2024-03-09, 19:44
Medlem
Nånstans mellan 61-64, beroende på hur nivån på pensionen ligger, samt hur jag känner för att jobba. Skillnaden blir när jag kollar på det i dagsläget ca 5000 Brutto, men har inga problem att leva på den lägre summan (33000 Brutto)
Citera
2024-03-09, 19:45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Har du fyllt 67 är brytpunkten för statlig skatt drygt 700.000

Vad händer om man tar ut den vid 61, som de som hittade på systemet?

Har inget emot att leva på vatten och bröd.

Böcker kan man ju låna gratis ...

Å andra sidan har jag ett väldigt kul jobb.

Vid 61 kanske man är sugen på att fortsätta ett tag till, vem vet.
Citera
2024-03-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Bara tjänstepension du kan ta ut så tidigt som 61 (beroende på avtal, en del får vänta till 62) allmän pension är 67. Lägre grundavdrag vid 61 så du skattar som en anställd
Citera
2024-03-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Det går inte att ta ut pensionen längre vid 61 år, i varje fall inte den stora delen, den allmänna pensionen.
Nu gäller det 63 år, 2027 64 år.
Och den kommer fortsätta stiga i takt med att riktåldern för pensionen höjs.
Citera
2024-03-09, 20:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Det går inte att ta ut pensionen längre vid 61 år, i varje fall inte den stora delen, den allmänna pensionen.
Nu gäller det 63 år, 2027 64 år.
Och den kommer fortsätta stiga i takt med att riktåldern för pensionen höjs.

Japp. Det blir nog ingen pension för oss. Man hinner trilla av pinn innan. Fiffigt!

Men vad är väl en PRO-bal på slottet ...
Citera
2024-03-09, 20:24
Medlem
Imnshos avatar
Jag är 60+ och har tagit deltidspension. Jävligt skönt att jobba 3,5 dagar och vara ledig 3,5. Dessutom får man full avsättning till tjänstepension. Det här finns i alla kollektivavtal på arbetsmarknaden nuförtiden. Arbetsgivaren kan i princip inte neka.
Citera
2024-03-10, 09:31
Medlem
Så tidigt det går. Tjänstepension vid 55 och allmän så fort som det bara är möjligt. Utan att jag räknat på det så måste det vara extremt olönsamt att vänta länge på att ta ut pension.
Citera
2024-03-10, 17:49
Medlem
Roidberts avatar
Jag kommer förmodligen att ta pension så tidigt som möjligt, även om det innebär att jag bara får 1000kr i månaden. Kommer förmodligen fortsätta jobba också. Mitt resonemang är att det är lika bra att ta pension medan man är i bra form och kan uppskatta pengarna. Dessutom skall man inte ta för givet att man ens kommer få någon pension, och det finns nog en risk att man blir utan om man väntar för länge.
Citera
2024-03-11, 07:28
Medlem
Gick vid 62 och ångrar det inte. Så enormt skönt att äga sin egen dag, kalender och plan framåt.

Jag tar bara ut del av tjänstepensionen än så länge. Går in med Allmänna pensionen från 73 år. Det är ett väldigt stort avbräck ekonomiskt att gå i pension oavsett från vilken nivå man kommer ifrån. Vanorna och önskade resplaner får ändras en del för att hålla utgifterna i schack.

Jag gjorde en budget sista året jag jobbade och behöll på lönekontot bara den mängd pengar jag skulle ha tillgång till som pensionär, mellan 62-72. Resten satte jag på sparkonto. Det var en bra test för att se om man klarar av att gå vid 62. Jag fick alltid ta av sparkontot men fick ändå en bra uppfattning vad som driver höga månadsutgifter.
I strategin ligger att sälja ut och skaffa annat/enklare boende inom sju år för att ha lite extra när bara Allmänna pensionen finns.

Pensioneringen är också en mental påverkan och ibland knepig omställning i och med att man vill fortsätta utmana hjärnan och ha intressanta projekt på gång.

Visst kan man ta deltidsuppdrag men då är man fast igen i att andra styr vad man gör. Jag saknar däremot inte alls arbetsgruppen, människorna mm. Det är mycket roligare att skaffa nya kontakter baserade på ens intressen.

Så strategi för alla delar, inte bara det ekonomiska, har varit vettigt för mig i alla fall.
Senast redigerad av Knutas50 2024-03-11 kl. 07:45.
Citera
2024-03-11, 11:09
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutas50

Pensioneringen är också en mental påverkan och ibland knepig omställning i och med att man vill fortsätta utmana hjärnan och ha intressanta projekt på gång.

Visst kan man ta deltidsuppdrag men då är man fast igen i att andra styr vad man gör.

Begriper inte den där inställningen! Har såna människor som dig inga intressen som utmanar er och nyfikenhet på världen förutom jobbet ?

Finns hur mycket som helst bara att sitta läsa på internet av sina intressen, t ex olika forum som flashback, artiklar, vetenskapliga artiklar, för utmana hjärnan och lära sig mer.

Inget på arbetsplatser utmanar min hjärna, inte någon tjänst har gjort det. Det intresserar mig inte sitta lösa andras saker och problem 8 tim per dag i 40 år.

Jag vill sitta se intressanta filmer på youtube, reseraportage från Colombias slumområden, djungeläventyr i Vietnamn, vildmark äventyr på hästrygg i Colorado och Utah, byggande av resort en atoll i Tahiti, läsa om bomarknad, lära mig mer sparknep eller privatekonomi. Titta på produkter på tradera, prisjakt, blocket och mängder av annat.

Jag vill även spela alla tvspel och se alla serier jag missat, hålla på fixa med min båt, modifiera och greja med min bil, bygga saker på kåken och olika roliga projekt jag alltid drömt om.
Jag vill lära mig språk, dansa, resa över hela världen med massa spännande äventyr, finns tusentals intressanta kulturarv jag sett i filmer eller mystiska platser jag läst om på internet som jag vill se i verkligheten.
Tiden är för kort för allt jag vill göra när man slipper att arbeta heltid eller när man blir pensionär sen.
Någon tid för att volentära extra som pensionär skulle inte finnas för mig.

Jag önskar jag levde i flera hundra år eller för evigt som arbetslös pensionär så jag kunde göra allt jag vill göra.
Senast redigerad av slemhog 2024-03-11 kl. 11:14.
Citera
2024-08-05, 07:09
Medlem
mhns avatar
Jag är 50, så jag kan ta ut allmän pension först vid 65, men jag kanske slutar jobba innan dess om det går eftersom jag kommer att ha en del sparat. Till dags dato har jag 1,4 miljoner kr, inga lån (inte ens bostadslån) och en bostadsrätt i Stockholmsområdet värd ca 2,5 miljoner. Lite svårt att säga vilken ekonomisk buffert jag kommer ha vid exempelvis 60, men låt säga åtminstone 2 miljoner. Jag lever rätt så frugalt, så jag kan klara mig på 10 000 kr i månaden av mina besparingar fram till 65, då den allmänna pensionen kickar in (+ tjänstepension), då har jag 1,4 miljoner kvar av min ekonomiska buffert. Skulle det skita sig rejält så kan jag ju alltid sälja min bostadsrätt och få in några miljoner. Då blir det att flytta till hyresrätt, men eftersom jag har stått i Stockholm Stads Bostadskö sedan 2008 så kommer jag förmodligen kunna hitta en hyfsad hyresrätt (eller flytta annorstädes, jag är på intet sätt bunden till Stockholm).
Citera
2024-08-05, 07:37
Medlem
Nu känns det som att slutet på arbetslivet börjar närma sig för mig,i maj nästa år (2025) så har jag knegat i 40 år och det känns som att tiden bara flygit iväg!
Känner att jag vill ha mera ledigt & egen tid och ser fram emot det,nu under hösten ska jag ta beslutet om jag hoppar av vid nyår.
Sedan finns ju alltid möjligheten att hoppa på nåt kneg i några månader om året om det blir alldeles för trist att ha mycket tid till egna intressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in