Citat:
Ursprungligen postat av
MrEGrey
Jag gjorde GU på stadsskytte. Vi samverkade med både mek och pansar. Det blev alltid cirkus och nederlag när de initialt ryckte fram som lätta brigaden på Krim. Funkar bra i terränglådan men väldigt illa i Sthlm city eftersom man blir för utsträckt på nolltid och sedan avskuren och nedkämpad. När de hade lärt sig att samverka med oss och i huvudsak ge understöd till skyttets framryckning så gick det oftast mycket bra. Får medge att det var kul att vara b-styrka mot mek i SiB. Det var dock mindre kul att som infanterist vara b-styrka mot pansar/mek i småbruten terräng.. Inte bli kul att bli jagad av pansar ens på övning. 😆
Japp, vi hade slutövningen mot statskytteförband i centrala Malmö (Limhamn). Var alltid sjukt imponerad över drillningen och den skicklighet som fanns i urförandet även om vi inte var dåliga på något sätt. Blir sjukt mycket drillning i statsterräng även för psk då det är ansett som stridsfordonens svaga punkt. Dock insåg vi precis som du nämner att i öppen terräng/småbruten avslutade vi jägarnas+infanteristernas karriärer (hade varit nedgrävda hela natten för att bli utslagna direkt vid framryckning). 😆
Citat:
Jag fattar varför det där sättet att strida är svårt för pansar och mek eftersom de är skolade och organiserade för att gå på offensivt och kringgå och gå på igen. SiB är mer metodiskt tills man gör inbrytning och då är det offensivt för hela slanten men bara i anfallsmålet, sedan säkrar man. Två väldigt olika filosofier.
Det är svårt eftersom du hela tiden måste hålla plutonen du strider med under förbindelse och även konstant måste koordinera lägesrapporter med vagnen. Det är metodiskt på gränsen till statiskt. Där upplevde jag SiB som mer friare att agera vilket gjorde det väldigt svårt att strida mot (men det var en observation).
Citat:
Kan tänka mig att Israels pansar och mekförband, som jag tror är vad vi ser, inte direkt är utbildade för SiB utan för att utföra manöverkrigföring i öppen terräng (vilket IDF varit oerhört bra på). Då blir det kanske så där lite utspritt med en stridsvagn här och ett pansarskyttefordon där och att alla sitter och trycker i fordonen och inte vill sticka ut huvudet.
Då kan det bli väldigt tufft att säkra Gaza på den korta tidsrymden man tänkt sig. Det är det här Hamas vill att leka gerilla och ett undvika scenario 101 för alla förband. Får se hur det går.