2022-02-13, 14:21
Medlem
Arne Mattsson, regissör och manusförfattare, hade många filmer på sitt samvete men denna tråd tänkte jag skulle handla om hans så kallade "färgfilmer". Det var en serie om fem filmer, mordgåtor, där privatdetektiven John Hillman och hans fru Kajsa Hillman stod i fokus.

I tur och ordning:

"Damen i svart", 1958
"Mannekäng i rött", 1958
"Ryttare i blått", 1959
"Vita frun", 1962
"Den gula bilen", 1963

Är inte säker på att jag själv har sett alla. "Mannekäng i rött" tycker jag är riktigt bra men "Ryttare i blått" är ingen film som jag skattar särskilt högt.

Arne Mattssons "färgfilmer" alltså. Hur lyder era omdömen?
Citera
2022-02-13, 18:30
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummoningSalt
Arne Mattsson, regissör och manusförfattare, hade många filmer på sitt samvete men denna tråd tänkte jag skulle handla om hans så kallade "färgfilmer". Det var en serie om fem filmer, mordgåtor, där privatdetektiven John Hillman och hans fru Kajsa Hillman stod i fokus.

I tur och ordning:

"Damen i svart", 1958
"Mannekäng i rött", 1958
"Ryttare i blått", 1959
"Vita frun", 1962
"Den gula bilen", 1963

Är inte säker på att jag själv har sett alla. "Mannekäng i rött" tycker jag är riktigt bra men "Ryttare i blått" är ingen film som jag skattar särskilt högt.

Arne Mattssons "färgfilmer" alltså. Hur lyder era omdömen?
Tycker att de är bra, och i synnerhet de två första som är riktigt bra om jag minns rätt. Kul att se Nils Hallberg som något annat än bov för en gångs skull, även om hans rollfigur här blev lite för tramsig ibland.

Fru Kajsa Hillman stod för övrigt inte i fokus i de två sista filmerna, för där var hon inte med. Man kan också notera att endast två av "färgfilmerna" var i färg, närmare bestämt den "röda" och den "blå" filmen. Kanske det ansågs vara lättare att få till "Hitchcock-stämningen" i svartvitt? Har för övrigt inget emot svartvit film, och Sven Nykvists foto i den "svarta" filmen håller hög klass av vad jag minns.

Folke Mellvig stod för manus till alla fem filmerna (tillsammans Lars Widding i de tre första). Mellvig skrev även manus till den utmärkta tv-serien Kullamannen några år senare. Hillman-filmerna kom väl ut som romaner ett år efter att de gått upp på biograferna. Är de läsvärda?
Senast redigerad av schizophrenia 2022-02-13 kl. 18:39.
Citera
2022-02-13, 18:52
Medlem
WatchItNows avatar
Samtliga är klassiker och en snäpp bättre än nästan allt annat som producerades i Sverige vid tiden. Dessa filmer andas kvalitet och "storfilm" på ett sätt som ingen annan gjort. De har inte hållit för tidens tand som Bergman, som kanske inte heller hållit, men jag gillar dem och många i Sverige älskar dem. Rankingen blir nog:
"Mannekäng i rött", 1958
"Vita frun", 1962
"Damen i svart", 1958
"Ryttare i blått", 1959
"Den gula bilen", 1963
Citera
2022-02-14, 01:27
Medlem
Damen i svart innehåller en fin replik från make till fru Hillman:

"-Jag kan inte frånsäga dig att du har en viss charm, du är inte direkt ful, det du har sitter ungefär där det ska sitta, och så är du ganska fin på köttbullar också. kort sagt en alldeles utmärkt liten fru."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in