efter att ha läst en och en halv bok, så vitt man förstår. Det är för enkelt att snabbt positionera sig. Ganska tröttsamt.

"småborgerlig ersatzlitteratur" är väl runt 99.99 % av den samlade svenska litteraturproduktionen? dessa filurer tycker ju normalt att det är väldigt spännande.
Senast redigerad av DaVinci 2024-10-11 kl. 13:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in