2023-10-16, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1967-04-01
Härligt med lite fakta i tråden, och inte bara en massa tyckare.

Att man kan klara jobbet om man döms tiill några månader visste jag, men det här med flera år var nytt för mig.

Ja som sagt är det massa faktorer som spelar in, saker som hur ditt brott påverkat/påverkar arbetsgivaren och din roll på arbetsplatsen har stor betydelse.
Även arbetsgivarens förmåga att hantera den dömdes frånvaro har stor betydelse.

i AD 127/1993 var personen inköpsansvarig på ett företag och hade en nyckelroll som behövde ersättas omedelbart och det var även en roll som ansikte utåt för företaget.
Där ansågs 1år och 8månader i kombination med hänsyn till dennes grova brott(grov misshandel samt övergrepp i rättssak) och position på företaget utgöra skälig grund för uppsägning.

Men i fallet med 6års fängelse så ansågs inte företaget(posten) ha orsakats någon olägenhet eller kostnad då de inte behövt ersätta personen.
2023-10-16, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Du förstår nog inte riktigt hur det fungerar på den svenska arbetsmarknaden.
Arbetsgivaren kan säga upp dig ganska enkelt för i princip vad som helst. Sen hänger det på hur mycket de är villiga att betala skadestånd om de skulle bli fällda i arbetsdomstolen för det.
Märk väl att man måste vara medlem i facket för att de ska driva ett fall till AD, det är inte något som du kan göra själv.
AD är inte någon slags allmängiltig domstol som du verkar tro utan endast till för de som är medlem i respektive förbund.
De är i princip en partsnämnd utan några befogenheter som tex tingsrätt eller förvaltningsdomstol har.

Givetvis kan en arbetsgivare säga upp eller avskeda folk felaktigt om de vill och är villiga att ta konsekvenserna av detta. Men nu diskuterades om fängelse utgjorde saklig grund för uppsägning, och det gör det inte i sig självt utan det beror på flertalet andra faktorer.

Sedan gällande AD så är det en sk specialdomstol, deras domar är rättsligt bindande precis som tingsrätten eller förvaltningsdomstolen. AD står över tingsrätten i arbetsrättsliga frågor, dvs en dom gällande arbetsrätten i tingsrätten överklagas till AD.
Den är heller inte enbart till för medlemmar i respektive förbund. Enbart fack eller arbetsgivare kan väcka talan direkt till AD. Men vilken arbetstagare som helst kan väcka talan i tingsrätten och sedan överklaga till AD.
AD är i arbetsrättsliga tvister överinstans till TR och vår högsta rättsinstans, deras domslut kan inte överklagas.

Och det skall också påpekas att det är stor skillnad mellan privat och offentlig sektor. AD kan besluta att en uppsägning är ogiltig för stat/kommun/region och det innebär då att personens anställning kvarstår, inte bara att de får betala skadestånd.
Senast redigerad av Aramir2 2023-10-16 kl. 20:53.
2023-10-16, 20:52
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja som sagt är det massa faktorer som spelar in, saker som hur ditt brott påverkat/påverkar arbetsgivaren och din roll på arbetsplatsen har stor betydelse.
Även arbetsgivarens förmåga att hantera den dömdes frånvaro har stor betydelse.

i AD 127/1993 var personen inköpsansvarig på ett företag och hade en nyckelroll som behövde ersättas omedelbart och det var även en roll som ansikte utåt för företaget.
Där ansågs 1år och 8månader i kombination med hänsyn till dennes grova brott(grov misshandel samt övergrepp i rättssak) och position på företaget utgöra skälig grund för uppsägning.

Men i fallet med 6års fängelse så ansågs inte företaget(posten) ha orsakats någon olägenhet eller kostnad då de inte behövt ersätta personen.
Alltså, vad fan gör man på jobbet om man kan vara borta i sex år utan att orsaka någon olägenhet eller behöva ersättas?
2023-10-16, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VlnteJoBaRokaHasch
Alltså, vad fan gör man på jobbet om man kan vara borta i sex år utan att orsaka någon olägenhet eller behöva ersättas?

Det berodde på att de under dessa åren gjorde och planerade att göra ytterligare neddragningar i personalstyrkan. Därmed hade de helt enkelt bara behövt säga upp en färre anställd än de annars hade gjort.
2023-10-16, 21:12
Medlem
Citat:
Givetvis kan en arbetsgivare säga upp eller avskeda folk felaktigt om de vill och är villiga att ta konsekvenserna av detta. Men nu diskuterades om fängelse utgjorde saklig grund för uppsägning, och det gör det inte i sig självt utan det beror på flertalet andra faktorer.

Sedan gällande AD så är det en sk specialdomstol, deras domar är rättsligt bindande precis som tingsrätten eller förvaltningsdomstolen. AD står över tingsrätten i arbetsrättsliga frågor, dvs en dom gällande arbetsrätten i tingsrätten överklagas till AD.
Den är heller inte enbart till för medlemmar i respektive förbund. Enbart fack eller arbetsgivare kan väcka talan direkt till AD. Men vilken arbetstagare som helst kan väcka talan i tingsrätten och sedan överklaga till AD.
AD är i arbetsrättsliga tvister överinstans till TR och vår högsta rättsinstans, deras domslut kan inte överklagas.

Och det skall också påpekas att det är stor skillnad mellan privat och offentlig sektor. AD kan besluta att en uppsägning är ogiltig för stat/kommun/region och det innebär då att personens anställning kvarstår, inte bara att de får betala skadestånd.

Nej, det stämmer inte, en specialdomstol har inte beslutanderätt över en allmän domstol, läs här;

https://www.arbetsdomstolen.se/sv/pr...att-overklaga/

De är som tex hyresnämnden en partsnämnd eller "specialdomstol" som du föredrar att kalla dem för. De kan aldrig ha beslutanderätt över en allmän domstol.

Och jo, du måste var medlem i facket för att de ska driva ett ärende i AD, lite oklart varför du ljuger om det.
Senast redigerad av BWisser 2023-10-16 kl. 21:16.
2023-10-16, 21:24
Medlem
Citat:
Nej, det stämmer inte, en specialdomstol har inte beslutanderätt över en allmän domstol, läs här;

De är som tex hyresnämnden en partsnämnd eller "specialdomstol" som du föredrar att kalla dem för. De kan aldrig ha beslutanderätt över en allmän domstol.

Och jo, du måste var medlem i facket för att de ska driva ett ärende i AD, lite oklart varför du ljuger om det.

Arbetsdomstolen är en överrätt till TR i arbetsrättstvister. Det innebär att en person som överklagar ett arbetsrättsligt beslut i TR överklagar till AD.

Det står i början av din egna länk, "Är du missnöjd med tingsrättens avgörande kan du överklaga till Arbetsdomstolen."
ADs beslut står alltså över TR på samma sätt som HR står över TR och HD står över HR.

Och nej man måste inte vara medlem i facket för detta.
Det gäller enbart för att väcka talan direkt till AD. Dvs enbart fack eller arbetsgivare kan starta hos AD direkt.
En vanlig arbetstagare måste väcka talan i tingsrätten men kan sedan överklaga TR beslut till AD.
2023-10-16, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Vi snackar om grov misshandel på det är ingen vanlig misshandel när man får två år och kåken. Varför tror du att man kan behålla jobbet och förtroendet även att det handlar om utanför jobbet? Varför ska man vänta in på domen när han har fått ett fängelsestraff. Man kan inte ha förtroende för folk som misshandlar personer. Det innebär att killen kommer att få väldigt mycket problem när han kommer att komma ut detta kommer att finnas presenterat på Lexbase och alla andra ställen också. Däremot kan man eventuellt söka jobb utomlands i Danmark eller Norge. Då kanske man kan fuska.

Jag försvarade inte regelverket, utan försökte förklara regelverket.
Vad vi tycker om saker och ting har inte så
mycket att göra med juridisk rätt.
2023-10-16, 23:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Citat:
Arbetsdomstolen är en överrätt till TR i arbetsrättstvister. Det innebär att en person som överklagar ett arbetsrättsligt beslut i TR överklagar till AD.

Det står i början av din egna länk, "Är du missnöjd med tingsrättens avgörande kan du överklaga till Arbetsdomstolen."
ADs beslut står alltså över TR på samma sätt som HR står över TR och HD står över HR.

Och nej man måste inte vara medlem i facket för detta.
Det gäller enbart för att väcka talan direkt till AD. Dvs enbart fack eller arbetsgivare kan starta hos AD direkt.
En vanlig arbetstagare måste väcka talan i tingsrätten men kan sedan överklaga TR beslut till AD.
Hyresnämnden är inte en specialdomstol.

Jag förstår inte varför du skriver "specialdomstol" som om det vore något uttryck Aramir2 själv hade hittat på? Det är den korrekta benämningen. Se t.ex. på Sveriges Domstolars hemsida:
https://www.domstol.se/om-sveriges-d...cialdomstolar/

Bara fackförbund eller arbetsgivare med kollektivavtal kan dra tvister inför Arbetsdomstolen som första instans (lagen om rättegången i arbetstvister 2:1), andra (t.ex. enskilda arbetstagare) måste dra tvister inför tingsrätten först (2:2). Dock har dessa rätt att överklaga tingsrättens domar till Arbetsdomstolen (2:3, 4:12). Arbetsdomstolens domar kan inte överklagas vare sig den var första eller andra instans (2:4).
Senast redigerad av Kallebrogen 2023-10-16 kl. 23:59.
2023-10-16, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Varför tror du att man kan behålla sitt arbete om man ska sitta inne två år. Kan man ha förtroende för en läkare eller sjukvårdare Eller vad han nu jobbar med när han har suttit inne för grov misshandel? Sådana personer ska bort från marknaden. Skulle du vilja bli omplåstrad av en fånge som har suttit inne för grov misshandel på riktigt? Han kommer att få söka ett nytt arbete. Arbetsgivaren kommer att kolla upp på Lexbase.. Det innebär att det kommer att vara kört för denna grabben.

Är du på riktigt? Om nån luffare attackerar dig ute på stan och du slår tillbaka och det hårt kan du bli dömd för grov misshandel, de flesta som åker dit för detta brott där det är random fylle slagsmål där vinnaren åker dit bara
2023-10-17, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
En bekant sitter tydligen i fängelset sedan februari. Detta fick jag reda på ganska så nyligen. Han är utbildad sjuksköterska. Han sitter just nu i fängelset och fick 2 år.

Jag är intresserad att få veta vad som händer just nu med jobb. Är detta något som är alltid upp till arbetsgivaren eller är det garanterat att han har blivit av med jobbet och inte kommer få komma tillbaka? Liksom, att det är en princip sak på sjukhuset att inte ta tillbaks anställda som sitter inne i fängelset.

Han fick fängelse på grund av våld. Exakt vad, vet jag inte. Jag hörde bara att han var med om bråk, så förmodligen blev väl fängelsestraffet misshandel. Om det är inkl olaga hot, skadegörelser eller mer, kan jag inte svara på.

Om han inte får komma tillbaks sitt jobb, så är ju förstås hans läkarutbildning helt bortkastad. Även om han har jobbat som läkare i över 10 år.

Om sjukhuset inte tar tillbaka hans anställning, så har jag svårt att tro att någon annan sjukhus i Sverige skulle ta emot honom.

Så jag är nyfiken på all form av information vad som kan komma att hända efter fängelselivet.

Tack för svar!
Jag tror han gör bäst i att försöka få permission så fort han kan. Då han kan åka hem till Gaza. Väl där borde han ta sig till norra delen och vänta på att Allah tar emot honom. Eller så tar han sitt straff, slutar att misshandla folk och försöker bli en människa.
2023-10-17, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Om systemet fungerar så blir hans legitimation föremål för omprövning och förhoppningsvis återkallande. Våldsverkare har inget att göra ett vårdyrke.

Alla förtjänar en andra chans. Jag är skälv dömd för misshandel har jobbat inom vården. Tror du jag spöade på patienter?
2023-10-17, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
En bekant sitter tydligen i fängelset sedan februari. Detta fick jag reda på ganska så nyligen. Han är utbildad sjuksköterska. Han sitter just nu i fängelset och fick 2 år.

Jag är intresserad att få veta vad som händer just nu med jobb. Är detta något som är alltid upp till arbetsgivaren eller är det garanterat att han har blivit av med jobbet och inte kommer få komma tillbaka? Liksom, att det är en princip sak på sjukhuset att inte ta tillbaks anställda som sitter inne i fängelset.

Han fick fängelse på grund av våld. Exakt vad, vet jag inte. Jag hörde bara att han var med om bråk, så förmodligen blev väl fängelsestraffet misshandel. Om det är inkl olaga hot, skadegörelser eller mer, kan jag inte svara på.

Om han inte får komma tillbaks sitt jobb, så är ju förstås hans läkarutbildning helt bortkastad. Även om han har jobbat som läkare i över 10 år.

Om sjukhuset inte tar tillbaka hans anställning, så har jag svårt att tro att någon annan sjukhus i Sverige skulle ta emot honom.

Så jag är nyfiken på all form av information vad som kan komma att hända efter fängelselivet.

Tack för svar!

Du får det att låta som att du tror att hans utbildning skulle ogiltigförklaras för att han hamnar i fängelse...han kommer få sparken från sitt nuvarande jobb men han är ju fortfarande utbildad så han kan nog få jobb någon annanstans sen när han kommer ut

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in