Citat:

Ursprungligen postat av 
Hew18

Medianlivslängden är mer intressant än medellivslängden, då det är mer troligt att man kommer dö runt vad som är medianlivslängden än vad som är medellivslängden. Men jag skulle säga att då man har passerat 50 så börjar risken för att dö öka dramatiskt för varje år som går. 
Du har tagit fel lärdom av det, eftersom pensionen inte är säker så ska du ju spara så du kan sluta tidigare, för egen tid är mer värt än några extra prylar som man ändå inte har tid att använda för man  jobbar. Att leva lön till lön gör att man verkligen blir jobbets bi*ch.
Jag sa ingen specifik ålder, men ca 10-20 år innan bör man kunna satsa på, mycket tidigare om man är höginkomsttagare. Trivas med jobbet så mycket man hellre jobbar än vara ledig, det är väl främst människor i maktpositioner som gör det. Hur man annars kan välja att jobba och slava för någon annan om man inte måste är inte något jag kan relatera till öht. 
Är det något i jobbet man verkligen tycker är roligt så kan man nog finna andra sätt att göra det på än att tvinga upp sig varje morgon och gå ut i kylan och snön för ta sig till jobbet och vara där ca 9 timmar och komma hem slut och inte orka göra något. Ofta så är det det sociala människor saknar från jobbet,  men även om jag skulle relatera till det vilket jag inte gör, för jag föredra att välja mitt umgänge, inte bara ta det som erbjuds på jobbet där man ändå inte kan vara sig själv och prata fritt (jag vet själv vad jag tycker om de som inte har filter då de pratar på jobbet). Men även om jag skulle relatera till det, så kan man ju hitta andra sätt att vara social på.

Ja, vi har ju olika syn på det där. Man kan ju ha något mellanting mellan att leva lön till lön och vara ekonomiskt oberoende.
Förväntas levnadsår efter man fått i pension är ju ännu mer exakt än media livslängden, iom att alla som dött innan de gått i pension inte är med i den statistiken. Det är de i media medellivslängden.
Sen går inte alla jobb ut på att jobba åt/för någon annan, utan det yrke man valt ger för många mening åt livet och något man vill syssla med. De som är lärare är inte det bara för att få mat på bordet, utan för att de har ett intresse av att utbilda. De som jobbar i vården ser det som meningsfullt att hjälpa människor, Brandmän, poliser mm fyller en samhällsfunktion som är helt nödvändig, osv.
Vad är för jobb du har haft egentligen när du ser det som att slava att gå till jobbet? Tvärtom så ger ju vissa jobb istället möjligheter att få göra och uppleva  saker man inte har råd med själv (eller skulle bli mycket dyrt). Jag har fått åka på utbildning i andra världsdelar tex
Nu är det inte så att jag inte ser fram emot pension (har 17 år kvar, och då går jag planerat 4 år tidigare), men är samtidigt lite fundersam vad man ska göra med all tid man får. Allt som är intressant att syssla med kostar rätt bra med pengar, så det gäller att ha lite undanlagt.