• 1
  • 2
2023-11-03, 08:58
Medlem
Du vet hur man hjälper en komplett nybörjare tack

Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Vilken version har TS tankat hem? Du behöver ha en tom 16 GB USB Sticka och programmet Rufus på en windows dator.

1) Ladda hem openSuSE Leap som har lång tids support. ( https://get.opensuse.org/leap/15.5/#download )
2) Kör programmet rufus , så kommer rufus bygga en boot usb sticka åt dej.

På det flesta datorer trycker man F12 eller ESC om det är HP ,där kan du väljka boot device.

Testade openSuSE i en VBOX häromdagen....

Att CPU skulle vara 32 bitars kan vi nog utesluta. Om det inte är en atom väldig lågpris cpu som celeron. AMD 64 bitars kom redan runt 2004. Det har varit 64 bitars dom senaste 15 år åren på CPU sidan.

Det finns väl väldig få distar som kompileras för 386. En jag kände han skulle köra Debian på en 486, han fick gå tillbaka till Debian 4 för att den skulle fungera på en 486.
Citera
2023-11-03, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thermoskydd
Har en ISO ver som jag vill göra bootbar med verktyget balenaEtcher , har provat ca 6 ggr att få det att funka men det går bara inte att inst SUSE. mina kunskaper inom linux är mkt begränsade men har kört lite Red Hat för ca 15 år sedan och då var det bara att db på en icon så var allt igång

Vad får du för resultat med balenaEtcher? Du har uppenbarligen en fungerande dator, så använd den för att undersöka innehåller i USB-minnet du använder. Om det finns bara en fil där har du gjort fel. Om du har gjort rätt skall det finnas ett antal filer, med mappar med ännu fler filer i sig.

Det finns en möjlighet att Windows inte kan läsa ett "rätt" behandlat USB-minne. Men i så fall tror jag att Windows kommer att föreslå att du formaterar minnet.

I övrigt gäller bara att se till att datorn bootar från USB-minnet. Hur du gör det beror på vilken dator du har. Leta efter något i stil med "change boot order" plus din dators modellnamn. Det kan funka med "enter BIOS" plus modellnamnet.
Citera
2023-11-03, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thermoskydd
Har en ISO ver som jag vill göra bootbar med verktyget balenaEtcher , har provat ca 6 ggr att få det att funka men det går bara inte att inst SUSE. mina kunskaper inom linux är mkt begränsade men har kört lite Red Hat för ca 15 år sedan och då var det bara att db på en icon så var allt igång

Ock du kan inte tala om vart eller vad det är som inte fungerar !!! Hur ska någon kunna gissa,. Typ ja du har väl ingen ström då. Ring till elbolaget och be dom byta proppskåp.

Egentligen borde jag inte skriva som är så vaga men.
Men om det nu inte fungerar , Byt balenaEtcher till något annat och se om det funkar.

Om inte det fungerar, prova nån valigare som Mint eller Ubuntu bara för att se om det fungerar. Om det inte fungerar då så ar det antingen du som inte vet hur och vad du gör helt enkelt.

Förutser ju att man kan tala om att man ställt botodning minst och tja att installationen hostat i gång eller vad !!! ??? Ser du ens enheten och var ser du det? Ska jag fråga allt 20 grejer så blir det här ju , Svårt och det blir för mycket att skiva. har varken ork eller tid. Jag har bättre saker för mig.

Förslagsvis svara på det som folk frågat om i tråden, annars så är ju det här väldigt lönlöst.
Senast redigerad av Brodrude 2023-11-03 kl. 13:24.
Citera
2023-12-25, 10:43
Medlem
J adet var emn bra poäng kanske ska förklara vad det är som inte funkar.
Har gjort en bootbar USB, och lägger över Ubuntu 23 och den verkar fungera, sätterin USB i den datorn som jag vill ha Linux på. Och sen står den där ca 2-3 minoc gör något, sen kommer wind in och bootar upp.
Har funderat på om det kan vara mån exemplar på USB, då den bara kan lagdra max 32 Gig fast det är ett 64. Ibland blir det bara 8 gig så det verkar som att USB är defekt Om det är defekt och att det inte kan lokalisera alla gig kan det även påverka bootningen på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Ock du kan inte tala om vart eller vad det är som inte fungerar !!! Hur ska någon kunna gissa,. Typ ja du har väl ingen ström då. Ring till elbolaget och be dom byta proppskåp.

Egentligen borde jag inte skriva som är så vaga men.
Men om det nu inte fungerar , Byt balenaEtcher till något annat och se om det funkar.

Om inte det fungerar, prova nån valigare som Mint eller Ubuntu bara för att se om det fungerar. Om det inte fungerar då så ar det antingen du som inte vet hur och vad du gör helt enkelt.

Förutser ju att man kan tala om att man ställt botodning minst och tja att installationen hostat i gång eller vad !!! ??? Ser du ens enheten och var ser du det? Ska jag fråga allt 20 grejer så blir det här ju , Svårt och det blir för mycket att skiva. har varken ork eller tid. Jag har bättre saker för mig.

Förslagsvis svara på det som folk frågat om i tråden, annars så är ju det här väldigt lönlöst.
Citera
2023-12-25, 11:08
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Du måste in i UEFI/BIOS idag och se till att moderkortet inte letar efter en EFI bootloader signerad av Microsoft och vägrar boota annars.

Heter olika saker på olika moderkort, själva funktionen secureboot (som är microsofts) är beroende av den, men det är inte den i sig.

Suse är f.ö ett jäkla udda distroval som desktop os då du kommer att hitta väldigt få guider, tutorials mm för det.
Citera
2023-12-25, 19:09
Medlem
Vill du köra Suse finns det datorer som är certifierade för det, annars finns det ingen mening att köra Suse. Kör du Suse på en ocertiferad dator funger inte krypteringen.
Citera
2023-12-26, 05:05
Bannlyst
SuSE var en bra distrubtion då man fortfarande köpte boxar, då fick man väldig mycket för pengarna. Men idag är ubuntu är bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in