• 1
  • 2
2023-10-21, 11:51
Medlem
Jag tog hem skivavbildning och brände den, men jaf får inte den att autostarta. vad gör jag för fel?
Citera
2023-10-21, 11:57
Medlem
Har du lagt i skivan åt rätt håll i mugghållaren?

Har du tagit hem en bootbar version?
Har du bränt den så att skivan kan boota?
Citera
2023-10-21, 12:46
Medlem
Diskmaskinwen står på 60C bör räcka..eller
kunde iinte se om det v<ar en bootbar vertion, lite osäker på hur jag gör med brännar proget. får kolla det

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Har du lagt i skivan åt rätt håll i mugghållaren?

Har du tagit hem en bootbar version?
Har du bränt den så att skivan kan boota?
Citera
2023-10-21, 13:03
Medlem
Varför kör du inte från en usb sticka
Citera
2023-10-22, 02:16
Medlem
Kackotopis avatar
Peppra på: F1, F2, F8, F10, F11 eller F12 när du startar datorn. Allt hänger på vilken BIOS du har.
Citera
2023-10-22, 14:45
Medlem
Vad är det du har för grejer då. vad är det för moderkort/laptop?

vad ska du installera den på för något.

jag var tvungen att väcka mina SSD som jag köpte senaste märkte jag. På min MAC så fixade MAC os allt på egen hand.

PÅ min supergammal eee så ville inte SSD synas alls varken i VIN10 s verktyg eller LINUX. Man såg den inte i i BIOS.

jag satte den i en Separat SSD vagga... Så att man har den som extern disk med USB kabel och via vanliga Stationära med Windows 10. med verktyget Diskverktyg... Där såg jag disken och kunde aktivera disken.

Sen efter det in med SSD i eee laptopen. Då såg man disken i BIOS och kunde med linux mint verktyg formatera... Sen var det som det ska vara.

Är det så? kanske du har en helt ny SSD kanske ?
Citera
2023-10-22, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Varför kör du inte från en usb sticka

undrar jag också, men kan kanske kör med egna påhittade namn på grejerna . Det han menar är kanske att han har Mountat på USB ?
Citera
2023-10-22, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thermoskydd
Jag tog hem skivavbildning och brände den, men jaf får inte den att autostarta. vad gör jag för fel?

Om du kör med så gammal dator och kör med CD läsare så misstänker jag att ditt moderkort är så gammalt att der OS du försöker installera antingen är för ny helt enkelt. Du kanske har en processor som bara stödjer 32 bitars os men försöker med 64, ja då kan det aldrig fungera.

Ledtråd moderkortet stödjer bara 4GB ram, har du haft nått Windows på datorn innan så har den envist visat 3.8 GB ram... Det är max vad Windows 32 bitars klarar av. Stämmer detta ? Du kan därför prova att leta upp en Linux 32 bitars i stället har du tur så kan det hosta i gång då.

Eller så var det det jag skrev innan, Din dator hittar inte SSD och din SSD är ny. Du var lite kryptisk och fåordig så jag gissar grovt.
Citera
2023-10-22, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thermoskydd

Förlåt för tidigare svammel , är lite trött... Aha. Om jag tolkar dig rätt.

Det är inte ISO du ska lägga på mediat du har.

Du ska mounta ISO med ett verktyg. balenaEtcher förlagsvis om du har Windows så ladda hem det programmet., verkar vara allmänt förekommande i dag.

Starta balenaEtcher och gör som det står där i det programmet. Eller nått annat program som kan Mounta ISO om du har annat OS. Och så använder vi USB va eller hur Eller vad är det för gammalt härke du försöker få i gång ? man blir ju nyfiken.
Citera
2023-10-22, 18:12
Bannlyst
Vilken version har TS tankat hem? Du behöver ha en tom 16 GB USB Sticka och programmet Rufus på en windows dator.

1) Ladda hem openSuSE Leap som har lång tids support. ( https://get.opensuse.org/leap/15.5/#download )
2) Kör programmet rufus , så kommer rufus bygga en boot usb sticka åt dej.

På det flesta datorer trycker man F12 eller ESC om det är HP ,där kan du väljka boot device.

Testade openSuSE i en VBOX häromdagen....

Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Om du kör med så gammal dator och kör med CD läsare så misstänker jag att ditt moderkort är så gammalt att der OS du försöker installera antingen är för ny helt enkelt. Du kanske har en processor som bara stödjer 32 bitars os men försöker med 64, ja då kan det aldrig fungera.

Ledtråd moderkortet stödjer bara 4GB ram, har du haft nått Windows på datorn innan så har den envist visat 3.8 GB ram... Det är max vad Windows 32 bitars klarar av. Stämmer detta ? Du kan därför prova att leta upp en Linux 32 bitars i stället har du tur så kan det hosta i gång då.

Eller så var det det jag skrev innan, Din dator hittar inte SSD och din SSD är ny. Du var lite kryptisk och fåordig så jag gissar grovt.

Att CPU skulle vara 32 bitars kan vi nog utesluta. Om det inte är en atom väldig lågpris cpu som celeron. AMD 64 bitars kom redan runt 2004. Det har varit 64 bitars dom senaste 15 år åren på CPU sidan.

Det finns väl väldig få distar som kompileras för 386. En jag kände han skulle köra Debian på en 486, han fick gå tillbaka till Debian 4 för att den skulle fungera på en 486.
Senast redigerad av 31G350125 2023-10-22 kl. 18:18.
Citera
2023-10-22, 18:27
Medlem
Mina två gissningar är att antingen så har du bränt ISO-filen direkt till skivan, vilket gör att du nu har en CD/DVD-skiva med en enorm fil, eller så har du inte sagt till din dator att starta från skivan du bränt.

Om du har någon annan dator med Linux kan du använda tex K3B för att bränna skivan. K3B brukar varna om man försöker bränna en ISO-fil till disk utan att göra det på "rätt" sätt.
Citera
2023-11-03, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Förlåt för tidigare svammel , är lite trött... Aha. Om jag tolkar dig rätt.

Det är inte ISO du ska lägga på mediat du har.

Du ska mounta ISO med ett verktyg. balenaEtcher förlagsvis om du har Windows så ladda hem det programmet., verkar vara allmänt förekommande i dag.

Starta balenaEtcher och gör som det står där i det programmet. Eller nått annat program som kan Mounta ISO om du har annat OS. Och så använder vi USB va eller hur Eller vad är det för gammalt härke du försöker få i gång ? man blir ju nyfiken.

Har en ISO ver som jag vill göra bootbar med verktyget balenaEtcher , har provat ca 6 ggr att få det att funka men det går bara inte att inst SUSE. mina kunskaper inom linux är mkt begränsade men har kört lite Red Hat för ca 15 år sedan och då var det bara att db på en icon så var allt igång
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in