Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-19, 19:05
  #1
Medlem
Hans argument var att "förutbestämt" har fatalistiska konnotationer, medan determinism är neutralt i frågan om huruvida förloppet är spirituellt eller naturvetenskapligt.

Jag tog därefter med ordboken till föreläsningssalen och citerade:

Determinism, filosofisk åskådning som menar att något är förutbestämt.

"Uppslagsverket har fel" fck jag till svar

Vad säger läsaren? Är det rätt att använda ordet förutbestämt då determinism rent operativt ser likadant ut som fatalism, det vill säga ödesbestämt?

Jag tycker att det är helt okej och något han fått för sig bara. Förutbestämt behöver inte inbegripa spiritualitet.
__________________
Senast redigerad av User3899 2023-10-19 kl. 19:12.
Citera
2023-10-19, 19:12
  #2
Medlem
SvenHelsings avatar
Jag håller med din föreläsare, förutom när han säger at ordboken har fel. Mer korrekt vore att säga att en ordbok sällan är tillräckligt precis för att fånga alla nyanser.

Förutbestämd har helt klart en klang av att det är någon som har bestämt att det ska vara på ett visst sätt.

Svensk ordbok säger om förutbestämd:
Citat:
som kommer att vara på ett visst sätt och inte kan på*verkas på grund av ett gudomligt beslut eller dylikt
Citera
2023-10-19, 19:13
  #3
Medlem
Jag tror han hade IQ-komplex och försökte leka överintelligent.

Det var nämligen genomgripande, hans ordpokande mot mig.

Men hans IQ var inte längre högst i rummet
__________________
Senast redigerad av User3899 2023-10-19 kl. 19:16.
Citera
2023-10-19, 19:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Förutbestämd har helt klart en klang av att det är någon som har bestämt att det ska vara på ett visst sätt.

Vilket jag förklarade att deterministiska förlopp har.. nämligen fysikens lagar och kausaliteten som följer dessa.
Citera
2023-10-19, 19:20
  #5
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User3899
Vilket jag förklarade att deterministiska förlopp har.. nämligen fysikens lagar och kausaliteten som följer dessa.
Om du vill klassa fysikens lagar som "någon" eller "gudomligt beslut eller dylikt" så visst

Din föreläsare har hur som helst rätt i att man brukar göra just den distinktionen mellan de två orden. Förutsägbar är en bättre synonym än förutbestämd, även om inte den är klockren den heller.
__________________
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-10-19 kl. 19:23.
Citera
2023-10-19, 19:21
  #6
Medlem
Förutbestämt på engelska: predetermined of an outcome or course of events) determined in advance by divine will or fate

Jag anser att "öde" kan användas utan religiositet. Om det finns fysiklagar som är bestämda i förväg att ge ett visst utfall så är det ödet.
Citera
2023-10-19, 19:22
  #7
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User3899
Hans argument var att "förutbestämt" har fatalistiska konnotationer, medan determinism är neutralt i frågan om huruvida förloppet är spirituellt eller naturvetenskapligt.

Jag tog därefter med ordboken till föreläsningssalen och citerade:

Determinism, filosofisk åskådning som menar att något är förutbestämt.

"Uppslagsverket har fel" fck jag till svar

Vad säger läsaren? Är det rätt att använda ordet förutbestämt då determinism rent operativt ser likadant ut som fatalism, det vill säga ödesbestämt?

Jag tycker att det är helt okej och något han fått för sig bara. Förutbestämt behöver inte inbegripa spiritualitet.
Kan det vara så att det är du som har låst dig fast en smula för mycket vid en ordbok och inte är öppen för nyanser.
Läser man filosofi är väl ett öppet resonemang väsentligt
Citera
2023-10-19, 19:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Förutsägbar är en bättre synonym än förutbestämd, även om inte den är klockren den heller.

Förutsägbar betyder inte att det var nödvändigt. En film kan vara förutsägbar, men det betyder inte att du visste slutet, men du misstänkte det och fick rätt.
Citera
2023-10-19, 19:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Kan det vara så att det är du som har låst dig fast en smula för mycket vid en ordbok och inte är öppen för nyanser.

Det är väl tvärtom. Jag accepterar "förutbestämt" som en av flera sätt att uttrycka "nödvändighet" på. Han gör det inte.
Citera
2023-10-19, 19:31
  #10
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User3899
Det är väl tvärtom. Jag accepterar "förutbestämt" som en av flera sätt att uttrycka "nödvändighet" på. Han gör det inte.
Jo du menar att determinism innebär att allt alltid är förutbestämt. DET är din låsning.
Det finns ju fler filosofer än din lärare som tycker som han.
Ta del av debatten istället och förkovra dig innan du vräker ur dig oförskämdheter.
Försök att se den andra sidans argument och utforska dem ordentligt istället för att stirra dig blind på din egen endast.
I filosofi är väl ödmjukhet en användbar egenskap.
Citera
2023-10-19, 19:31
  #11
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User3899
Förutbestämt på engelska: predetermined of an outcome or course of events) determined in advance by divine will or fate

Jag anser att "öde" kan användas utan religiositet. Om det finns fysiklagar som är bestämda i förväg att ge ett visst utfall så är det ödet.
Nja, det är inte så man brukar använda ordet ödet. Det är inte ett helt neutralt ord. Det är inte nödvändigtvis religiöst, men i alla fall spirituellt i någon mån.

Citat:
Ursprungligen postat av User3899
Förutsägbar betyder inte att det var nödvändigt. En film kan vara förutsägbar, men det betyder inte att du visste slutet, men du misstänkte det och fick rätt.
Ord kan användas på olika sätt. Du använder ordet i en annan betydelse här. Jag pratar om den betydelse man avser i sammanhang där man också pratar om att "skapa förutsägbarhet"

Men som jag sa är det inte en klockren synonym. I princip inga synonymer är klockrena. Det är just de små nyansskillnaderna som gör synonymer användbara.
Citera
2023-10-19, 19:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nja, det är inte så man brukar använda ordet ödet. Det är inte ett helt neutralt ord. Det är inte nödvändigtvis religiöst, men i alla fall spirituellt i någon mån.

Åtskilliga ateister som använder ordet "ödet" beträffande livet, mig själv inkluderad. Jag ser ingen konflikt i det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback