Citat:
Ursprungligen postat av
hailb0p
Jag använder Frilansfinans varje månad och det funkar fint. Gör även avdrag utan problem.
Ligger du under utmätning? Bästa är väl kanske att ha en EF och köra uttag på det du behöver för att överleva, antingen har du kvar pengar på företagskonto eller så köper du ex. BTC från företagskontot som jag förmodar går.
Vet inte hur kronis får gå och gör en utmätning på dina pengar som är på företagskontot när man kör EF.
I pratiken finns inga företagskonton när man har EF. Allt är ju privat. Så de kan såklart utmäta från dessa även om jag tror att de inte gör det då man i så fall inte kan betala leverantörer och personens inkomst försvinner direkt.
Du kan inte heller bara låta pengar vara ”kvar på företagskontot” vid EF. Är det vinst så tar man ut det som överskott(”lön”) och dessa kan såklart fogden ta. Andra alternativ är periodiseringsfonder och expansionsfonder. För expansionsfond måste du skatta 20,6% på beloppet. Vet ej om fogden rör dessa.
Man kan köpa bitcoin och sätta det på ett valutakonto. Fogden kommer såklart inte åt pengarna om du skyddar dina nycklar men då tar de bara all annan likviditet för morsvarande belopp så du tvingas sälja dina btc.
Vill du gå den olagliga vägen så kan du bokföra falska fakturor för att hålla vinsten nere, men då snackar vi skatte- och bokföringsbrott. Risken fö en revision på en firma vars ägare är jagad av fogden är en lågoddsare.
TS är i vart fall safe till nästa års deklaration. Efter det beror det helt på hur stort överskott som finns och hurvida fogden rör periodiseringsfonderna och expansionsfonderna eller ej.
Frilans finans torde ge de absolut sämsta förutsättningarna då de betalar ut allt överskott som lön direkt, du gar inte samma frihet vid deklarationen samt att de har höga avgifter.
TS, hur mycket pengar har du undanstoppat som inte fogden känner till? Klarar du dig ett år eller två utan inkomst?