2024-01-20, 15:54
Medlem
smoerreboms avatar
råder er att kolla på minpension vad ni kommer få. Jag kommer få ca 55 procent om jag slutar vid 67 och det verkar ligga därikring upp till 60 procent i min ålder. Kompensationsgraden har dessutom sjunkit fort och som flashbackare så är det svårt att se ngt som talar för att det kommer vända, snarare kommer den sjunka ännu mer och när vi blir gamla så är det 69 år som gäller.
Lägg sen till nyheten om att tjänar man inte över 45k så får man ungefär samma som babbar som inte jobbat. Den sk 40 40 40 bluffen verkar inte helt orealistisk.

Lägg sen till att Magda kommer sabba kapitalbeskattningen och täppa till det sk "kryphålet" KF/ISK. Det kommer ske runt 2028-29 skulle jag tro då det kräver en lite större utredning om en skattereform.

Lätt att se att för de som har skrapat ihop ett par millar så är det ekonomiskt rätta att sluta jobba, se till att dessa växer så mkt som det går fram till sossoehororna är tbx och sen lämna det sjunkande skeppet.
Citera
2024-01-20, 16:09
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
För den vanlige medelinkomsttagaren så kommer SAP efter valet 2026 höja pensionsåldern toll att tidigast få sluta vid 69 för kvinnor och 72 år för män.
Detta för att kunna ta hand om alla pensionsräddare som det sedan visat sig inte kunde rädda pensionerna. Skäggbarnen som kom runt 2013-2017 kommer också visa upp intyg på att de hux flux nått pensionsåldern.

Om S-V-MP tar makten 2026. Så råder jag allasom kan att lämna skutan innan era hus, båtar banksparande blir konfiskerat av de röda.
Citera
2024-01-20, 16:21
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
råder er att kolla på minpension vad ni kommer få. Jag kommer få ca 55 procent om jag slutar vid 67 och det verkar ligga därikring upp till 60 procent i min ålder. Kompensationsgraden har dessutom sjunkit fort och som flashbackare så är det svårt att se ngt som talar för att det kommer vända, snarare kommer den sjunka ännu mer och när vi blir gamla så är det 69 år som gäller.
Lägg sen till nyheten om att tjänar man inte över 45k så får man ungefär samma som babbar som inte jobbat. Den sk 40 40 40 bluffen verkar inte helt orealistisk.

Lägg sen till att Magda kommer sabba kapitalbeskattningen och täppa till det sk "kryphålet" KF/ISK. Det kommer ske runt 2028-29 skulle jag tro då det kräver en lite större utredning om en skattereform.

Lätt att se att för de som har skrapat ihop ett par millar så är det ekonomiskt rätta att sluta jobba, se till att dessa växer så mkt som det går fram till sossoehororna är tbx och sen lämna det sjunkande skeppet.
Pensionen kommer bli behovsanpassad och samma för alla. Tjänstepensionerna kommer staten lägga beslag på då dessa är "orättvisa". Har man stora besparingar får man ingen pension.
Citera
2024-01-20, 16:25
Medlem
Skulle man tillhöra privilegierade grupper som militär eller riksdagsmän skulle man kunna gå tidigt. Men vi andra får väl jobba tills åren innan de lägger oss i kistan.
Citera
2024-01-20, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Om man jobbar hela livet så är det fram till pension, men även om det går att få ihop en miljon eller två på halva den tiden så krävs det rätt snålt leverne och bra placeringar för de flesta, och alla är intresserade av att göra den prioriteringen

Sen verkar det ju också inte vara speciellt ovanligt att trivas på sitt jobb, så att inte vilja gå i pension vid 50 är inget märkligt. Inte en de som vinner så mycket på spel att de han sluta jobba väljer att göra det, i regel.

Sen vart fick du 76 år ifrån? Medianålder är nått helt annat än medellivslängd, och när det gäller pension räknar man förväntade levnadsår ifrån man går iniension ( medellivslängden räknar ju även med dem som dör innan pension, så det blir inte riktigt samma sak)

Men visst finns risken att man inte bli pensionär, det är därför jag just nu valt att prioritera bort pensionspar för mer aktiviteter i nuet. Spara kan jag göra sen när barnen flyttat ut, DÅ blir det pengar över. Då har man den där miljon vart 4:e år ungefär (för mig och frugan åtminstone tillsammans)

Medianlivslängden är mer intressant än medellivslängden, då det är mer troligt att man kommer dö runt vad som är medianlivslängden än vad som är medellivslängden. Men jag skulle säga att då man har passerat 50 så börjar risken för att dö öka dramatiskt för varje år som går.

Du har tagit fel lärdom av det, eftersom pensionen inte är säker så ska du ju spara så du kan sluta tidigare, för egen tid är mer värt än några extra prylar som man ändå inte har tid att använda för man jobbar. Att leva lön till lön gör att man verkligen blir jobbets bi*ch.

Jag sa ingen specifik ålder, men ca 10-20 år innan bör man kunna satsa på, mycket tidigare om man är höginkomsttagare. Trivas med jobbet så mycket man hellre jobbar än vara ledig, det är väl främst människor i maktpositioner som gör det. Hur man annars kan välja att jobba och slava för någon annan om man inte måste är inte något jag kan relatera till öht.

Är det något i jobbet man verkligen tycker är roligt så kan man nog finna andra sätt att göra det på än att tvinga upp sig varje morgon och gå ut i kylan och snön för ta sig till jobbet och vara där ca 9 timmar och komma hem slut och inte orka göra något. Ofta så är det det sociala människor saknar från jobbet, men även om jag skulle relatera till det vilket jag inte gör, för jag föredra att välja mitt umgänge, inte bara ta det som erbjuds på jobbet där man ändå inte kan vara sig själv och prata fritt (jag vet själv vad jag tycker om de som inte har filter då de pratar på jobbet). Men även om jag skulle relatera till det, så kan man ju hitta andra sätt att vara social på.
Citera
2024-01-21, 03:37
Medlem
Tänkte pensionera mig vid någonstans mellan 50-55 år gammal, är 43 år nu. Borde då nått FIRE status.

Ska bli sjukt skönt. Tänkte softa, läsa böcker, kolla Netflix, laga god mat, dricka gott vin, resa, promenera, spela golf, kanske skaffa en båt. Möjligen tar jag något jobb på deltid som jag brinner för och trivs med. Jobba med något som faktiskt är kul. Skulle kunna tänka mig att jobba på Nymans Ur till exempel eller hos någon juvelerare eller auktionshus typ Sothebys eller Christies.
Citera
2024-01-21, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Medianlivslängden är mer intressant än medellivslängden, då det är mer troligt att man kommer dö runt vad som är medianlivslängden än vad som är medellivslängden. Men jag skulle säga att då man har passerat 50 så börjar risken för att dö öka dramatiskt för varje år som går.

Du har tagit fel lärdom av det, eftersom pensionen inte är säker så ska du ju spara så du kan sluta tidigare, för egen tid är mer värt än några extra prylar som man ändå inte har tid att använda för man jobbar. Att leva lön till lön gör att man verkligen blir jobbets bi*ch.

Jag sa ingen specifik ålder, men ca 10-20 år innan bör man kunna satsa på, mycket tidigare om man är höginkomsttagare. Trivas med jobbet så mycket man hellre jobbar än vara ledig, det är väl främst människor i maktpositioner som gör det. Hur man annars kan välja att jobba och slava för någon annan om man inte måste är inte något jag kan relatera till öht.

Är det något i jobbet man verkligen tycker är roligt så kan man nog finna andra sätt att göra det på än att tvinga upp sig varje morgon och gå ut i kylan och snön för ta sig till jobbet och vara där ca 9 timmar och komma hem slut och inte orka göra något. Ofta så är det det sociala människor saknar från jobbet, men även om jag skulle relatera till det vilket jag inte gör, för jag föredra att välja mitt umgänge, inte bara ta det som erbjuds på jobbet där man ändå inte kan vara sig själv och prata fritt (jag vet själv vad jag tycker om de som inte har filter då de pratar på jobbet). Men även om jag skulle relatera till det, så kan man ju hitta andra sätt att vara social på.

Ja, vi har ju olika syn på det där. Man kan ju ha något mellanting mellan att leva lön till lön och vara ekonomiskt oberoende.

Förväntas levnadsår efter man fått i pension är ju ännu mer exakt än media livslängden, iom att alla som dött innan de gått i pension inte är med i den statistiken. Det är de i media medellivslängden.

Sen går inte alla jobb ut på att jobba åt/för någon annan, utan det yrke man valt ger för många mening åt livet och något man vill syssla med. De som är lärare är inte det bara för att få mat på bordet, utan för att de har ett intresse av att utbilda. De som jobbar i vården ser det som meningsfullt att hjälpa människor, Brandmän, poliser mm fyller en samhällsfunktion som är helt nödvändig, osv.

Vad är för jobb du har haft egentligen när du ser det som att slava att gå till jobbet? Tvärtom så ger ju vissa jobb istället möjligheter att få göra och uppleva saker man inte har råd med själv (eller skulle bli mycket dyrt). Jag har fått åka på utbildning i andra världsdelar tex

Nu är det inte så att jag inte ser fram emot pension (har 17 år kvar, och då går jag planerat 4 år tidigare), men är samtidigt lite fundersam vad man ska göra med all tid man får. Allt som är intressant att syssla med kostar rätt bra med pengar, så det gäller att ha lite undanlagt.
Citera
2024-01-21, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ja, vi har ju olika syn på det där. Man kan ju ha något mellanting mellan att leva lön till lön och vara ekonomiskt oberoende.

Förväntas levnadsår efter man fått i pension är ju ännu mer exakt än media livslängden, iom att alla som dött innan de gått i pension inte är med i den statistiken. Det är de i media medellivslängden.

Sen går inte alla jobb ut på att jobba åt/för någon annan, utan det yrke man valt ger för många mening åt livet och något man vill syssla med. De som är lärare är inte det bara för att få mat på bordet, utan för att de har ett intresse av att utbilda. De som jobbar i vården ser det som meningsfullt att hjälpa människor, Brandmän, poliser mm fyller en samhällsfunktion som är helt nödvändig, osv.

Vad är för jobb du har haft egentligen när du ser det som att slava att gå till jobbet? Tvärtom så ger ju vissa jobb istället möjligheter att få göra och uppleva saker man inte har råd med själv (eller skulle bli mycket dyrt). Jag har fått åka på utbildning i andra världsdelar tex

Nu är det inte så att jag inte ser fram emot pension (har 17 år kvar, och då går jag planerat 4 år tidigare), men är samtidigt lite fundersam vad man ska göra med all tid man får. Allt som är intressant att syssla med kostar rätt bra med pengar, så det gäller att ha lite undanlagt.

Att göra något "samhällsnyttigt" till jobb, gör det knappast till mindre slavjobb, snarare mer, då det blir väldigt tydligt att du jobbar för någon annan än dig själv då. De enda jobb som möjligtvis inte kan ses som slavgöra är de som är i maktpositioner som inte har någon direkt att stå till svars till.

Att jobba bara för sysselsätta sig förstår jag mig heller inte på. Hur kan man tycka den roligaste sysselsättning man kan komma på är att slava för någon annan, det är något jag inte kan relatera till. Titta på målarfärg torkar är roligare, om det är vad jag har valt att göra. Att ha frihet att välja vad man ska göra och när, gör det till roligare, även om det skulle vara samma sak som man jobbar med. Laga mat kan vara roligt ibland, men jag skulle absolut inte vilja jobba i en restaurang för det. Friheten att inte stå till svars, passa tider och göra vad jag vill är vad man ska eftersträva i den mån det går och är rimligt, för tyvärr så lever vi inte i en utopi så allt är inte möjligt.

"Förväntas levnadsår efter man fått i pension är ju ännu mer exakt än media livslängden, iom att alla som dött innan de gått i pension inte är med i den statistiken. Det är de i media medellivslängden."

Varför ska man bara räkna på de som dör efter de nått pensionsålder, och varför är det mer relevant?
Citera
2024-01-21, 20:16
Medlem
Har mindre än 8 år kvar till den dag då jag kan gå utan att behöva svälta fram till pensionsdagen, under förutsättning att mitt sparande håller. Sen vet jag inte om jag kommer vilja gå kvar och skrota på deltid eller om jag kanske kommer må bättre i kroppen och orkar jobba till 70, det tar jag när det blir aktuellt. Men av ekonomiska skäl behöver jag troligen inte jobba längre än 2031. Hänger väl lite på hur inflationen utvecklas också, förstås.
Citera
2024-01-21, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Tänkte pensionera mig vid någonstans mellan 50-55 år gammal, är 43 år nu. Borde då nått FIRE status.

Vilken kapitalnivå innebär det för dig? Har själv 5 Mkr i depå privat och 5 Mkr i företaget. Företaget ger vinst runt 1 Mkr per år. Känns som man har en bit kvar men hur långt?
Citera
2024-01-21, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tashkent
Vilken kapitalnivå innebär det för dig? Har själv 5 Mkr i depå privat och 5 Mkr i företaget. Företaget ger vinst runt 1 Mkr per år. Känns som man har en bit kvar men hur långt?

Jag har länge tänkt ungefär 3 miljoner dollar och har kommit drygt halvvägs, men efter senaste tidens inflation osv är 3 miljoner dollar kanske i underkant. Borde nå detta om fem till sju år eller så och sen kanske jobba ytterligare fem år för att få en säkerhetsmarginal om jag pallar det.

Låter som att du är på god väg också. Har du ett mål?

Edit: men min plan kan spricka om jag blir allt för utbränd. Är redan rätt utbränd tyvärr men sitter fast med gyllene handklovar.
Senast redigerad av Harrywinston 2024-01-21 kl. 22:38.
Citera
2024-01-22, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag har länge tänkt ungefär 3 miljoner dollar och har kommit drygt halvvägs, men efter senaste tidens inflation osv är 3 miljoner dollar kanske i underkant. Borde nå detta om fem till sju år eller så och sen kanske jobba ytterligare fem år för att få en säkerhetsmarginal om jag pallar det.

Låter som att du är på god väg också. Har du ett mål?

Edit: men min plan kan spricka om jag blir allt för utbränd. Är redan rätt utbränd tyvärr men sitter fast med gyllene handklovar.

Mitt mål är att gå i pension om 5 år, jag är några år äldre än du. I så fall har jag 15 Mkr blandat då och kan leva på avkastning 4% per år vilket är 600k. Det är snålt för Sverige men jag tänker bosätta mig i ett land med lägre kostnader så det kan gå.

Vet precis vad du menar med de gyllene handklovarna, är i samma sits tidvis. Man tjänar bra med pengar men det sliter på hälsan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in