• 1
  • 2
2023-10-20, 12:02
Bannlyst
Den här tråden handlar enbart om fira Jul med mat i förväg hemma !

Ej julbord ute med företag och liknande. Ta det i annan tråd vänligen.

Nu diskuterar vi endast förfirande av jul med julmat Endast hemma.

Företag har ju Julbord, vissa går på flera.
Men dom har jag inte tyckt om, de är för nära in på julen med. För mycket fylla med.

Vi håller oss till Hemma mys i denna tråden nu endast.

Min personliga förfirande av jul sker två gånger, 20/24e-10 och en sista 20/24e-11 alltså en månad innan julafton precis den sista.
Jag vill sen vänta en hel månad innan riktiga julen med all mat och annat som det innebär.

Förfira lite jul hemma är 10 eller max 15 rätter, av de normala 30-35st som man brukar ha på Julen.
D.V.S en kraftigt minskad julbord med mycket färre ingredienser till dessa förfiranden.
Som lite provsmak, försmak bara.

Nu i helgen ska jag fira lite jul hemma, vädret är skit, går inte gå ut. Snöblandat regn. Riktigt busväder.
Så tänker stanna hemma hela helgen, se filmer och äta god julmat.

Handlat nu

Julmust
Blandfärs till egna köttbullar
Prinskorv
Rödbetssallad
Brysselkål
Två olika sill
Varmrökt lax
Koka potatis
Skysås
Ägghalvor
Färdigköpt sylta

Har sedan innan senap, bröd, ost som blir ganska passande.

Så ett 10tal ingredienser endast. Vi blir 4 personer, eventuelt 5 vuxna, sen par barn

Det här kommer faktiskt bli trevligt och mysigt. Fast över hälften av ingredienserna till julbord saknas, det blir allt sen på julafton.
Men små förfira såhär är trevligt tycker jag hemma. Hoppas fler här på FB gillar det med

Alla rätter, det bästa väntar man ju till Julafton sen såklart med

Brukar göra detta 2x före julafton.
Ett litet förfirande som nu, slutet av Oktober 20e-24e
sen en gång till slutet av November typ 20e-24e
Det blir en hel månad innan julafton den sista förfirandet. Sen går man och längtar en helmånad
till den stora dagen med massor gott. Det mesta en klassisk julbord ska ha sen, jansson, skinka, M.M

Istället för att gå ut äta Julbord med företag strax innan jul, så tycker jag det här är mysigare och hemma är trevligare med anser jag.

Hur brukar ni göra där hemma?

Julbord ute med företag får ni diskutera i annan tråd vänligen.

Hur och när firar ni hemma? Vad har ni till bordet innan självaste julafton ?
Citera
2023-10-20, 12:06
När det börjar bli slutet av nov och under december kan jag köpa vörtbröd , dricka julmust och käka lite extra julskinka. Kanske köper en lussebulle eller två också . Mer än så brukar jag nog inte göra . Jo kanske dricka lite glögg och julöl men mer än så kan jag inte komma på.

edit sen så är det ju julbord på jobbet också .
Citera
2023-10-20, 12:13
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Inte än, mitten av Nov eller slutet av Nov är det dax för lite julmat
Citera
2023-10-20, 12:14
Medlem
Julbordet är ju som enormt och variationsrikt så det är väldigt synd att bara förlägga det till en endaste dag, man orkar ju dessutom knappt ens smaka på allt då.
Därför brukar jag redan i början av december laga rätter till vardags som traditionellt ingår i julbordet så man hinner med att äta samma sak iaf 2-3 gånger under december. När julen är passerad så är känslan att jag har fått tillräckligt. 2-3 julskinkor brukar hinnas med under december.
Citera
2023-10-20, 12:21
Medlem
pn222jws avatar
Senapssill.
Citera
2023-10-20, 12:27
Avstängd
Skysås? Har jag aldrig sett på nåt julbord.
Citera
2023-10-20, 12:45
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Lutfisk brukar vi äta nån kväll i veckan innan jul. Annars kommer tomteknäcket & Edamern fram i början på december.
Citera
2023-10-20, 13:08
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
När det börjar bli slutet av nov och under december kan jag köpa vörtbröd , dricka julmust och käka lite extra julskinka. Kanske köper en lussebulle eller två också . Mer än så brukar jag nog inte göra . Jo kanske dricka lite glögg och julöl men mer än så kan jag inte komma på.

edit sen så är det ju julbord på jobbet också .

Precis! Ungefär samma här!

Samt en och annan pepparkaka med ädelost.
Citera
2023-10-20, 13:13
Medlem
Brukar bli en och annan julmust, lussekatt, och pepparkaka före jul. Inte mer än så. Annars känns det ju lite som att öppna julklapparna före jul
Citera
2023-10-20, 14:56
Medlem
OneTaps avatar
för firar med lite kött bullar o prins korvar o jul groggar =) jul must o tequila e en klassiker
Citera
2023-10-20, 17:44
Medlem
Sladdarens avatar
Okokt Julskinka blire

Avsaltas i vatten pga rimmat

Sen in i ugnen sådär 6 timmar nåt tills rätt kärntemperatur

Kokt skinka går fet bort

Pulled julskinka funkar ochså före Jul, funkar som pizza topping ;-)

Otraditionell Janssons ochså före Jul, lägger i senap, lite paprikapure, finmixad svamp, örter, olika lök ja bara nåt som nytt samt är crazy shit för andra. Brukar kalla den Supermegamixtokig Janssons Frestelse

Samt som andra skrev att testa nåt nytt juligt godis, dricka eller bröd kex osv före Jul
Senast redigerad av Sladdaren 2023-10-20 kl. 17:48.
Citera
2023-10-20, 19:58
Medlem
oiiihs avatar
jag skiter i julen,det är bara en jevla dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in