• 1
  • 2
2023-10-16, 16:00
Medlem
En bekant sitter tydligen i fängelset sedan februari. Detta fick jag reda på ganska så nyligen. Han är utbildad sjuksköterska. Han sitter just nu i fängelset och fick 2 år.

Jag är intresserad att få veta vad som händer just nu med jobb. Är detta något som är alltid upp till arbetsgivaren eller är det garanterat att han har blivit av med jobbet och inte kommer få komma tillbaka? Liksom, att det är en princip sak på sjukhuset att inte ta tillbaks anställda som sitter inne i fängelset.

Han fick fängelse på grund av våld. Exakt vad, vet jag inte. Jag hörde bara att han var med om bråk, så förmodligen blev väl fängelsestraffet misshandel. Om det är inkl olaga hot, skadegörelser eller mer, kan jag inte svara på.

Om han inte får komma tillbaks sitt jobb, så är ju förstås hans läkarutbildning helt bortkastad. Även om han har jobbat som läkare i över 10 år.

Om sjukhuset inte tar tillbaka hans anställning, så har jag svårt att tro att någon annan sjukhus i Sverige skulle ta emot honom.

Så jag är nyfiken på all form av information vad som kan komma att hända efter fängelselivet.

Tack för svar!
2023-10-16, 16:06
Medlem
Sjuksköterska eller läkare? du använder båda titlarna.

Ja eftersom man inte möter upp på arbetsplatsen som man ska, så blir man sannolikt av med jobbet.

Två års fängelse är inte misshandel, det är grov misshandel. Och då kan man inte bli anställd om man söker nytt jobb. Regioner och landsting kör sina egna bakgrundskontroller.
2023-10-16, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
En bekant sitter tydligen i fängelset sedan februari. Detta fick jag reda på ganska så nyligen. Han är utbildad sjuksköterska. Han sitter just nu i fängelset och fick 2 år.

Jag är intresserad att få veta vad som händer just nu med jobb. Är detta något som är alltid upp till arbetsgivaren eller är det garanterat att han har blivit av med jobbet och inte kommer få komma tillbaka? Liksom, att det är en princip sak på sjukhuset att inte ta tillbaks anställda som sitter inne i fängelset.

Han fick fängelse på grund av våld. Exakt vad, vet jag inte. Jag hörde bara att han var med om bråk, så förmodligen blev väl fängelsestraffet misshandel. Om det är inkl olaga hot, skadegörelser eller mer, kan jag inte svara på.

Om han inte får komma tillbaks sitt jobb, så är ju förstås hans läkarutbildning helt bortkastad. Även om han har jobbat som läkare i över 10 år.

Om sjukhuset inte tar tillbaka hans anställning, så har jag svårt att tro att någon annan sjukhus i Sverige skulle ta emot honom.

Så jag är nyfiken på all form av information vad som kan komma att hända efter fängelselivet.

Tack för svar!

Han lär få sparken då han är borta så lång tid.

Däremot bör han sitta inne längre än 2 år om han jobbat som läkare med en sjuksköterska utbildning. Varför hans läkarutbildning skulle va bortkastad? Jadu..

Du får väl bestämma dig lite i tråden innan man kan svara, men tvek att han får jobba inom vården om han är dömd för våld.
2023-10-16, 16:07
Bannlyst

Fyllekörning är väl en annan sak en opiatmissbruk tillsammans med försäljning...

Men det finns flera exempel på ångar som utbildat sig inne på anstalt, var snack för ett tag sen med nån gammal skinnskalle som stampa ihjäl en neger vid klippan eller vad det var, han ordnade en läkarexamen när han satt inne, kontroversiellt och vissa protester förekom, men tror han jobbar som det idag...

Lite rallarsving på stan är inte så kontroversiellt, och det är ganska "lätt" att gå från misshandel till grov misshandel, ett engagerat slag när kombattanten rasat i backen så har du helt plötsligt gjort en grov misshandel....'

Socialstyrelsen utfärdar legetimation inom hälsa och sjukvård, ett mejl med en fråga dit borde kunna ge svar då dom även beslutar om att eventuellt dra in dom...

https://legitimation.socialstyrelsen.se/

Kontakta oss

075-247 30 00
socialstyrelsen@socialstyrelsen.se
2023-10-16, 16:10
Avstängd
Citat:

Tack för svar!

Som sagt, sjuksköterska eller läkare?
Känns som en riktig trolltråd när du inte ens kan skilja på två väsensskilda yrken.

Mer OnT så kommer "din bekant" såklart bli av med jobbet, vilket det nu är.
2023-10-16, 16:11
Medlem
Har brottet inget med jobbet att göra saknas saklig grund för uppsägning. Finns däremot ett känt fall från arbetsdomstolen där en man om jag inte miss minner mig dömdes till 5 års fängelse för mordförsök, de kom i alla fall fram till att det delvis saknades saklig grund för uppsägningen men att frånvarotiden var alldeles för lång och det förelåg av den anledningen saklig grund för uppsägning.

Ett/två år är väl på gränsen.

Edit: här är fallet

Senast redigerad av sweetcrypto 2023-10-16 kl. 16:18.
2023-10-16, 16:18
Medlem
ProfessorAs avatar
Läkare eller sjuksköterska är skit samma när det gäller frågeställningen. Båda är legitimerade yrken där man vårdar människor.

Jag skulle säga att han kommer få svårt att hitta jobb. Men det beror antagligen på hur desperat nästa arbetsgivare är och hur noga de är med att begära utdrag ur belastningsregistret. Att komma tillbaka till samma arbetsplats är nog svårt och frågan är om din kompis vill det med den sociala stigma det antagligen skulle innebära.

Det finns för övrigt exempel på läkare som suttit i fängelse och sedan återgått i arbete, det är bara en googling bort. Har dessutom för mig att en läkare som dömdes för mord var verksam efter sitt straff, men minns inte om mordet skedde före eller efter utbildningen, om nu det har någon betydelse..
2023-10-16, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Som sagt, sjuksköterska eller läkare?
Känns som en riktig trolltråd när du inte ens kan skilja på två väsensskilda yrken.

Mer OnT så kommer "din bekant" såklart bli av med jobbet, vilket det nu är.
Jag ber om ursäkt för förvirringen!

Jag blev själv förvirrad när det stod i Mrkoll - ''Sjuksköterska''.

Men han själv har alltid sagt att han har ''läkarexamen''. Så jag visste inte. Förlåt!
Senast redigerad av L.o.a 2023-10-16 kl. 16:28.
2023-10-16, 16:20
Medlem
sebastian66s avatar
Varför tror du att man kan behålla sitt arbete om man ska sitta inne två år. Kan man ha förtroende för en läkare eller sjukvårdare Eller vad han nu jobbar med när han har suttit inne för grov misshandel? Sådana personer ska bort från marknaden. Skulle du vilja bli omplåstrad av en fånge som har suttit inne för grov misshandel på riktigt? Han kommer att få söka ett nytt arbete. Arbetsgivaren kommer att kolla upp på Lexbase.. Det innebär att det kommer att vara kört för denna grabben.
2023-10-16, 16:21
Medlem
auruns avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt och för förvirringen!

Men han själv har alltid sagt att han har ''läkarexamen''. Så jag visste inte. Förlåt!
Är han läkare står det på mr koll. Han har nog ljugit om den biten för dig.
2023-10-16, 16:25
Medlem
Citat:
Jag ber om ursäkt och för förvirringen!

På MrKoll står väl inte vad man har för yrke?
2023-10-16, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
På MrKoll står väl inte vad man har för yrke?
I vissa former av utbildningar, så står det infomration. T.ex om man är lärare. Så står det att man har just en lärarexamen.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in