Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.tubbs
Så är det, fast AP7 har varit bra för mig, men tänker egentligen som du säger, måste bara passa sig att man inte får statlig skatt.. och generellt.. om man tar ut pensionen innan riktålder (?) så har man väl en genrellt högre skattesats eller har jag fel?
Är det riktålder som styr skattelättnad för pension?
Statlig skatt på pensionen är det nog inte många som behöver oroa sig för, såna summor är det få som kommer få i pension.
Om man däremot jobbar samtidigt som man tar ut pension så får se till att man hamnar under brytgränsen för statlig skatt.
Idag är det lägre skatt från 67 år, den åldern blir säkert höjd när riktåldern höjs.
Ett jävla mygel från statens sida att det är olika skattesatser på när man ska ta ut pension.
Pension är uppskjuten lön.
Jag köper att man inte kan få jobbskatteavdrag, men inte olika skattesatser.
Allt staten och politikerna gör går ut på att tvinga alla att jobba längre och helst ska man dö innan man kan ta ut sin pension.
Jag är rätt säker på att om 10-20 år så är riktåldern/ pensionsåldern 69-70 år och att det görs mycket svårare att ta ut pensionen i förtid.
Alla bidrag till pensionärerna är nog borta också eller kraftigt sänkta.
I takt med att boendekostnaderna höjs och pensionen blir lägre så är snart alla pensionärer berättigade till äldreförsörjningsstöd och bostadstillägg.
Det fattar ju vem som helst det inte finns pengar till längre.
Jag tycker synd om alla yngre som med stor säkerhet kommer få jobba mycket länge och sen få en fattig liv som pensionär.