• 1
  • 2
2023-10-19, 18:03
Medlem
Carolina Reaper får se sig besegrad. Pepper X är numera världens starkaste chili, enligt Guinness World Records, rapporterar CNN.

Hanna Rasmusson
Text

Spara

Dela
19.10.2023 klockan 06.50 klockan 06.50: Texten har tillfogats en rättelse.

Den nya chilisorten uppgår till ungefär 2,69 miljoner scovillegrader, efter att ha testats på Winthrop University i South Carolina. Pepper X slår därmed den tidigare rekordstarka chilin Carolina Reaper med råge, som uppgår till 1,64 miljoner scovillegrader.

Carolina Reaper är utvecklad av amerikanen Ed Currie, och utsågs till världens starkaste chili 2013. Nu har Ed Currie gjort det igen.

https://www.dn.se/varlden/ny-rekords...ili-framtagen/

Någon som tänker prova?
Citera
2023-10-19, 18:52
Medlem
Sladdarens avatar
Troligen smakar det bara brinnande hett.. Det är det hjärnan registerar, inget annat som aromer och våra grundsmaker.. Blir väl som att smaka en droppe labbvätska ifrån ett pincettsug rör på tungan och sen fräter det liksom

Knappast anpassat som mänsklig konsumtion i nån smärre skala alls

Rent affärsmässigt kan man tjäna stålar genom att lura arslet och tungan av folk . Dvs att dryga ut andra chilifrukters naturliga styrka och arom samt mängd men sån här dräpande hetta

Slutar väl med att allt blir labbtillverkat med låssassmaker och kemikalie-kapcaisinet (scovillen) framställt i labb med lurendrejeriet att det är äkta chilifrukt som odlats ekologiskt. Pringles har ett lite hett chili chips sägs det som har nån form av hetta.. Finns inga chilis i den iaf och det är gammal info och inget nytt

Så nästa gång du köper hotsaus eller annan slät chilipasta eller sås kan man kanske bli lurad med rena labbkemikalier.. Det bästa är att alltid köpa hela chilifrukten då

Att prova Pepper X är ju helt upp till en själv om det sitter i att i en tesked är du knallpall fall och i ett kryddmått överlever du iaf med svåra magsmärtor :-) Ivf tål jag hög hetta men det är inte så att det betyder att jag tål att dricka ammoniak bara för det
Citera
2023-10-19, 19:32
Medlem
Inget däggdjur på jorden kan fysikaliskt gilla så extremt stark chili, men nog fan kommer nån idiot påstå att han tål det, samma sak med habanerosnubbarna.....mm jättegod tacoooooshhhlmmmm AJ MITT RÖVHÅL
Citera
2023-10-19, 19:33
Medlem
Inget däggdjur på jorden kan fysikaliskt gilla så extremt stark chili, men nog fan kommer nån idiot påstå att han tål det, samma sak med habanerosnubbarna.....mm jättegod tacoooooshhhlmmmm AJ MITT RÖVHÅL. Det är inte tufft att tåla capsisin, det visar bara att ni är kråkor och duvor, som inte reagerar på starkheten och äter vad som helst.
Senast redigerad av bul-11-33 2023-10-19 kl. 19:36.
Citera
2023-10-19, 19:50
Medlem
SjukSmileys avatar
En peppar enbart för att vara ”starkast” i teorin - ingen bryr sig. Kryddan går inte att använda i matlagning och ingen frisk person vill äta skiten i verkligheten som smakförhöjare eller något annat.

Vem gillar att plågas och må dåligt när de äter mat?
Citera
2023-10-19, 21:08
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svullis45
Carolina Reaper får se sig besegrad. Pepper X är numera världens starkaste chili, enligt Guinness World Records, rapporterar CNN.

Hanna Rasmusson
Text

Spara

Dela
19.10.2023 klockan 06.50 klockan 06.50: Texten har tillfogats en rättelse.

Den nya chilisorten uppgår till ungefär 2,69 miljoner scovillegrader, efter att ha testats på Winthrop University i South Carolina. Pepper X slår därmed den tidigare rekordstarka chilin Carolina Reaper med råge, som uppgår till 1,64 miljoner scovillegrader.

Carolina Reaper är utvecklad av amerikanen Ed Currie, och utsågs till världens starkaste chili 2013. Nu har Ed Currie gjort det igen.

https://www.dn.se/varlden/ny-rekords...ili-framtagen/

Någon som tänker prova?
Provat maddog 357 5 miljoner scoville. Lika stark som pepparspray dock inte en peppar utan koncentrat. Rekomenderas ej, finns tom en risk att du kan dö pga hjärtattack. Även provat Naga Bhut Jolokai på 1 million scoville, inte heller en trevlig upplevelse. Du kommer spy, bli blind allt du nuddar kommer att bränna. Men kul upplevelse XD (Maddog 357) lika stark som militär pepparspray.

https://youtube.com/playlist?list=PL...pzONvK9mxiA3lO
Senast redigerad av Vitman-33 2023-10-19 kl. 21:24.
Citera
2023-10-19, 21:32
Medlem
Konkebanans avatar
Fy fan!

Har tidigare ätit carolina reaper för att testa smärtan, även ätit "världens starkaste semla" som ta mig fan va ännu värre än frukten i sin rena form.
Nog fan trodde man att det skulle komma någon starkare förr eller senare, men en hel miljon över? Va i helvete, överlever man ens en hel Pepper X?
Citera
2023-10-19, 22:01
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SjukSmiley
En peppar enbart för att vara ”starkast” i teorin - ingen bryr sig. Kryddan går inte att använda i matlagning och ingen frisk person vill äta skiten i verkligheten som smakförhöjare eller något annat.

Vem gillar att plågas och må dåligt när de äter mat?
Jodå, det går jättebra.

Caroline reaper funkar perfekt om man tar en flinga i storleken av en LSD-lapp sätter till en skål med nudlar.
Inte på tok för mycket, men det känns, och är extremt billigt i längden.
Köpte typ 7 torkade frukter för en femtiolapp, och ett år senare har jag förbrukat kanske en halv.

Är priset desamma med Pepper X så räcker det helt enkelt ännu längre.
En hel frukt är väl rimligt att slänga i en gryta på runt kubikmetern om vanligt folk ska äta.
Citera
2023-10-19, 22:02
Medlem
SjukSmileys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Jodå, det går jättebra.

Caroline reaper funkar perfekt om man tar en flinga i storleken av en LSD-lapp sätter till en skål med nudlar.
Inte på tok för mycket, men det känns, och är extremt billigt i längden.
Köpte typ 7 torkade frukter för en femtiolapp, och ett år senare har jag förbrukat kanske en halv.

Är priset desamma med Pepper X så räcker det helt enkelt ännu längre.
En hel frukt är väl rimligt att slänga i en gryta på runt kubikmetern om vanligt folk ska äta.
I rest my case.
Citera
2023-10-19, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konkebanan
Fy fan!

Har tidigare ätit carolina reaper för att testa smärtan, även ätit "världens starkaste semla" som ta mig fan va ännu värre än frukten i sin rena form.
Nog fan trodde man att det skulle komma någon starkare förr eller senare, men en hel miljon över? Va i helvete, överlever man ens en hel Pepper X?

Jodå. Men man ska nog kanske ha tränat upp en bra tolerans först.

Här testas den:
https://youtu.be/hUYtDA7j19c?si=sShZ6PFSPJLrx1lp
Citera
2023-10-19, 22:06
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SjukSmiley
I rest my case.
Min poäng kvarstår då det är bra mycket billigare än att slänga i en matsked sambal oelek så fort man vill ha lite smak på saker.
Citera
2023-10-19, 22:06
har testat Carolina reaper chips kanske inte var "riktiga " så kunde äta dem utan större smärta . Blivit bättre att käka starkt överlag. Men denna Pepper C tvivlar jag på ens är "god" lär bara brännas. Lär väll komma 1000 tals videos snart på folk som testar denna Peppar X.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in