2023-10-16, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men exakt. Borde vara så. Jag vill ju inte ha en säg knarklangare som syrra när jag gör mitt besök på vårdcentralen. Men som sagt så är det. För att de ska bli av sitt leg krävs det att de är dömda för extremt allvarlig brottslighet.

Håller med. Har dålig koll på gällande praxis men troligtvis har du rätt och att han i och med det kommer få behålla sin legitimation.
2023-10-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
En bekant sitter tydligen i fängelset sedan februari. Detta fick jag reda på ganska så nyligen. Han är utbildad sjuksköterska. Han sitter just nu i fängelset och fick 2 år.

Jag är intresserad att få veta vad som händer just nu med jobb. Är detta något som är alltid upp till arbetsgivaren eller är det garanterat att han har blivit av med jobbet och inte kommer få komma tillbaka? Liksom, att det är en princip sak på sjukhuset att inte ta tillbaks anställda som sitter inne i fängelset.

Han fick fängelse på grund av våld. Exakt vad, vet jag inte. Jag hörde bara att han var med om bråk, så förmodligen blev väl fängelsestraffet misshandel. Om det är inkl olaga hot, skadegörelser eller mer, kan jag inte svara på.

Om han inte får komma tillbaks sitt jobb, så är ju förstås hans läkarutbildning helt bortkastad. Även om han har jobbat som läkare i över 10 år.

Om sjukhuset inte tar tillbaka hans anställning, så har jag svårt att tro att någon annan sjukhus i Sverige skulle ta emot honom.

Så jag är nyfiken på all form av information vad som kan komma att hända efter fängelselivet.

Tack för svar!

Läkare och sjuksköterska är inte samma sak. Hur kan man ens blanda ihop dessa så allvarligt som du gjort i ditt inlägg?

Var du påverkad av droger?
2023-10-16, 19:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
I mitt fall, fick fängelse i 3 år, så skickade företaget jag var anställd hos blankett att jag skulle säga upp mig själv. Jag vägrade såklart och dom satte mig på tjänstledighet i 2 år. Blev sedan uppsagd/ utköpt.

Så att säga upp en anställd är jäkligt svårt i vissa fall.

Då hade du en ovanligt mild arbetsgivare. Ett företag eller myndighet för den delen kan såklart inte tolerera att en arbetstagare är borta av ogiltiga skäl.
2023-10-16, 19:04
Jag tror att man deslegitimeras om man döms till fängelse. I det aktuella fallet leder det naturligtvis automatiskt till uppsägning.
2023-10-16, 19:11
Medlem
Sensiseedss avatar
Varför är det så viktigt för dig att veta om han får behålla jobbet? Är du kär i honom om han lyckas få tillbaka jobbet?
Hade jag varit arbetsgivare hade jag rekommenderat honom att söka till mcdonalds.
2023-10-16, 19:27
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Inte alls. Det finns ingen lagstadgad rätt att vara frånvarande för att sitta i fängelse.

Du har absolut inte rätt till tjänstledighet för att sitta i fängelse. Bara att avvakta tills du eller någon annan skurk inte kommer till jobbet.

Det är förstås giltigt skäl för uppsägning att du inte dyker upp och inte utför ditt jobb.
Skurk hähä
2023-10-16, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Varför tror du att man kan behålla sitt arbete om man ska sitta inne två år. Kan man ha förtroende för en läkare eller sjukvårdare Eller vad han nu jobbar med när han har suttit inne för grov misshandel? Sådana personer ska bort från marknaden. Skulle du vilja bli omplåstrad av en fånge som har suttit inne för grov misshandel på riktigt? Han kommer att få söka ett nytt arbete. Arbetsgivaren kommer att kolla upp på Lexbase.. Det innebär att det kommer att vara kört för denna grabben.

Om brottet inte har något med arbetet att göra, eller att man får minskat förtroende pga av brottet (t ex dömd för pedofili och arbetar på förskola) så är gränsen cirka två år för att kunna verkställa en uppsägning. Man anses bli straffad dubbelt om man också blir av med jobbet.

Under häktningstiden är man ofta olovligt frånvarande utan att kunna meddela arbetsgivaren. När arbetsgivaren senare får info om vart arbetstagaren har tagit vägen, kan man inte direkt verkställa en uppsägning då personen - av uppenbara skäl - inte kunnat meddela sig. Sen får arbetsgivaren snällt vänta på domen innan man kan göra nästa åtgärd.
2023-10-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Det var exakt det som var poängen. Brottet spelar ingen roll däremot är 2 år på gränsen till för långt och kommer därmed bli uppsagd av den anledningen.

Nix,
Läs här:
https://www.foretagarna.se/foretagar.../maj/experten/
2023-10-16, 19:54
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel
Om brottet inte har något med arbetet att göra, eller att man får minskat förtroende pga av brottet (t ex dömd för pedofili och arbetar på förskola) så är gränsen cirka två år för att kunna verkställa en uppsägning. Man anses bli straffad dubbelt om man också blir av med jobbet.

Under häktningstiden är man ofta olovligt frånvarande utan att kunna meddela arbetsgivaren. När arbetsgivaren senare får info om vart arbetstagaren har tagit vägen, kan man inte direkt verkställa en uppsägning då personen - av uppenbara skäl - inte kunnat meddela sig. Sen får arbetsgivaren snällt vänta på domen innan man kan göra nästa åtgärd.
Vi snackar om grov misshandel på det är ingen vanlig misshandel när man får två år och kåken. Varför tror du att man kan behålla jobbet och förtroendet även att det handlar om utanför jobbet? Varför ska man vänta in på domen när han har fått ett fängelsestraff. Man kan inte ha förtroende för folk som misshandlar personer. Det innebär att killen kommer att få väldigt mycket problem när han kommer att komma ut detta kommer att finnas presenterat på Lexbase och alla andra ställen också. Däremot kan man eventuellt söka jobb utomlands i Danmark eller Norge. Då kanske man kan fuska.
2023-10-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Då hade du en ovanligt mild arbetsgivare. Ett företag eller myndighet för den delen kan såklart inte tolerera att en arbetstagare är borta av ogiltiga skäl.

Arbetsmarknadsdomstolen har inte satt någon exakt gräns men fängelse är inte i sig nog för att utgöra saklig grund för uppsägning. Det beror på flera olika faktorer. Längden på fängelsestraffet, vilket typ av brott som begåtts och även typ av arbete, antalet anställda, arbetstagarens förmåga att ersätta arbetstagaren och andra faktorer avgör.

AD 21/1986 slog fast att 2års fängelse INTE utgjorde saklig grund för uppsägning.
AD 94/2001 slog fast att 6års fängelse INTE utgjorde saklig grund för uppsägning.
AD 30/2004 ansågs 2år och 8månader utgöra saklig grund för uppsägning.
AD 127/1993 ansågs 1år och 8månader utgöra saklig grund för uppsägning på grund av brottets art i kombination med personens roll i företaget.

Det är alltså inte alls så att bara för att någon kommer sitta i fängelse så är detta automatiskt saklig grund för uppsägning. Inte alltid ens saklig grund även vid ett så långt straff som 6års fängelse.
2023-10-16, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Har brottet inget med jobbet att göra saknas saklig grund för uppsägning. Finns däremot ett känt fall från arbetsdomstolen där en man om jag inte miss minner mig dömdes till 5 års fängelse för mordförsök, de kom i alla fall fram till att det delvis saknades saklig grund för uppsägningen men att frånvarotiden var alldeles för lång och det förelåg av den anledningen saklig grund för uppsägning.

Ett/två år är väl på gränsen.

Edit: här är fallet

https://lagen.nu/dom/ad/2011:26

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Arbetsmarknadsdomstolen har inte satt någon exakt gräns men fängelse är inte i sig nog för att utgöra saklig grund för uppsägning. Det beror på flera olika faktorer. Längden på fängelsestraffet, vilket typ av brott som begåtts och även typ av arbete, antalet anställda, arbetstagarens förmåga att ersätta arbetstagaren och andra faktorer avgör.

AD 21/1986 slog fast att 2års fängelse INTE utgjorde saklig grund för uppsägning.
AD 94/2001 slog fast att 6års fängelse INTE utgjorde saklig grund för uppsägning.
AD 127/1993 ansågs 1år och 8månader utgöra saklig grund för uppsägning på grund av brottets art i kombination med personens roll i företaget.

Det är alltså inte alls så att bara för att någon kommer sitta i fängelse så är detta automatiskt saklig grund för uppsägning. Inte alltid ens saklig grund även vid ett så långt straff som 6års fängelse.

Härligt med lite fakta i tråden, och inte bara en massa tyckare.

Att man kan klara jobbet om man döms tiill några månader visste jag, men det här med flera år var nytt för mig.
2023-10-16, 20:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2

Du förstår nog inte riktigt hur det fungerar på den svenska arbetsmarknaden.
Arbetsgivaren kan säga upp dig ganska enkelt för i princip vad som helst. Sen hänger det på hur mycket de är villiga att betala skadestånd om de skulle bli fällda i arbetsdomstolen för det.
Märk väl att man måste vara medlem i facket för att de ska driva ett fall till AD, det är inte något som du kan göra själv.
AD är inte någon slags allmängiltig domstol som du verkar tro utan endast till för de som är medlem i respektive förbund.
De är i princip en partsnämnd utan några befogenheter som tex tingsrätt eller förvaltningsdomstol har.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in