• 1
  • 2
2023-10-18, 17:15
Medlem
Dorniers avatar
Arne Mattsson (1919-1995) var en svensk filmregissör. Han hörde inte till svensk "konstfilm" som sponsrades av filminstitutet likt Ingmar Bergman utan gjorde mer såkallad genrefilm. Hans mest berömda film är Hon dansade en sommar (1951) med Ulla Jacobsson, en av de första svenska synden-filmerna.

Mattsson gjorde utöver den bl.a en serie Hillman-deckare och gangster-filmen Smutsiga fingrar (1973) med bl.a Heinz Hopf som ju även var med i Bo Arne Vibenius Thriller-En grym film (1973). Smutsiga fingrar (1973) blev liksom Thriller-En grym film (1973) kraftigt censurklippt när det begav sig. Mattson gjorde dessutom fler filmer med Ulla Jacobsson, bl.a Nattmara (1965) och Bamse (1968), den sistnämnda har inget att göra med den tecknade björnen Bamse.

Många av Mattssons filmer finns utgivna på dvd av Klubb Super 8 och av Studio S. En av hans sista filmer, Mannen i skuggan (1978), är eftertraktad men går ännu så länge inte att få tag i vad det verkar.

Det var lägligt att starta en tråd om Mattsson då hans film Nattmara (1965) ligger ute på SVTPlay.

https://www.svtplay.se/video/KzVdryE/nattmara
Citera
2023-10-18, 18:17
Medlem
Vad det är underbart med vettiga trådstarter om intressanta ämnen/personer utav genuina kunniga filmälskare i motsats till alla hjärndöda trolltrådar som får en att tappa lusten.

Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Det var lägligt att starta en tråd om Mattsson då hans film Nattmara (1965) ligger ute på SVTPlay.
Hörru ditt underbara stolpskott, även Pappa sökes (1947) med tidernas charmtroll Sickan Carlsson ligger uppe, utgår nu på Söndag, så den är prioriterad! Tror den var med i listan filmer jag nämnde i min senaste post i SVTPlay-tråden.

www.svtplay.se/video/89J6NA9/pappa-sokes

Ska faktiskt rippa båda två och påbörja en Arne Mattson-mapp, har redan någon eller några SVT-rippar av hans filmer. En underlig/irriterande sak jag minns är att senaste gångerna SVT sände färgfilmerna(varav ett antal är svartvita) så skippade dom alltid avslutande Den gula bilen (1963) så den fick jag aldrig sett i dom vevorna, även om jag sett den förr för länge sedan.

Han har en imponerande katalog med massa guldkorn och pärlor som gissningsvis mosar allt skräp från moderna Hollywood. Jag har inte sett alla, men det skulle man vilja hinna med innan man dör, bilda sig inom svensk filmhistoria är aldrig fel. Snott från Wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arne_Mattsson

Citat:
Regi/manus

1943 – I brist på bevis (manus)
1944 – Räkna de lyckliga stunderna blott (manus + regiassistent)
1944 – ... och alla dessa kvinnor
1945 – Maria på Kvarngården
1945 – Sussie
1945 – I som här inträden
1946 – Peggy på vift
1946 – Rötägg
1947 – Pappa sökes
1947 – Det kom en gäst (även manus)
1947 – Rallare
1949 – Kvinna i vitt
1949 – Farlig vår (även manus)
1950 – När kärleken kom till byn
1950 – Kyssen på kryssen
1950 – Kastrullresan
1951 – Hon dansade en sommar
1951 – Bärande hav
1952 – För min heta ungdoms skull
1952 – Hård klang
1953 – Det var dans bort i vägen (kortfilm)
1953 – Kärlekens bröd
1954 – Salka Valka
1954 – Storm över Tjurö
1954 – Förtrollad vandring
1955 – Hemsöborna
1955 – Männen i mörker (alt. titel Nattens väv)
1956 – Flickan i frack
1956 – Litet bo
1957 – Livets vår
1957 – Ingen morgondag
1958 – Körkarlen
1958 – Damen i svart
1958 – Mannekäng i rött
1959 – Ryttare i blått
1959 – Får jag låna din fru?
1960 – Sommar och syndare
1960 – När mörkret faller
1961 – Ljuvlig är sommarnatten
1962 – Vaxdockan
1962 – Biljett till paradiset
1962 – Vita frun
1963 – Den gula bilen
1963 – Det är hos mig han har varit
1964 – Blåjackor (även manus)
1964 – Brott och straff – men det är svårt (kortfilm, även manus)
1965 – Morianerna (även manus)
1965 – Nattmara (även manus)
1965 – Här kommer bärsärkarna
1966 – Yngsjömordet
1967 – Mördaren – en helt vanlig person (även manus)
1967 – Förtrollad resa (kortfilm, även manus)
1967 – Den onda cirkeln
1968 – Bamse (även manus)
1970 – Ann och Eve - de erotiska
1973 – Smutsiga fingrar
1978 – Mannen i skuggan (även manus)
1983 – Sometime, Somewhere...
1985 – Mask of Murder
1987 – The Girl
1987 – Sleep Well, My Love
1989 – The Mad Bunch (tillsammans med Mats Helge Olsson)

Dessutom avsluta karriären ihop med Mats Helge Olsson och David Carradine i rollistan. Kan ses på olika sätt kanske, jag ser det som coolt.

Även hans övriga icke-svenska filmer hade varit rejält skoj att få sett, rollistan till Mask of murder (1985) är inte att leka med, Rod Taylor, Valerie Perrine, Christopher Lee, Heinz Hopf och legendariska Hjördis Petterson i hennes sista film.

Sällan man blir lycklig av en trådstart annat än av ens egna trådar, men nu så!

--

Edit: Arne Mattssson-sökning hos SVTPlay som kanske avslöjar mer njutbart i framtiden, plus JustWatch(sorterat på utgivningsår, så äldst längst ner, nyast överst) och en IMDb-länk:

https://www.svtplay.se/sok?q=arne+mattsson
https://www.justwatch.com/se/search?...rson_id=484628
https://www.imdb.com/name/nm0560489
Senast redigerad av pumahunter 2023-10-18 kl. 18:28.
Citera
2023-10-18, 21:43
Medlem
”The yellow car 1963” finns på Youtube. ”Mannekäng i rött” och ”Damen i svart” är annars mina favoriter.
Citera
2023-10-19, 17:14
Medlem
https://www.cultpix.com/ har ganska många filmer av Arne Mattsson, men man måste vara medlem för att se dem:
Vaxdockan
Morianerna (även en engelsktextad version som är lite längre än DVD:n)
Blåjackor
Här kommer bärsärkarna
Mördaren - en helt vanlig person
Körkarlen
Hon dansade en sommar
Mask of Murder
Det är hos mig han har varit
Hemsöborna
När kärleken kom till byn
Kastrullresan
Bärande hav
För min heta ungdoms skull
Hård klang
Kärlekens bröd
Förtrollad vandring
Rötägg
Salka Valka
Männen i mörker
Litet bo
Livets vår
Den gula bilen
En del av dessa finns även på https://triart.se/
Citera
2023-10-19, 23:16
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Jag förknippar regissören med Hillman-filmerna för det mesta. Det var inte igår jag såg dessa.
Citera
2023-10-24, 07:22
Medlem
Nu har jag sett dom två som finns/fanns på SVTPlay, komedin Pappa sökes (1947) är väl mest en svensk förväxlingskomedi bland andra, men tack vare Sickan Carlsson och ett antal av dom andra skådisarna lyfts den upp till väl fungerande nivå, jag skrattar rejält åt den varje gång jag ser den. Som bonus för dagens unga generationer som kräver ursinningslöst våld så innehåller den trots genren en våldsam och utdragen skottlossning utförd av just en ung förövare där flertalet människor slänger sig på golvet i ren skräck.

Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Mattson gjorde dessutom fler filmer med Ulla Jacobsson, bl.a Nattmara (1965)..

Många av Mattssons filmer finns utgivna på dvd av Klubb Super 8 och av Studio S. En av hans sista filmer, Mannen i skuggan (1978), är eftertraktad men går ännu så länge inte att få tag i vad det verkar.

Har nu sett även Nattmara (1965) mitt i natten(lite ordning och reda får det fanimej vara) och enligt vad jag kan se är detta första gången någonsin på 58år som den filmen visats på svensk TV, har tidigare bara funnits på DVD från Studio S sedan ca 10år tillbaka.

Att SVT först nu fått händerna på filmen visar sig genom att deras inkvoterade lågIQ-tekniker lyckats sabba konverteringen till sina interna format vid 2-3 scener i början av filmen då bilden rycker på ett sätt som om konverteringsdatorn stundtals varit överbelastad med porrsidor och dylikt. Jämförde med en italiensk version och den saknar rycken. Ska se om jag kan få fatt i en kopia på Studio S utgåva som också borde sakna dessa störande ryck. Men det är som sagt bara ett fåtal scener i början, så det går att överleva. Något man inte överlever i den här filmen är fel bilval i kombination med olyckligt utformat registreringsnummer.

Tekniskt sett har jag mer problem med ljussättningen av vissa scener, både inomhus och utomhus, ger känslan av en TV-produktion med mindre budget. Hade varit väldigt skoj om denna film fick en riktig restaurering utav Svenska Filminstitutet, kanske kan ordna upp dessa smådetaljer.

Storymässigt sett tycker jag filmen påminner väldigt mycket om en hel del skräckfilmer från både Italien och andra länder även om jag inte kommer på vilka på rak arm, men det stör inte, mycket underhållande. Stor bonuspoäng för inte en utan två Citroen DS 19.

Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
”The yellow car 1963” finns på Youtube. ”Mannekäng i rött” och ”Damen i svart” är annars mina favoriter.
Vill minnas att jag läst att Mannekäng i rött (1958) hävdats varit en inspiration till Mario Bava eller om det var hela Giallo-genren, men vet inte om det stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Jag förknippar regissören med Hillman-filmerna för det mesta. Det var inte igår jag såg dessa.
Dom fyra första sändes på SVT senast 2019 och fanns senare även på CMore(numera TV4Play) men har där utgått. Dom kommer förhoppningsvis snart igen. Det jag är lite nyfiken på är varför just den femte och sista Den gula bilen (1963) i nutid aldrig funnits med hos varken SVT eller CMore vid dessa tillfällen.

Den första, Damen i svart (1958) innehåller för övrigt, som jag nämnt förut på forumet, en av dom roligaste härligt sunt sexistiska replikerna från förr, från make till fru Hillman:

Citat:
"-Jag kan inte frånsäga dig att du har en viss charm, du är inte direkt ful, det du har sitter ungefär där det ska sitta, och så är du ganska fin på köttbullar också. Kort sagt en alldeles utmärkt liten fru."

Såg för övrigt att det fanns en separat tråd om just färgfilmerna..

www.flashback.org/t3393324

..men då det är dom jag sett flesta ggr av Mattsson's filmer så är jag mer sugen på att se hans övriga nu.

Citera
2023-10-24, 18:10
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter

Vill minnas att jag läst att Mannekäng i rött (1958) hävdats varit en inspiration till Mario Bava eller om det var hela Giallo-genren, men vet inte om det stämmer.

Det stämmer, Tim Lucas, som skrivit Mario Bava: All the Colors of Dark, en jättebiografi på nästan 1200 sidor, tar upp detta på ett kommentarspår. Blood and Black Lace (1964) är filmen i fråga.
Citera
2023-10-24, 22:10
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Dom fyra första sändes på SVT senast 2019 och fanns senare även på CMore(numera TV4Play) men har där utgått. Dom kommer förhoppningsvis snart igen. Det jag är lite nyfiken på är varför just den femte och sista Den gula bilen (1963) i nutid aldrig funnits med hos varken SVT eller CMore vid dessa tillfällen.

Det handlar säkert om någon form av rättighets-tjosan, som gör att filmen inte kan visas i TV eller på Play. Om inte annat så finns alla filmerna i en samlarbox på DVD. Fysisk media är verkligen underskattat, inte minst nu när alla använder sig av strömningstjänster och hoppas på att deras favoriter skall vara tillgängliga där.
Citera
2023-10-24, 22:34
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Det stämmer, Tim Lucas, som skrivit Mario Bava: All the Colors of Dark, en jättebiografi på nästan 1200 sidor, tar upp detta på ett kommentarspår. Blood and Black Lace (1964) är filmen i fråga.

Men är det verkligen belagt att Bava var inspirerad av den?
Citera
2023-10-25, 17:34
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Men är det verkligen belagt att Bava var inspirerad av den?

Jag personligen tycker att det är uppenbart om man sett båda filmerna.
Citera
2023-10-25, 18:46
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Jag personligen tycker att det är uppenbart om man sett båda filmerna.

Det var inte frågan. Är det belagt att Bava såg och var inspirerad av Mannekäng i Rött? Han skippade Freddy i alla fall.
Citera
2023-10-25, 23:44
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Det var inte frågan. Är det belagt att Bava såg och var inspirerad av Mannekäng i Rött? Han skippade Freddy i alla fall.

Hur skulle det kunna vara belagt? För mig räcker det att Tim Lucas nämner det för någon sorts legitimitet.

Har du sett båda filmerna själv?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in