Citat:
Ursprungligen postat av
Knutas50
Pensioneringen är också en mental påverkan och ibland knepig omställning i och med att man vill fortsätta utmana hjärnan och ha intressanta projekt på gång.
Visst kan man ta deltidsuppdrag men då är man fast igen i att andra styr vad man gör.
Begriper inte den där inställningen! Har såna människor som dig inga intressen som utmanar er och nyfikenhet på världen förutom jobbet ?
Finns hur mycket som helst bara att sitta läsa på internet av sina intressen, t ex olika forum som flashback, artiklar, vetenskapliga artiklar, för utmana hjärnan och lära sig mer.
Inget på arbetsplatser utmanar min hjärna, inte någon tjänst har gjort det. Det intresserar mig inte sitta lösa andras saker och problem 8 tim per dag i 40 år.
Jag vill sitta se intressanta filmer på youtube, reseraportage från Colombias slumområden, djungeläventyr i Vietnamn, vildmark äventyr på hästrygg i Colorado och Utah, byggande av resort en atoll i Tahiti, läsa om bomarknad, lära mig mer sparknep eller privatekonomi. Titta på produkter på tradera, prisjakt, blocket och mängder av annat.
Jag vill även spela alla tvspel och se alla serier jag missat, hålla på fixa med min båt, modifiera och greja med min bil, bygga saker på kåken och olika roliga projekt jag alltid drömt om.
Jag vill lära mig språk, dansa, resa över hela världen med massa spännande äventyr, finns tusentals intressanta kulturarv jag sett i filmer eller mystiska platser jag läst om på internet som jag vill se i verkligheten.
Tiden är för kort för allt jag vill göra när man slipper att arbeta heltid eller när man blir pensionär sen.
Någon tid för att volentära extra som pensionär skulle inte finnas för mig.
Jag önskar jag levde i flera hundra år eller för evigt som arbetslös pensionär så jag kunde göra allt jag vill göra.