2023-10-20, 20:14
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag köpte en julmust på willys förra veckan. Jag kallar inte det för att förfira.
Citera
2023-10-20, 22:04
Medlem
Jag köpte julmust i juni-juli, så den delen har jag redan klarat av.
Citera
2023-10-25, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av canadagoosis
Den här tråden handlar enbart om fira Jul med mat i förväg hemma !

Ej julbord ute med företag och liknande. Ta det i annan tråd vänligen.

Nu diskuterar vi endast förfirande av jul med julmat Endast hemma.

Företag har ju Julbord, vissa går på flera.
Men dom har jag inte tyckt om, de är för nära in på julen med. För mycket fylla med.

Vi håller oss till Hemma mys i denna tråden nu endast.

Min personliga förfirande av jul sker två gånger, 20/24e-10 och en sista 20/24e-11 alltså en månad innan julafton precis den sista.
Jag vill sen vänta en hel månad innan riktiga julen med all mat och annat som det innebär.

Förfira lite jul hemma är 10 eller max 15 rätter, av de normala 30-35st som man brukar ha på Julen.
D.V.S en kraftigt minskad julbord med mycket färre ingredienser till dessa förfiranden.
Som lite provsmak, försmak bara.

Nu i helgen ska jag fira lite jul hemma, vädret är skit, går inte gå ut. Snöblandat regn. Riktigt busväder.
Så tänker stanna hemma hela helgen, se filmer och äta god julmat.

Handlat nu

Julmust
Blandfärs till egna köttbullar
Prinskorv
Rödbetssallad
Brysselkål
Två olika sill
Varmrökt lax
Koka potatis
Skysås
Ägghalvor
Färdigköpt sylta

Har sedan innan senap, bröd, ost som blir ganska passande.

Så ett 10tal ingredienser endast. Vi blir 4 personer, eventuelt 5 vuxna, sen par barn

Det här kommer faktiskt bli trevligt och mysigt. Fast över hälften av ingredienserna till julbord saknas, det blir allt sen på julafton.
Men små förfira såhär är trevligt tycker jag hemma. Hoppas fler här på FB gillar det med

Alla rätter, det bästa väntar man ju till Julafton sen såklart med

Brukar göra detta 2x före julafton.
Ett litet förfirande som nu, slutet av Oktober 20e-24e
sen en gång till slutet av November typ 20e-24e
Det blir en hel månad innan julafton den sista förfirandet. Sen går man och längtar en helmånad
till den stora dagen med massor gott. Det mesta en klassisk julbord ska ha sen, jansson, skinka, M.M

Istället för att gå ut äta Julbord med företag strax innan jul, så tycker jag det här är mysigare och hemma är trevligare med anser jag.

Hur brukar ni göra där hemma?

Julbord ute med företag får ni diskutera i annan tråd vänligen.

Hur och när firar ni hemma? Vad har ni till bordet innan självaste julafton ?

Blir små förfira hemma i helgen som kommer nu, med samma ingredienser som du faktiskt exakt.
Så har vi gjort många år. Ibland byter vi koktpotatis mot potatisgratäng dock. Varierar år till år.
Vi gör en sås vi med, svagbrunsås på mjölk, buljong oxe rödvin flytande, ingen grädde i den.
Typ jul skysås, på självaste julafton har vi även spat som blir över ifrån julskinkan i såsen.
Då blir det äkta jul skysås ju. Men skinka och den riktiga julsåsen väntar vi med till 24e såklart
Vi har även lite glögg i vår julsås 24e. Fantastiskt, var poppi på 60-70talet, det är därifrån det kommer ifrån vissa håll i Sverige. Långt upp i norr blandannat.

Det finns olika julsåser
Vissa använder bara skyn ifrån julskinkan som sås med lite peppar och kanske en sked senap

Förstår inte folk som äter utan julskysås julmaten, det är ju ett måste till köttbullarna och prinskorven.
Citera
2023-10-25, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag köpte en julmust på willys förra veckan. Jag kallar inte det för att förfira.

Dricker stort glas Julmust nu dagligen en månad till, sen får jag lida en månad till julafton.
Det är inte förfira, när det inte finns några maträtter som hör julen till. Som det blir i helgen här
Citera
2023-10-25, 17:53
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luuugn
Äter du julgran?

:-D Den var bra ... Nån som har koll i övrigt ang konditorie bageri julgodis..
När brukar dessa gobitsställen köra igång med sina julnischer
Finns det nån förfirar tradition i det på vissa bagerier hos er ?

Sånt här liksom
https://www.ica.se/artikel/enkelt-julgodis/
Citera
2023-10-25, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
:-D Den var bra ... Nån som har koll i övrigt ang konditorie bageri julgodis..
När brukar dessa gobitsställen köra igång med sina julnischer
Finns det nån förfirar tradition i det på vissa bagerier hos er ?

Sånt här liksom
https://www.ica.se/artikel/enkelt-julgodis/

Jag är usel på sådant, då jag äter aldrig sötsaker nästan. Är salt/kött ätare.

Men jag vet att det här är Sveriges bästa och mest hyllade bagare.
Jag hade testat hans recept där utan tvekan om jag varit du

https://www.koket.se/julbaka-med-roy-fares-goda-recept

Han är stjärnkonditorn. Vunnit stora priser med

Fares har gått en 3-årig gymnasieutbildning på livsmedelsprogrammet i Örebro med inriktning bageri/konditor.[4] 2005 fick han sitt gesällbrev som konditor. Samma år vann han SM-guld för unga bagare och kom på tredje plats på EM för unga bagare.[5] Efter tävlingsframgångarna började Roy Fares jobba på det välrenommerade Tössebageriet i Stockholm.

2010 vann Fares tävlingen Årets konditor, som är Sveriges största tävling för professionella konditorer.[5]

Hösten 2012 släppte han sin första bok Sweet!,[6] inspirerad av svenska, franska och amerikanska desserter. 2013 medverkade han som en av tre domare i TV-programmet Dessertmästarna på Kanal 5 och släppte sin andra bakbok United States of Cakes.[7] Boken utsågs till världens bästa kokbok 2014 i kategorin amerikansk mat av Gourmand World Cookbook Awards.[8] Fares har även medverkat som konditor i tv-programmet Go'kväll i SVT 2011. Sedan 2013 är Fares en del av TV4:s matprogram Mitt Kök.[5]

År 2014 släppte Roy Fares sin tredje bok Delicious[9], en egen tolkning av den klassiska bakboken Sju sorters kakor. I april 2015 gjorde han debut som programledare när Kanal 5 sände tv-serien United States of Cakes, baserad på hans bok med samma namn.[10] År 2014 blev Roy Fares utnämnd till "Årets Chicaste" man av tidningen CHIC.[11] År 2016 blev Roy Fares utnämnd till "Årets bäst klädda man"[12] av tidningen Elle Sverige.

I september 2017 öppnade Roy Fares sitt första kafé tillsammans med Mattias Ljungberg. MR Cake är beläget i A house, före detta Arkitekturskolan, på Rådmansgatan 12 i Stockholm.[13]

Våren 2019 etablerade MR Cake sitt andra kafé vid stenpiren i Göteborg.
Senast redigerad av Luuugn 2023-10-25 kl. 19:47.
Citera
2023-10-25, 21:29
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jag är usel på sådant, då jag äter aldrig sötsaker nästan. Är salt/kött ätare.

Men jag vet att det här är Sveriges bästa och mest hyllade bagare.
Jag hade testat hans recept där utan tvekan om jag varit du

https://www.koket.se/julbaka-med-roy-fares-goda-recept

Han är stjärnkonditorn. Vunnit stora priser med

Fares har gått en 3-årig gymnasieutbildning på livsmedelsprogrammet i Örebro med inriktning bageri/konditor.[4] 2005 fick han sitt gesällbrev som konditor. Samma år vann han SM-guld för unga bagare och kom på tredje plats på EM för unga bagare.[5] Efter tävlingsframgångarna började Roy Fares jobba på det välrenommerade Tössebageriet i Stockholm.

2010 vann Fares tävlingen Årets konditor, som är Sveriges största tävling för professionella konditorer.[5]

Hösten 2012 släppte han sin första bok Sweet!,[6] inspirerad av svenska, franska och amerikanska desserter. 2013 medverkade han som en av tre domare i TV-programmet Dessertmästarna på Kanal 5 och släppte sin andra bakbok United States of Cakes.[7] Boken utsågs till världens bästa kokbok 2014 i kategorin amerikansk mat av Gourmand World Cookbook Awards.[8] Fares har även medverkat som konditor i tv-programmet Go'kväll i SVT 2011. Sedan 2013 är Fares en del av TV4:s matprogram Mitt Kök.[5]

År 2014 släppte Roy Fares sin tredje bok Delicious[9], en egen tolkning av den klassiska bakboken Sju sorters kakor. I april 2015 gjorde han debut som programledare när Kanal 5 sände tv-serien United States of Cakes, baserad på hans bok med samma namn.[10] År 2014 blev Roy Fares utnämnd till "Årets Chicaste" man av tidningen CHIC.[11] År 2016 blev Roy Fares utnämnd till "Årets bäst klädda man"[12] av tidningen Elle Sverige.

I september 2017 öppnade Roy Fares sitt första kafé tillsammans med Mattias Ljungberg. MR Cake är beläget i A house, före detta Arkitekturskolan, på Rådmansgatan 12 i Stockholm.[13]

Våren 2019 etablerade MR Cake sitt andra kafé vid stenpiren i Göteborg.

Jag äter inte godis speciellt ofta heller men tänkte mer på att testa nåt nytt som juliga godbitar och det räknas ju som bakverk. Jag skiljer mycket noga på godis och bakverk iaf och en pralin eller småplock av nåt gott och söt som nån bagare har knopat ihop kan nog ingen motstå om de fick det gratis. Det handlar ju om att äta med måtta och inte så ofta när det kommer till sånt här som alltid
Socker är ju ökänt för dess nackdelar

För vissa faller det sig naturligt att förtära med måtta, för andra blir det överkonsumtion.
Jag tillhör den som äter måttligt och jag avsåg aldrig att baka nåt själv utan bara köpa och prova några juliga godbitar på ett bageri som man kan rekommendera

Har i princip aldrig godbitar hemma i skafferiet
Citera
2023-10-25, 22:04
Bannlyst
Citat:
Jag äter inte godis speciellt ofta heller men tänkte mer på att testa nåt nytt som juliga godbitar och det räknas ju som bakverk. Jag skiljer mycket noga på godis och bakverk iaf och en pralin eller småplock av nåt gott och söt som nån bagare har knopat ihop kan nog ingen motstå om de fick det gratis. Det handlar ju om att äta med måtta och inte så ofta när det kommer till sånt här som alltid
Socker är ju ökänt för dess nackdelar

För vissa faller det sig naturligt att förtära med måtta, för andra blir det överkonsumtion.
Jag tillhör den som äter måttligt och jag avsåg aldrig att baka nåt själv utan bara köpa och prova några juliga godbitar på ett bageri som man kan rekommendera

Har i princip aldrig godbitar hemma i skafferiet

Är ledsen, men du hittar inget gott och värdigt där ute i vanliga ställen.
Min sambo är godbitsätare, vi har provat par julbakelser och julgodisar ifrån Ica, Coop. Och liknande.
De har varit värdelösa tycker vi båda.

Min sambo har bakat roy fares recept med 50% socker och 50% sockerströ (stevia) det har blivit riktigt gott, och inte lika äckligt som 100% socker.

Om du vägrar baka själv, då finns bara ett val kvar.
Sök och kolla vilka två Konditorer är bäst inom par mil där du bor.
Besök båda och provsmaka par bitar när julen närmar sig.
En av dom bör vara bra. Sen väljer du den bästa och köper där lite extra varje år inför jultider.

http://www.konditorierna.se/konditorierna_i_sverige/

Här får du upp de mesta.
Sen kan du kolla vilka betyg dom fått på andra sidor.
Sök på namnet och betyg

https://www.cafekartan.se
Där kan du även direkt söka via ort och se betyg
Citera
2023-10-25, 22:11
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Vi äter alltid surströmming 21/12.
På kvällen 23/12 blir det lite julskinka och lite köttbullar
Det är vår tradition inför julafton.
Citera
2023-10-26, 09:57
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

http://www.konditorierna.se/konditorierna_i_sverige/

Här får du upp de mesta.
Sen kan du kolla vilka betyg dom fått på andra sidor.
Sök på namnet och betyg

https://www.cafekartan.se
Där kan du även direkt söka via ort och se betyg

Jag baka i ppincip aldrig sötsaker förutom sockerkaka el paj tex blåbärspaj el äppelkaka i olika former och varianter

Tack för alla länkarna, du har bra koll.. Bara kul å testa några juliga godbitar el bakelser som man inte testat förr
Citera
2023-10-26, 12:13
Bannlyst
Citat:
Jag baka i ppincip aldrig sötsaker förutom sockerkaka el paj tex blåbärspaj el äppelkaka i olika former och varianter

Tack för alla länkarna, du har bra koll.. Bara kul å testa några juliga godbitar el bakelser som man inte testat förr

Jag hoppas länkarna hjälper dig hitta några juliga godbitar du kan testa och bli nöjd över.
M.V.H
Citera
2023-10-28, 01:40
Medlem
Inte julmat. Utan.. julmust.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in