2023-11-04, 22:27
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhellacopter
Nej jag är inte jude. Men Judeen betyder judarnas land. Sedan bytte Romarna namn på Judeen till Palestina. Det finns inga Palestinier. De är araber och inget annat. Hade du läst historia så hade du vetat det. Ingen vill ha araber. Inte ens araberna själva.
Man kan inte få ett land pga religion. Vart fan har du studerat? Hur tänker du liksom?
Kan jag bli jude och ha rätt till mark i Palestina?
Citera
2023-11-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Man kan inte få ett land pga religion. Vart fan har du studerat? Hur tänker du liksom?

Du kan aldrig bli jude om din mor inte är det. Är väl sedan gammalt hehe

Men du kan bekänna dig till Islam och bli Palestiner.
Citera
2023-11-04, 22:36
Medlem
Juden tar hand om muslimerna på enda rätta sättet. Dom vet hur förrädiska och farliga muslimer är. Bomba på bara
Citera
2023-11-04, 22:37
Medlem
Sidhellacopters avatar
Citat:

Vad dillar du om? Jag är van vid att prata med normalbegåvade människor. Är du utvecklingsstörd?
Judarna bodde i Judeen. Det betyder Judarnas land. Det finns inga Palestinier. Möjligen kan Italienare kalla sig Palestinier eftersom Syria Palestina är en romersk provins. Resten får du läsa i en bok. Och är du arab så kan du möjligen inte läsa. Men då är du ändå obildbar.
Senast redigerad av Sidhellacopter 2023-11-04 kl. 22:39.
Citera
2023-11-04, 22:43
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag gjorde GU på stadsskytte. Vi samverkade med både mek och pansar. Det blev alltid cirkus och nederlag när de initialt ryckte fram som lätta brigaden på Krim. Funkar bra i terränglådan men väldigt illa i Sthlm city eftersom man blir för utsträckt på nolltid och sedan avskuren och nedkämpad. När de hade lärt sig att samverka med oss och i huvudsak ge understöd till skyttets framryckning så gick det oftast mycket bra. Får medge att det var kul att vara b-styrka mot mek i SiB. Det var dock mindre kul att som infanterist vara b-styrka mot pansar/mek i småbruten terräng.. Inte bli kul att bli jagad av pansar ens på övning. 😆

Japp, vi hade slutövningen mot statskytteförband i centrala Malmö (Limhamn). Var alltid sjukt imponerad över drillningen och den skicklighet som fanns i urförandet även om vi inte var dåliga på något sätt. Blir sjukt mycket drillning i statsterräng även för psk då det är ansett som stridsfordonens svaga punkt. Dock insåg vi precis som du nämner att i öppen terräng/småbruten avslutade vi jägarnas+infanteristernas karriärer (hade varit nedgrävda hela natten för att bli utslagna direkt vid framryckning). 😆

Citat:
Jag fattar varför det där sättet att strida är svårt för pansar och mek eftersom de är skolade och organiserade för att gå på offensivt och kringgå och gå på igen. SiB är mer metodiskt tills man gör inbrytning och då är det offensivt för hela slanten men bara i anfallsmålet, sedan säkrar man. Två väldigt olika filosofier.

Det är svårt eftersom du hela tiden måste hålla plutonen du strider med under förbindelse och även konstant måste koordinera lägesrapporter med vagnen. Det är metodiskt på gränsen till statiskt. Där upplevde jag SiB som mer friare att agera vilket gjorde det väldigt svårt att strida mot (men det var en observation).

Citat:
Kan tänka mig att Israels pansar och mekförband, som jag tror är vad vi ser, inte direkt är utbildade för SiB utan för att utföra manöverkrigföring i öppen terräng (vilket IDF varit oerhört bra på). Då blir det kanske så där lite utspritt med en stridsvagn här och ett pansarskyttefordon där och att alla sitter och trycker i fordonen och inte vill sticka ut huvudet.

Då kan det bli väldigt tufft att säkra Gaza på den korta tidsrymden man tänkt sig. Det är det här Hamas vill att leka gerilla och ett undvika scenario 101 för alla förband. Får se hur det går.
Citera
2023-11-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhellacopter
Läs på. Palestinier är inget folk. De kan möjligen kallas Filisteer. Men de är araber inget annat. Det finns en massa arabländer. Flytta dem dit.

Ännu mer nu när var och varannan arab kallar sig palestinier. Många är från Libanon och Egypten.
Citera
2023-11-04, 22:47
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtickare
Ok där ser jag. Ja det va nog bokstavstroende som irrbillat mig då. Erkännet mitt missförstånd.
Dom flesta judar har inget genetiskt med dom judar som bodde i judeen eller dom som tågade ut ur Egypten. Dom som lever nu i Israel är till 75 % konverterade judar. Sen om deras far far fars far konvertera på 1600 talet ger dom inte rätt till en geografisk del i arabien. Det är sjukt att det blev så här för att koloniägare tror sig kunna göra vad som helst med sin koloni. Israel ska ligga i Tyskland om man ska ge judarna ett land pga av sitt lidande. Vill man hävda att judarna har rätt till Palestina så anser jag att man har fel. Deras ockupation är lika olaglig som Rysslands i Ukraina men narrativet är inte att man ska följa lagen utan USA är lagen och Israel har ingen lag att följa, men, det är fel.
Senast redigerad av Jagduvidom 2023-11-04 kl. 22:49.
Citera
2023-11-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekonserv
Om Israel möter typ Ryssland ja, men inte när de möter något uland.

Haha du får det och låta som att Israel inte har verktyg. USA skickade upp 2 drönare för att scanna av området. Även Israels drönare har varit uppe i södra Gaza.

Och nej Hezbollah är (tyvärr) sämre än vad man trodde. Israel körde några airstrikes på viktiga platser som gjorde att dem tappade mycket.

Israel är en av dem främsta på vapentekonologi och många experter här på Flashback sa att "det är kört om Israel går in i Gaza, det kommer kosta dem otroligt mycket".
Jag måste säga att det gick precis som jag sa tidigt i tråden, de går in, tar viktiga positioner sen arbetar sig inåt. Precis så sker nu, dock lättare än vad jag trodde.

De har tränat i en uppbyggd stadsmiljö i öknen. Skall efterlikna stadsmiljön i Gaza. Sök på Youtube.
Citera
2023-11-04, 22:49
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Tror för min del Israel är på väg att misslyckas genom att jag tror palestinernas vänner kommer ställa sig utanför och bara skramla med vapen och hojta Allah u Akbar på sedvanligt sätt. Dessa Muslimska Brödraskapet och deras kompisar har gjort bort sig för mycket och gissningsvis låter man dem slaktas.

Israel och USA har gjort en missbedömning - jag tror inte ett storkrig mot Iran kommer. Däremot tror jag Brics kommer stärkas.

Tror = hoppas för min del men hur jag än vrider och vänder kan jag inte se min bedömning oklok. Jag hoppas detta krig banar väg för mer fred i mellanöstern och de enar sig mot västerlandet.

Har inte Israel redan nu visat intresse för Brics?

Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Israel har lyckats med konststycket att ena sunni och shia. Det här skall bli intressant att se. Tredje världskriget blir mer och mer sannolikt enligt flera insatta bedömare.

Betydligt bättre WW3 startar på Västbanken än i Ukraina för Sveriges del. Håll tummarna för det nu alla svenskar.
Citera
2023-11-04, 22:54
Medlem
Citat:
Dom flesta judar har inget genetiskt med dom judar som bodd i judeen eller dom som tågade ut Egypten. Dom som lever nu i Israel är till 75 % konverterade judar. Sen om deras far far fars far konvertera på 1600 talet ger dom inte rätt till en geografisk del i arabien. Det är sjukt att det blev så här för att koloniägare tror sig kunna göra vad som helst med sin koloni. Israel ska ligga i Tyskland om man ska ge judarna ett land pga av sitt lidande. Vill man hävda att judarna har rätt till Palestina så anser jag att man har fel. Deras ockupation är lika olaglig som Rysslands i Ukraina men narrativet är inte att man ska följa lagen utan USA är lagen och Israel har ingen lag att följa, men, det är fel.

Sionister menar du? Men ja.

Ähh jag är bara fett trött på allt jävla jidder. Men vem ska få bo där i området? Vore bättre om de alla bara gjorde fina saker. Därför är min ståndpunkt alltid: Fuck Religion!

Fan denna konflikt är helt jävla körd i minst 3 generationer framåt nu utan någon lösning pga hat.

3 generationer till!
Citera
2023-11-04, 23:09
Medlem
bulletproofsouls avatar
Någonting stort brinner mycket och länge i Gaza just nu. En förmodad bränsledepå för Hamas som inte borde finnas eftersom civilbefolkningen haft dåligt med bränsle och bensin i många år. De har brunnit i ca 30-40 min nu med enorma lågor.

https://www.youtube.com/watch?v=0GlxTPe2r4k

Det är alltså en vattentorn eller ett vatten vattenverk som bombats enligt Al Jazeera. Vattnet där verkar väldigt lättantändligt ungefär som diesel eller bensin...
Senast redigerad av bulletproofsoul 2023-11-04 kl. 23:16.
Citera
2023-11-04, 23:10
Medlem
Det finns inget bra av krig

ingen kommer vinna något på detta kriget. Hamas är de stora förlorarna som utsätter så många civila palestinier för detta våld, de visste såklart att deras våld skulle leda till detta. Israel är också förlorare med sina stora hämndattacker som drabbar så många civila

Inget bra kommer av detta krig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in