2024-03-08, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Viktigaste är att ha låga skulder..

Inte om pensionssystemet blir så pass dåligt att man ändå bara kan räkna med så kallat existensminimum. Då spelar det ju ingen roll om man hamnar hos Kron-Karl.

Kul att folk på fullaste allvar planerar att jobba till de är 85, och accepterar det. Stor humor!
Citera
2024-03-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Blanda inte ihop bostadsbidrag med bostadstillägg.

Precis max bostadstillägg 7500 per månad får man bara om man har under 100.000 kr den sista december.varje år
Citera
2024-03-08, 20:21
Medlem
Citat:

Bästa är nog att ha medelhöga skulder så din boendekostnad når upp till 7500 ink räntor då blir det gratis i o m bostadstillägget.
Citera
2024-03-08, 20:23
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Blanda inte ihop bostadsbidrag med bostadstillägg.
Nej, det gör jag ju inte heller?
Citera
2024-03-08, 20:28
Medlem
Citat:
Ja, om man lever i ett parhållande stämmer ditt påstående.
Om man är ensamstående så spelar det ingen roll hur stora skulder du har, man få behålla ett existensminimum och t om bli föremål för skuldsanering så skulderna försvinner på 5 år.
Viktigast är att inte ha synliga tillgångar, ta ut pengarna några år innan pensionen och ha dom i madrassen.
Med andra ord, bättre att några år innan pensioneringen inte amortera så mycket utan istället spara i madrassen.

https://enklare.se/blogg/existensminimum-2023/
Senast redigerad av Greta.El.HAMAS 2024-03-08 kl. 20:31.
Citera
2024-03-08, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Hur bildar man sig en uppfattning av vad man behöver i pension?
Jag ska ju dö vid 82 enligt pensionsmyndigheten men ska man ta ut pension tidigare och tänka att man säljer hus och annat vid 78 för man orkar inte med och tar ut pension tidigare (från 58?), tar ut all tjänstepension osv till 78års ålder kanske..
I mitt fall skulle jag bli pensionär på enbart allmän pension med ca 18000 vid 78 år och ha ca 40k 58-78år.

Någon som funderat på strategier på pensionsuttag?
Ja, om jag ser på dom i min omgivning som är äldre, släktingar, bekanta och grannar så har dom generellt varit pigga och kunnat resa och göra saker till typ 75 år.
Sen har diverse sjukdomar och allmän trötthet minskat möjligheterna att leva fullt ut.
Så jag tänker ta ut max pension till 75 år, för att sen bara ta ut den allmänna pensionen.
När jag tänker börja ta ut pension beror på mitt nuvarande arbete, typ 63-65 år.
Jag räknar med att jag inte behöver göra av med så mycket efter 75år.
Oavsett så har ju jag då en slant kvar på banken att nalla av.

Edit Tillägg: Dom som har karaktär och inte frestas att ständigt nalla på kapitalet gör ju bäst i att taut max pension på kortast möjliga tid och sätta in pengarna på fonder.
Tillväxten på dina fonder är ju samma som för statens fonder och samtidigt tryggar du dina pensionspengar för anhöriga om du skulle dö tidigt.
Senast redigerad av Greta.El.HAMAS 2024-03-08 kl. 21:03.
Citera
2024-03-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Iofs off topic.
Men ganska pissig lön för att ständigt jobba natt.

Jag jobbar inom vården och jag tjänar bättre på natten än på dagen. Dessutom är min arbetsbelastning minst 80% lägre än om jag skulle jobba på dan.
Citera
2024-03-09, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Edit Tillägg: Dom som har karaktär och inte frestas att ständigt nalla på kapitalet gör ju bäst i att taut max pension på kortast möjliga tid och sätta in pengarna på fonder.
Tillväxten på dina fonder är ju samma som för statens fonder och samtidigt tryggar du dina pensionspengar för anhöriga om du skulle dö tidigt.

Så är det, fast AP7 har varit bra för mig, men tänker egentligen som du säger, måste bara passa sig att man inte får statlig skatt.. och generellt.. om man tar ut pensionen innan riktålder (?) så har man väl en genrellt högre skattesats eller har jag fel?

Är det riktålder som styr skattelättnad för pension?
Citera
2024-03-09, 14:11
Medlem
Citat:
Så är det, fast AP7 har varit bra för mig, men tänker egentligen som du säger, måste bara passa sig att man inte får statlig skatt.. och generellt.. om man tar ut pensionen innan riktålder (?) så har man väl en genrellt högre skattesats eller har jag fel?

Är det riktålder som styr skattelättnad för pension?
Statlig skatt på pensionen är det nog inte många som behöver oroa sig för, såna summor är det få som kommer få i pension.
Om man däremot jobbar samtidigt som man tar ut pension så får se till att man hamnar under brytgränsen för statlig skatt.
Idag är det lägre skatt från 67 år, den åldern blir säkert höjd när riktåldern höjs.
Ett jävla mygel från statens sida att det är olika skattesatser på när man ska ta ut pension.
Pension är uppskjuten lön.
Jag köper att man inte kan få jobbskatteavdrag, men inte olika skattesatser.
Allt staten och politikerna gör går ut på att tvinga alla att jobba längre och helst ska man dö innan man kan ta ut sin pension.
Jag är rätt säker på att om 10-20 år så är riktåldern/ pensionsåldern 69-70 år och att det görs mycket svårare att ta ut pensionen i förtid.
Alla bidrag till pensionärerna är nog borta också eller kraftigt sänkta.
I takt med att boendekostnaderna höjs och pensionen blir lägre så är snart alla pensionärer berättigade till äldreförsörjningsstöd och bostadstillägg.
Det fattar ju vem som helst det inte finns pengar till längre.
Jag tycker synd om alla yngre som med stor säkerhet kommer få jobba mycket länge och sen få en fattig liv som pensionär.
Citera
2024-03-09, 15:19
Medlem
Jag tror du har rätt - men många i min ålder som jobbar länge får statlig skatt så man kanske ska kolla om man har bra lön. 2024 tror jag den är 49875:- per månad och jobbar man till pensionsmyndighetens riktålder är man över det i pension - som jag räknar.
Jag vet inte om ifall riktålder eller pensionsålder påverkar skattebrytpunkten på 598500:- för statlig skatt, men jag hoppas någon här på FB vet!
Citera
2024-03-09, 15:52
Bannlyst
När kan man ta ut pensionen? som tidigast...
Citera
2024-03-09, 16:52
Medlem
Citat:
Jag tror du har rätt - men många i min ålder som jobbar länge får statlig skatt så man kanske ska kolla om man har bra lön. 2024 tror jag den är 49875:- per månad och jobbar man till pensionsmyndighetens riktålder är man över det i pension - som jag räknar.
Jag vet inte om ifall riktålder eller pensionsålder påverkar skattebrytpunkten på 598500:- för statlig skatt, men jag hoppas någon här på FB vet!

Har du fyllt 67 är brytpunkten för statlig skatt drygt 700.000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in