Vilken version har TS tankat hem? Du behöver ha en tom 16 GB USB Sticka och programmet Rufus på en windows dator.
1) Ladda hem openSuSE Leap som har lång tids support. (
https://get.opensuse.org/leap/15.5/#download )
2) Kör programmet rufus , så kommer rufus bygga en boot usb sticka åt dej.
På det flesta datorer trycker man F12 eller ESC om det är HP ,där kan du väljka boot device.
Testade openSuSE i en VBOX häromdagen....
Citat:
Ursprungligen postat av
Brodrude
Om du kör med så gammal dator och kör med CD läsare så misstänker jag att ditt moderkort är så gammalt att der OS du försöker installera antingen är för ny helt enkelt. Du kanske har en processor som bara stödjer 32 bitars os men försöker med 64, ja då kan det aldrig fungera.
Ledtråd moderkortet stödjer bara 4GB ram, har du haft nått Windows på datorn innan så har den envist visat 3.8 GB ram... Det är max vad Windows 32 bitars klarar av. Stämmer detta ? Du kan därför prova att leta upp en Linux 32 bitars i stället har du tur så kan det hosta i gång då.
Eller så var det det jag skrev innan, Din dator hittar inte SSD och din SSD är ny. Du var lite kryptisk och fåordig så jag gissar grovt.
Att CPU skulle vara 32 bitars kan vi nog utesluta. Om det inte är en atom väldig lågpris cpu som celeron. AMD 64 bitars kom redan runt 2004. Det har varit 64 bitars dom senaste 15 år åren på CPU sidan.
Det finns väl väldig få distar som kompileras för 386. En jag kände han skulle köra Debian på en 486, han fick gå tillbaka till Debian 4 för att den skulle fungera på en 486.