2023-10-19, 21:12
Medlem
riskybizzys avatar
Vet inte om rubriken speglar innehållet. Jag arbetar som konsul, inom den sociala sektorn, ganska korta uppdrag mellsm2-6 månsder. Då jag pga en konkurs har fogden efter mig så eftersträvar jsg istället att betala privata skulder i den tskt det går. Således söker jsg dra in så mycket som möjligt innan fogden gör en ny beräkning. Vi skippar de moraliska aspekterna här utan jag vill höra för och nackdelar med att behålla F skattsedeln jämfört med att låta ex Frilans finans fakturera mitt bemanningsföretag. Fördelen med Fkatt är såklart att man kan göra avdrag. Nackdelen är att lär ha stenkoll på ev ändringar i inkomster. Fördelen med ett =företag som sköter faktureringen är ju att man slipper allt bök och får pengarna netto i handen. Fler tips och råd tas tacksamt emot. Jag har skulder hos fogden på ca 900 tusen. Funderar bland på flytta utomlands då jag har lite kontakter och företagsideer
Senast redigerad av riskybizzy 2023-10-19 kl. 21:28.
Citera
2023-10-20, 00:14
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Vet inte om rubriken speglar innehållet. Jag arbetar som konsul, inom den sociala sektorn, ganska korta uppdrag mellsm2-6 månsder. Då jag pga en konkurs har fogden efter mig så eftersträvar jsg istället att betala privata skulder i den tskt det går. Således söker jsg dra in så mycket som möjligt innan fogden gör en ny beräkning. Vi skippar de moraliska aspekterna här utan jag vill höra för och nackdelar med att behålla F skattsedeln jämfört med att låta ex Frilans finans fakturera mitt bemanningsföretag. Fördelen med Fkatt är såklart att man kan göra avdrag. Nackdelen är att lär ha stenkoll på ev ändringar i inkomster. Fördelen med ett =företag som sköter faktureringen är ju att man slipper allt bök och får pengarna netto i handen. Fler tips och råd tas tacksamt emot. Jag har skulder hos fogden på ca 900 tusen. Funderar bland på flytta utomlands då jag har lite kontakter och företagsideer
Spelar nog mindre roll. Även hos frilans finans kan du göra avdrag. Sedan betalar de ut vinsten som lön och avdragen får du skattefritt men de tar en avgift på rubbet. Kronkalle får exakt samma info, deklarationen året efter.
Citera
2023-10-20, 10:19
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Spelar nog mindre roll. Även hos frilans finans kan du göra avdrag. Sedan betalar de ut vinsten som lön och avdragen får du skattefritt men de tar en avgift på rubbet. Kronkalle får exakt samma info, deklarationen året efter.

Ok, tack för svar. Men avdragen som görs via Frilans måste väl bemanningsföretaget stå för (är inget ekonomiskt snille). Slutligen, hur länge tror jag kan leva orört med den ekonomi jag nu har. KF gjorde nyss en utredning. Några andra tips och råd?
Citera
2023-10-20, 14:48
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ok, tack för svar. Men avdragen som görs via Frilans måste väl bemanningsföretaget stå för (är inget ekonomiskt snille). Slutligen, hur länge tror jag kan leva orört med den ekonomi jag nu har. KF gjorde nyss en utredning. Några andra tips och råd?
Har du EF eller AB? Hur stor omsättningen hade du förra året?
Citera
2023-10-20, 22:15
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Har du EF eller AB? Hur stor omsättningen hade du förra året?

Konkade AB för fyra år sedan. Startade precis upp EF men en estimerad omsättning på ca 1.5 utan frilans och drygt 1 mille med frilans men funderar som sagt att enbart köra frilans pga SKV o fogden lär väl ligga mig i röven?
Citera
2023-10-20, 22:35
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Konkade AB för fyra år sedan. Startade precis upp EF men en estimerad omsättning på ca 1.5 utan frilans och drygt 1 mille med frilans men funderar som sagt att enbart köra frilans pga SKV o fogden lär väl ligga mig i röven?
Då spelar det ingen roll. Jag hade kört vidare på EF utan frilans finans.

Eftersom du skriver estimerad omsättning så misstänker jag att du just nu ligger under miljonen? Enkelt svar. Kör vidare på EF. Vid alla preliminära inkomstdeklarationer deklarerar du noll och sedan sköter du deklarationen och momsen som vanligt. Du kan göra det med frilans finans men det påverkar inget när det gäller fogden. Du tjänar bara mindre eftersom du går miste om vissa avdrag och frilans tar rejäla avgifter.

Kronkalle kommer i vart fall se din inkomst nästa år och kräva in pengar då.

Har du pengar undanstoppade att leva för så kan du ju alltid strunta i att ta ut överskott från firman och sätta alkt i periodiseringsfond/expansionsfond. Dock osäker på om kronkalle utmäter dessa eller ej.
Citera
2023-10-21, 17:55
Medlem
Jag använder Frilansfinans varje månad och det funkar fint. Gör även avdrag utan problem.

Ligger du under utmätning? Bästa är väl kanske att ha en EF och köra uttag på det du behöver för att överleva, antingen har du kvar pengar på företagskonto eller så köper du ex. BTC från företagskontot som jag förmodar går.

Vet inte hur kronis får gå och gör en utmätning på dina pengar som är på företagskontot när man kör EF.
Citera
2023-10-21, 19:08
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Jag använder Frilansfinans varje månad och det funkar fint. Gör även avdrag utan problem.

Ligger du under utmätning? Bästa är väl kanske att ha en EF och köra uttag på det du behöver för att överleva, antingen har du kvar pengar på företagskonto eller så köper du ex. BTC från företagskontot som jag förmodar går.

Vet inte hur kronis får gå och gör en utmätning på dina pengar som är på företagskontot när man kör EF.
I pratiken finns inga företagskonton när man har EF. Allt är ju privat. Så de kan såklart utmäta från dessa även om jag tror att de inte gör det då man i så fall inte kan betala leverantörer och personens inkomst försvinner direkt.

Du kan inte heller bara låta pengar vara ”kvar på företagskontot” vid EF. Är det vinst så tar man ut det som överskott(”lön”) och dessa kan såklart fogden ta. Andra alternativ är periodiseringsfonder och expansionsfonder. För expansionsfond måste du skatta 20,6% på beloppet. Vet ej om fogden rör dessa.

Man kan köpa bitcoin och sätta det på ett valutakonto. Fogden kommer såklart inte åt pengarna om du skyddar dina nycklar men då tar de bara all annan likviditet för morsvarande belopp så du tvingas sälja dina btc.

Vill du gå den olagliga vägen så kan du bokföra falska fakturor för att hålla vinsten nere, men då snackar vi skatte- och bokföringsbrott. Risken fö en revision på en firma vars ägare är jagad av fogden är en lågoddsare.

TS är i vart fall safe till nästa års deklaration. Efter det beror det helt på hur stort överskott som finns och hurvida fogden rör periodiseringsfonderna och expansionsfonderna eller ej.

Frilans finans torde ge de absolut sämsta förutsättningarna då de betalar ut allt överskott som lön direkt, du gar inte samma frihet vid deklarationen samt att de har höga avgifter.

TS, hur mycket pengar har du undanstoppat som inte fogden känner till? Klarar du dig ett år eller två utan inkomst?
Senast redigerad av Papper1512 2023-10-21 kl. 19:15.
Citera
2023-10-21, 19:11
Medlem
Musikopps avatar
Konsul minsann! Innebär det att din ev. respektive titulerar sig konsulinna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in